• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning . Hjälp råttor i husbilen

F

F.d. 29916

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Finns bara ett garanterat bra sätt att skydda hus och hem, husbil vanliga bilar och andra saker man inte vill ha gnagt av råttor och möss. Gift och åter gift, gå till Hemgården (lantmännen) och köp en typ av trekantig giftdosa de säljer, laddas med betesblock. Dosan är låst med nyckel så barn och andra har betydande besvär att komma åt innehållet. Beträffande att katter skulle fara illa av döda möss, glöm det en katt äter aldrig döda möss. Har lagt ut gift i flera år och haft katter, men aldrig att de har farit illa. Har man lagt ut gift två tre år brukar det inte vara så farligt mycket möss sen ett par år.
Ove.G
Jag har ett sätt, som alla inte har tillgång till! Min bil vaktas av tre vildkattor och en tamkatt!
Göran
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

En fredag kväll mitt i vintern, för ett par år sedan, parkerade vi på Gamla Stadens Torg i Lidköping. Klockan var närmare 23 när jag drog av det tjocka sängöverkastet för att sova. Av min kudde var det nästan bara bynke kvar. Bilen hade stått parkerad på vår ställplats på tomten med c:a 5-6 graders värme i. Inte ett spår av möss när jag tittat till bilen kanske varje vecka. Det var svårt att få till en en god sömn efter detta. Det blev helt nya sängkläder på Jysk nästa dag. Vi misstänker en serviceverkstad som bov i dramat. Men inget jag kunde påtala. Mvh Matts Torebring
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

även vi har katt , men det är svårt att lära den att den inte får gå mer än 2 meter från husbilen :)
 

Tortor

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Mats Olsson

Trevlig bild på en husbilsmus!
Annars finns det tre andra vanligen förekommande musarter i Sverige:
Husmus, liten skogsmus och stor skogsmus.
Det finns ganska många.

Citerar Wikipedia
"Husmusen är troligen det däggdjur som näst efter människan förekommer i störst antal på jorden"

Förmodligen finns det mer (skogs)möss på landet än i stan, varav jag tror att om man har sin bil i ett område på landet med mycket möss, så är det inte att tänka på att det går att döda alla som vill in i bilen.

Kanske är bästa sättet att undvika möss att ha bilen i något musglesare område, dvs staden.

Läs gärna mer om våra möss på ex Wikipedia.

Tore
 
F

F.d. 4618

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Hej på er alla.
Vi har ett litet tips för att hålla mössen ute från bilen. Lägg kvistar av enris runt alla hjulen och man kan även lägga några kvistar inne i bilen. Det sägs att mössen skyr detta och peppar, peppar men vi har aldrig haft möss i bilen. Har gjort detta under flera år när bilen är uppställd för vinterfarvaring. Enkelt och gratis, i vart fall om man bor på landet och det är ju där mössen är i första hand.

Detta är ett gammalt beprövat recept som användes förr i tiden på husets vind mm.

Det verkar dessutom vara ett riktigt "musår" i höst för vi har fångat många i fällorna och katten jobbar för högtryck.

Trevlig helg!
Kerstin o Stig
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Vi har ett litet tips för att hålla mössen ute från bilen. Lägg kvistar av enris runt alla hjulen och man kan även lägga några kvistar inne i bilen.Kerstin o Stig

Det är många som försökt att hålla mössen borta med bl.a. enris men enligt inlägg på detta forum så har det inte hjälpt ett dugg.

Om man inte har katt så får man ha ihjäl dem på annat sätt, det är det enda som hjälper.
 
F

F.d. 53125

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Mitt bidrag för att slippa möss: Libbsticka
Har ägt husbilar i 35 år och drabbades ibland av mössen, till den dag för ca 20 år sedan jag fick tippset av en äldre dam att växten libbsticka var ett måste. Fick en planta av henne som jag tar av och lägger runt hjulen vid vinteruppställningen. Har därefter inte sett spåren av en mus fast jag garderat med en fälla i bussen, och då bor jag på landsbyggd där det vissa år är rikligt med möss. Kom ihåg att inte ställa saker nära bussen mössen kan kliva över på.
Kalle L
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Idag blir det till att införskaffa musskrämma och se om det kan hjälpa , nu har vi tagit 3 st möss totalt i husbilen , och jag har varit under och kan inte riktigt förstå vart de kommer in .
 
