• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenavstängning Rapido 7095DF

peterthorn

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Eskilstuna
Hej

Har letat och letat efter avstängning för färskvatten på nämnda husbil. Fyller på vatten men det rinner ut.... kommer inget ur kranen när jag startar pumpen så verkar inte vara fullt.

På panelen står att tanken är på 100%...antar att det är gråvattentanken. Öppnade kranen för att tömma gråvattentanken men inget rinner ut....

Hur ska jag göra nu?
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Kranen sitter under bordet inne i facket, lyft på längsgående dyna så hittar du avtappningen som är av typ lyft för att öppna, böj ner för att stänga.
Lycka till Mvh bengt.
 

peterthorn

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Eskilstuna
Jag har tittat under båda sofforna, i alla fack jag hittat men ingen kran. Hittade en kran under diskbänken, men den var det inte....står truma på den. Enligt instruktion ska den sitta under sängen, men inte heller där fanns den. Har även lyft locket i golvet utan resultat..... kan den sitta utvändigt? Under bilen?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.833
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
På min Rapido sitter kranen bakom en lucka i garaget. Luckan sitter med magneter nere vi golvet till höger när man öppnar sidodörren på högersidan.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Den brukar sitta nära vattentanken, gör så på min 7099. Under soffan bakom förarstol finns ett inre fack, på golvet finns en liten lucka med ett hål i lyft den så är det nog en kran där
 
Senast ändrad:

peterthorn

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Eskilstuna
Tack för alla tips! Jag har tittat i facken under soffan men har ingen lucka i golvet. Tanken verkar vara placerad under sängen....hör att även pumpen sitter där någonstans....
Även letat efter luckan som Håkan tipsade om, men någon sådan hittar jag inte...
 

peterthorn

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Eskilstuna
Tack för info! Så ser det inte ut i vår bil..jag har hittat kranen för gråvattnet, men inget rinner ut trots att panelen indikerar att det finns vatten i tanken....
Finns även vatten i renvattentanken, men får knappt vatten i köket och inget på toaletten...misstänker filtret i det fallet..

Fortfarande ingen lycka i att hitta avstängning för renvatten....
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Om du ser var färskvattnet rinner ut, titta i bilen var det röret kommer upp följ det så kommer du att hitta kranen, det är nog inget vred utan en lyftbygel , det är det i min en -08.
 

peterthorn

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Eskilstuna
Om du ser var färskvattnet rinner ut, titta i bilen var det röret kommer upp följ det så kommer du att hitta kranen, det är nog inget vred utan en lyftbygel , det är det i min en -08.

Tack för tipset! Jag ser var slangen kommer in i bilen, men väl inne kan jag inte se den... den verkar gömma sig under Truma värmaren... har letat i utrymmet där slangen för påfyllning kommer in utan resultat... kvar är utrymmet under diskbänken/ spisen men inte heller där fanns den...
Nu har jag vatten i slangen och enligt mätaren är tanken fylld till drygt hälften. Kommer inget ur kranarna när jag testar. Pumpen är påslagen...kan ett igensatt filter vara problemet? Isåfall kommer nästa fundering; var hittar jag det?
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Enda filtret på min är ett filter på den tryckstyrda pumpen som sitter monterad på översida drickvattentank.
Kan aldrig tro att det är tätt, ser du vattentanken? Verkar skumt om din kran står öppen, är det en 70modell så är ju bilen halvintegrerad borde stämma överens med utförandet på min bil.
 

peterthorn

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Eskilstuna
Enda filtret på min är ett filter på den tryckstyrda pumpen som sitter monterad på översida drickvattentank.
Kan aldrig tro att det är tätt, ser du vattentanken? Verkar skumt om din kran står öppen, är det en 70modell så är ju bilen halvintegrerad borde stämma överens med utförandet på min bil.
Nej....jag kan inte se vattentanken....letat under luckan i golvet, under soffan och under sängen, Tittat och letat i alla utvändiga och invändiga fack efter luckor och liknande....Påfyllningen går i en slang vidare in under sängen, men sen ser jag inget mer...det skulle vara om jag monterar bort sängen och alla paneler, men det verkar inte rimligt. Pumpen hörs tydligt i förvaringsutrymmet längst bak, under toaletten och den borde väl sitta i närheten av tanken tänker jag. Men inte heller från det hållet kan jag se tanken....ska man behöva lyfta bilen för att komma åt den underifrån?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.791
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
14:30 inde i denne video kommer der noget om fersk vand, men jeg ved ikke om det passer på din model. Men måske er det det du søger?


I øvrigt er det en gennemgang af brugsanvisningen
 

peterthorn

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Eskilstuna
14:30 inde i denne video kommer der noget om fersk vand, men jeg ved ikke om det passer på din model. Men måske er det det du søger?


I øvrigt er det en gennemgang af brugsanvisningen
Tack för tipset.....jag hittade avtappning för varmvatten och den ser ut som i videon. Men kran för färskvatten, som i videon finns under sängen, finns inte i vår bil tyvärr....vi har ingen falsk botten där....
 
Toppen