• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpump

Anki21

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Timrå
HBK-Nr
32968
Medlemskap
2024
Hej! Har köpt en kabe - 06 som inte vill stänga av vatten pumpen fast alla kranar är stängda. Inget luft i systemet och bra tryck i kranarna. Säkringarna är ok. Det känns som pumpen inte känner av att kranen är stängd. Vart kan man hitta membran eller givare för detta?
 

Anki21

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Timrå
HBK-Nr
32968
Medlemskap
2024
Måste man montera bort kranen för att komma åt den. Har sett sladdarna men kommer inte åt dem under i från.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.712
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Hej, du har 3 kranar och vet du vilken kran som jäklas, till 90% är det den vid diskhon. Uppe på kranen finns en blå och röd plastpropp, peta upp den och under den sitter en stjärnskruv, skruva upp den så kan du lyfta upp reglaget och då ser du microbrytaren som när du trycker ner reglaget ska då bryta kretsen och pumpen stannar. Kan vara metalltungan som gått av, eller att den lossnat.
Matti
 

Bilagor

  • 1E2EB499-4301-4887-91C8-4F4033E4A5E6.jpeg
    1E2EB499-4301-4887-91C8-4F4033E4A5E6.jpeg
    460,2 KB · Visningar: 51
  • AAE61133-EE2A-4E40-98C8-6D1416B65B9F.jpeg
    AAE61133-EE2A-4E40-98C8-6D1416B65B9F.jpeg
    424,5 KB · Visningar: 49

Anki21

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Timrå
HBK-Nr
32968
Medlemskap
2024
Ingen kran jäklas utan alla fungerar bra men pumpen stannar inte fast alla kranar är stängda och inget vatten rinner längre. Får väl börja med en kran i taget. Tack för alla tips.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Du kan lyssna när du öppnar och stänger kranen om det klicka gör det inte det så kan det vara den microswitch som har fastnat i på länge sen tänker jag att du skriver inget om du har tryck eller dränk pump…har du tryck pump så har man sällan mickro prutare i kranen.
 

Anki21

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Timrå
HBK-Nr
32968
Medlemskap
2024
Du kan lyssna när du öppnar och stänger kranen om det klicka gör det inte det så kan det vara den microswitch som har fastnat i på länge sen tänker jag att du skriver inget om du har tryck eller dränk pump…har du tryck pump så har man sällan mickro prutare i kranen.
Alla kranar klickar.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Kan vara så att trådarna ligger ihop i någon kran. Kan även vara en kontakt som gått sönder och ligger ihop.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Har ni kran garaget? Det har jag och det är lätt att komma åt den.... man vrider handtaget och då startar pumpen men det kommer inget vatten förrän man trycker in knappen på munstycket...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, den vita sladden är nog elen till en dränkpump ser det ut som, och då har du nästan säkert brytare i kranarna och toan som styr pumpen utan hjälp av tryckavkännare.
Frågan är på din -06'a om den är så "moderniserad" så det även finns ett relä som styrs av mickrobrytarna i kranarna och som i sin tur startar pumpen och då kan ha hängt upp sig.
Om de skarvar på vita kabeln som syns på bilden är kabelskor som går att dra isär så får du tyst på pumpen genom att lossa en sladd från varandra under testande och prov.

M.v.h. JANKRO.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ofta sitter det ett kopplingsstycke i utrymmet under kranen och då kan du koppla ur ena tråden på kran efter kran. När pumpen stannar så har du hittat kranen med felet. Finns det inget kopplingsstycke kan man klippa ena tråden och sedan skarva ihop den igen.
 

Anki21

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Timrå
HBK-Nr
32968
Medlemskap
2024
Ofta sitter det ett kopplingsstycke i utrymmet under kranen och då kan du koppla ur ena tråden på kran efter kran. När pumpen stannar så har du hittat kranen med felet. Finns det inget kopplingsstycke kan man klippa ena tråden och sedan skarva ihop den igen.
Tack för bra tips.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Om det är som JANKRO säger så kan du ta isär dessa och sätta dit en liten 5Watts lampa
som då kommer att lysa.
Sedan testar du alla microbrytare eller kollar om det finns något manöver relä någonstans
som det kan vara fel på.
Då slipper du ju förstöra pumpen i.o.m att den går hela tiden. Efter ett tag så kommer det inte att
må så bra.

Synd att ni är över 2timmar bort annars hade jag kunnat hjälpa er att felsöka.
Men är ni i närheten av Gävle så skicka gärna mobilnr i PM inte här på forumet
så ringer jag upp så fort jag ser meddelandet. //tony
 
Toppen