F

F.d. 13559

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Här kommer ännu en historia.

Vi har en Kabe TM 2010, uthämtad i juni. Vi har hunnit åka lite och det har fungerat bra. Parkerade bilen här hemma på gården och efter ca. en vecka skulle Hasse gå ut och sätta för draperiet mellan hytt och bodel. Han kom in vit i ansiktet och sa att vi har MÖSS i bilen. Vi ut och kollade, de hade ätit på en av sittdynorna, de hade varit i ALLA överskåp, de hade "ätit" på isoleringen kring batteriet framme vid förarstolen (det var via genomföringen mellan motor och batteri de kom in tror vi), de hade också ätit på isoleringen i lastutrymmet, skalat två kablar till sidomarkeringsljuset och för övrigt skitit och pissat överallt. Det stank råttpiss i hela bilen (ber om ursäkt för ordval men....:mad: ). Och detta på denna korta tid!

Vi har plockat ur hela husbilen, städat och torkat och dammsugit. Vi har lagt folie och stålull vid alla genomföringar (som vi kunde hitta), vi har dödat 7 möss varav 3 ungar och vi har haft råttfällor och ljudskrämma igång i två veckor snart. Alla lådor och dörrar har stått öppna och nu har vi inte fångat någon mus på drygt en vecka. Hoppas att den trenden håller i sig.

Det riktigt tråkiga är att varken Kabe, Fiat, garantin eller försäkringen täcker någonting som har med skadedjur att göra. Tipsade försäkringsbolaget om att en ny typ av försäkring kunde vara på plats. En husbil är ju både en bil och en fritidsbostad, och dyr är den också. Så det försäkringsbolag som tar fram en attraktiv försäkring för husbilar har oss som kunder, så säkert som aldrig det.
 

Irene_Torbjörn

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Svedala
HBK-Nr
2232
Medlemskap
2024
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Hejsan!
Vi har också en Bürstner(Marano). Förra vintern gnagde mössen på säkerhetsbältet på förarsidan, så att vi var tvugna att byta det. Om det inte varit krig innan, så blev det efter den händelsen.
Min man tog då loss plåten som döljer skarven mellan bodel och hytt. Där fanns två genomföringar på varje sida som inte hade något skydd alls. Genom dessa såg man rakt ner på balken under (dvs raka motorvägen in i bilen).
Han tätade och la också ett stålnät under plåten.
Så nu kommer inte mössen in det hållet, men vi har likväl tagit en mus redan i höst. Så det är väl bara att fortsätta kriga.

/Irene
 

ArneA

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
4581
Medlemskap
2021
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Hej
Jag har prövat att klyva lite vitlök och lagt in i husbilen på några ställen
Man kan även lägga ut lite vitlök under husbilen också.
mössen verkar inte gilla doften av vitlöken..
Arne
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Hej
Jag har prövat att klyva lite vitlök och lagt in i husbilen på några ställen
Man kan även lägga ut lite vitlök under husbilen också.
mössen verkar inte gilla doften av vitlöken..
Arne

Skall vara verksam även mot vampyrer.:twitcy:
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Här kommer ännu en historia.

Vi har en Kabe TM 2010, uthämtad i juni. Vi har hunnit åka lite och det har fungerat bra. Parkerade bilen här hemma på gården och efter ca. en vecka skulle Hasse gå ut och sätta för draperiet mellan hytt och bodel. Han kom in vit i ansiktet och sa att vi har MÖSS i bilen. Vi ut och kollade, de hade ätit på en av sittdynorna, de hade varit i ALLA överskåp, de hade "ätit" på isoleringen kring batteriet framme vid förarstolen (det var via genomföringen mellan motor och batteri de kom in tror vi), de hade också ätit på isoleringen i lastutrymmet, skalat två kablar till sidomarkeringsljuset och för övrigt skitit och pissat överallt. Det stank råttpiss i hela bilen (ber om ursäkt för ordval men....:mad: ). Och detta på denna korta tid!

