• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenavstängning Rapido 7095DF

peterthorn

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Eskilstuna
Hej

Har letat och letat efter avstängning för färskvatten på nämnda husbil. Fyller på vatten men det rinner ut.... kommer inget ur kranen när jag startar pumpen så verkar inte vara fullt.

På panelen står att tanken är på 100%...antar att det är gråvattentanken. Öppnade kranen för att tömma gråvattentanken men inget rinner ut....

Hur ska jag göra nu?
 

peterthorn

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Eskilstuna
I kapitel 3 i denne vejledning er nævnt at visse modeller ikke har aftapningsstud på ferskvand, men skal tømmes via pumpen og gråvandstanken.


Kan det være tilfældet med din husbil?

Tack för tipset! Så kan det absolut vara... men då uppstår frågan varför vattnet rinner ut så fort jag fyller på. Panelen indikerar att tanken är fylld till 60% och likaså gråvattentanken. Men när jag startar pumpen och öppnar kranen kommer inget vatten....
Har försökt tömma gråvattentanken, men det kommer inget där heller..
Ska kolla med verkstad idag om jag hinner...
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I afsnit 4.4 er frostvahten beskrevet. Den tømmer automatisk vandsystemet når temperaturen kommer under 4 grader.
Er du sikker på at den er ordentlig lukket inden du fylder vand på.
Du skal så have en temperatur over 4 gr i husbilen når du fylder vand på, ellers udløser frostvagten hele tiden og alt van du fylder på løber ud
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.258
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Tack Kaehne4363 och Stig! Jag ska dubbelkolla ventilen!
Hej!
Måste erkänna att jag inte har läst tidigare inlägg, men vill bara tipsa om att kolla så att även den lilla knappen (Röda pilen) är intryckt på frostvakten.

Vet inte om det är just denna frostvakt du har, men det är förmodligen ganska lika, oavsett utförande.

Lycka till!

//JockeTruma frostvakt.jpg
 
Toppen