• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning . Hjälp råttor i husbilen

F

F.d. 5898

Guest
Hejsan
Jag har levt i tron att råttor inte kommer in i en husbil , i allafall inte i en 2 år gammal .
Igår var jag ute i bilen för att fixa till den inför dagens besiktning , då fann jag råttskit i bilen och satte genast in fällor.
Idag skulle det bära av mot besiktningen , men med ett halvt avgnakt förarbälte så var det ingen mening.
Förövaren sitter nu förövrigt fint fast i sin fälla :))

Jag har en Burstner Quadro.
Borde inte en sån bil vara så pass tät så inte råttor kan komma in ?

Någon som vet hur det ser ut med ventilationshål mm i golv , sitter det när för dem ? måste under ikväll och undersöka detta .

2 vägar in
En väg som är mer eller mindre öppen är om de tar sig in genom tömningen till gråvattentanken och vidare in genom rören.
Andra alternativet jag ej vet hur det ser ut är genom bilens normala fläkt , men det borde ju sitta filter mellan , men även dessa är ju gnagbara.

Hur många fler är det som drabbats.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Tror att nästan alla som får råttor i bilen får dom genom hyttdelen.

Tråkigt när det händer och allt strul det medför.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara råttor, kan det vara möss? De kan ju ta sig in på bara millimeterstora öppningar. Jag tror de klättrar upp på framdäcken och sedan in i motorutrymmet. Sen finns det alltid nåt litet hål som dom kommer in i hytten, sen är det kört...
Fällor funkar bra att få fast möss i, däremot råttor är betydligt svårare att fånga.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Jag har också svårt att tro att det är råttor.

Förra säsongen fick jag in möss i motorutrymmet, de använde isoleringsmaterial till sitt bobyggande. Som tur var hade de inte kommit in i bodelen och elkablarna hade klarat sig.

Jag blev förvånad när jag hittade en förtorkad mus nere vid luftfiltret.
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara råttor, kan det vara möss? De kan ju ta sig in på bara millimeterstora öppningar. Jag tror de klättrar upp på framdäcken och sedan in i motorutrymmet. Sen finns det alltid nåt litet hål som dom kommer in i hytten, sen är det kört...
Fällor funkar bra att få fast möss i, däremot råttor är betydligt svårare att fånga.

Råttor o möss ?
Jag kallade nog alla för råttor.
Det var ingen näbbmus som kommer in genom typ ett nyckelhål , men kanske kan kallas för skogsmus , den var en knapp Dm lång om man inte räknar svans.
Jag trodde på näbbmus innan jag fick se den .
 

Tortor

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Hej
Det finns ett flertal trådar om detta med möss och skador de för med sig. Likaså hur man skall begränsa eller undvika skadedjur i bilen.

När det handlar om skador och otrevligheter orsakade av "vägpirater och bilinbrottare" så finns det betydligt fler inlägg fast skadedjuren drabbar oss oftare än inbrott och rån. (Detta gäller i alla fall i mitt fall)

Jag har under årens lopp haft många problem med framför allt "skogsmöss" De har en gulvit undersidan och är mycket söta. Men de har som nöje att härja omkring i motorutrymmet och där bita sönder det mesta som kan brytas ner till pulverhögar som sedan ligger under motorn på marken.

Mitt försök att begränsa mössen i motorutrymmet är att göra det mesta som är gnagvänligt så osmakligt som möjligt. Det betyder också att så gott som allt måste behandlas med ex en illasmakande olja eller liknande.

Det måste också vara i flytande form så det går att spruta/spraya på ledningar o slangar, då ju också dessa oftast ligger så trångt och illa till men inte för mössen.

Självklart kan man inte spruta på vad som helst. Här gäller att använda sunt förnuft.

Sedan jag börjat med denna metod har jag inte haft några mössskador men jag är väl medveten om att den olja jag använder inte är tillräckligt utprovad ännu i detta sammanhang. Behöver längre tid för att mer säker kunna återkomma med hur det fungerat.

Hälsningar från "musskadebegränsaren" Tore
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

När jag gör motor-bilservice ber jag "bilmeken" att samtidigt kolla/täta ALLA genomföringar mellan motorrum - underrede och in till bodelen.
De brukar alltid hit nåt vid första servicen.
Tror mer på det än på enris å vitlök å liknande. :)
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Såg en brochyr om en typ av tråg man ställer bilen i som ska förhindra att dom kan klättra in via hjulen tror det var en norsk uppfinning kommer ej i håg var ?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Hej
Det finns ett flertal trådar om detta med möss och skador de för med sig. Likaså hur man skall begränsa eller undvika skadedjur i bilen.