Vi har plockat ur hela husbilen, städat och torkat och dammsugit. Vi har lagt folie och stålull vid alla genomföringar (som vi kunde hitta), vi har dödat 7 möss varav 3 ungar och vi har haft råttfällor och ljudskrämma igång i två veckor snart. Alla lådor och dörrar har stått öppna och nu har vi inte fångat någon mus på drygt en vecka. Hoppas att den trenden håller i sig.

Det riktigt tråkiga är att varken Kabe, Fiat, garantin eller försäkringen täcker någonting som har med skadedjur att göra. Tipsade försäkringsbolaget om att en ny typ av försäkring kunde vara på plats. En husbil är ju både en bil och en fritidsbostad, och dyr är den också. Så det försäkringsbolag som tar fram en attraktiv försäkring för husbilar har oss som kunder, så säkert som aldrig det.

Även jag hoppar på den försäkringen på en gång
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Hejsan!
Vi har också en Bürstner(Marano). Förra vintern gnagde mössen på säkerhetsbältet på förarsidan, så att vi var tvugna att byta det. Om det inte varit krig innan, så blev det efter den händelsen.
Min man tog då loss plåten som döljer skarven mellan bodel och hytt. Där fanns två genomföringar på varje sida som inte hade något skydd alls. Genom dessa såg man rakt ner på balken under (dvs raka motorvägen in i bilen).
Han tätade och la också ett stålnät under plåten.
Så nu kommer inte mössen in det hållet, men vi har likväl tagit en mus redan i höst. Så det är väl bara att fortsätta kriga.

/Irene

Vart mer exakt sitter denna plåt som han lossade , för den vill jag kolla upp , det verkar som våra möss kom samma väg som era eftersom de gnakt på bältet , ps kostade ert bälte också ca 2300 kronor eller har du tipps på billiggare ???
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Hejsan

Till alla er som haft problem har ni testat "viltskrämmare"?

Viltskrämmare | Värmland | Blocket

Kanske kan vara något att lägga i husbilen? Jag har alltid förvarat min gamlsa vw husbil utomhus men den nya skall förvaras i varm inomhushall nu under vintern så har hittils inte haft problemet med möss m.m.

Kanske får jag problem nu i vinter men skall lägga ur alla dynor m.m förvara dem inomhus sen får man väl skaffa en sånhär viltskrämmare i förebyggande syfte och se om den funkar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24542

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Hej! Jg har råkat ut för samma öde som du.Jag har min husbil i carport.Har tagit takpapp
1*1 m som jag strukit spllolja på och har under varje hjul.Det ser ut att hjälpa.
MVH.Torbjörn.
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Bra idé, hoppas att du inte har spillolja under däcken, det lär dom väl inte tåla om dom står länge i olja.
Det räcker väl om man stryker på runt kanterna på pappen.

Jag känner igen det där med gnagt säkerhetsbälte på vänster sida.
Det råkade vi ut för på en halvintegrerad Fiat för något år sedan.

De som har den typen av bil bör nog kolla upp tipset med plåten.

Sambal
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Bra idé, hoppas att du inte har spillolja under däcken, det lär dom väl inte tåla om dom står länge i olja.
Det räcker väl om man stryker på runt kanterna på pappen.

Jag känner igen det där med gnagt säkerhetsbälte på vänster sida.
Det råkade vi ut för på en halvintegrerad Fiat för något år sedan.

De som har den typen av bil bör nog kolla upp tipset med plåten.

Sambal

Lite kul att höra att de bara tycker om vänster bälten , undrar varför dom är godare Ha Ha , jo jag skall leta plåt när lappmöglet försvinner från backen igen.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Kanske kvarvarande lukt av svett från en stressad förare?????:msn_laugh:
 
Toppen