Hej, en liten

förklaring på ev. relä till kranarna.
Man kan säga på äldre husbilar och även inte alls så gamla så fungerade kranarnas små brytare som direkta strömbrytare till dränkpumparna. Följden av det blev att de små brytarna klarade knappt av strömmen som pumpen behövde och blev först glappa, och gick sedan sönder i förtid med brända kontakter och helt trasiga. En del kranar var knappt demonterbara så man kom åt brytaren, vilket innebar en ny kran bara för en bränd brytares skull.
På många gamla bilar så monterades i stället ett relä som kranarnas brytare drog, och den lilla strömmen som reläspolen behöver klarar kranarnas brytare hur lätt som helst utan att gå sönder. När reläet drar så har man extra strömkablar som ger och skickar rejäl ström till pumpen i stället, och får även en vinst med att det oftast blir lite mer fart på pumpen dessutom.
Senare så började t.o.m. husbilstillverkarna att montera ett relä i en del bilar för att spara kranarnas brytare

, så det kan finnas ett relä någonstans i din bil.
Men som tony o nette skriver så vet man inte var det ev. reläet sitter, och är det fabriksmonterat så kan det nog ha hamnat där man minst anar tyvärr. Är reläet eftermonterat så sitter det ofta i närheten av tanken/pumpen.
M.v.h. JANKRO.