När det handlar om skador och otrevligheter orsakade av "vägpirater och bilinbrottare" så finns det betydligt fler inlägg fast skadedjuren drabbar oss oftare än inbrott och rån. (Detta gäller i alla fall i mitt fall)

Jag har under årens lopp haft många problem med framför allt "skogsmöss" De har en gulvit undersidan och är mycket söta. Men de har som nöje att härja omkring i motorutrymmet och där bita sönder det mesta som kan brytas ner till pulverhögar som sedan ligger under motorn på marken.

Mitt försök att begränsa mössen i motorutrymmet är att göra det mesta som är gnagvänligt så osmakligt som möjligt. Det betyder också att så gott som allt måste behandlas med ex en illasmakande olja eller liknande.

Det måste också vara i flytande form så det går att spruta/spraya på ledningar o slangar, då ju också dessa oftast ligger så trångt och illa till men inte för mössen.

Självklart kan man inte spruta på vad som helst. Här gäller att använda sunt förnuft.

Sedan jag börjat med denna metod har jag inte haft några mössskador men jag är väl medveten om att den olja jag använder inte är tillräckligt utprovad ännu i detta sammanhang. Behöver längre tid för att mer säker kunna återkomma med hur det fungerat.

Hälsningar från "musskadebegränsaren" Tore

Det finns gnagarspray i zooaffären, det kanske funkar att spraya på kablarna i motorrummet?
Jag har sprayat vanliga kablar med det inomhus för att inte marsvinet ska käka på sladdarna inne, det smakar nog f-n, för han grinade illa första och sista gången han smakade på en sladd...
Det är inte giftigt, gjort på nåt växtextrakt, men smakar som sagt som ---

/Ludde
 

Tortor

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Ludde

Rätt så! Väl värt att pröva på.
Tore
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Katt lär fungera! Vi har två stycken. Dessutom ställer alla grannkatterna upp.

Jappe
 
Senast ändrad:

Tortor

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Jappe

Visst! Och visst ser man spår efter katttassar på vindrutan så nog trivs katterna på motorhuven. Tror dock mer att det är motorvärmen som lockar kalla nätter än möss under huven.

Tror också på din teori att mössen oftast tar sig sig in i bodelen via en genomgång (avgnagd) öppning i väggen mellan motorutrymme och kupén.

Genom att spruta på gnagavskräckare här så förhindrar man enkelt ev kommande musskador. Eller?
Tore
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Såg en brochyr om en typ av tråg man ställer bilen i som ska förhindra att dom kan klättra in via hjulen tror det var en norsk uppfinning kommer ej i håg var ?
Har sett reklamen for produktet i Bobilen (medlemsbladet for vår norske søsterklubb), men har ikke med noe eksemplar av bladet nå - mulig noen andre kan finne frem en adresse.

Husker jeg rett er det en kasse for hvert hjul med vegger som skråner utover og med en kant på toppen som går ned igjen et par cm. Ene kortveggen er løs slik at en kan kjøre inn i kassen.

Løsningen burde fungere bra for de fleste typer mus, men ikke for klatremus som kan hoppe nesten til toppen av et bilhjul.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

När det är minusgrader, så känner jag tydligt hur det drar i stolpen där säkerhetsselen rullas upp. Misstänker att det är öppet rakt ned. Här kan nog mössen komma in. Dessutom gillar dom att gnaga på bälte och "skinnaktig" plast.

PS. Dom gnager förstås på vad som helst:oops:
 
Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Har precis återkommit med bilen efter ett verkstadsbesök, där man slutligen hittade bensinläckaget i en bensinslang, som går under en liten besiktningslucka bakom förarstolen och strax under "hatthyllan".
Tur att man slutat med piprökningen för mycket bränsle läckte fram under bilen och bensinångor i kupen.
Bensinslangen uppvisade tydliga tuggbett gjorda av en mus.
Bilen förvarade jag i mitt otäta garage. Nu får den till att börja med stå ute.
Första turen imorgon bär i väg till lantmännen!

mvh
Fincan
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

När det är minusgrader, så känner jag tydligt hur det drar i stolpen där säkerhetsselen rullas upp. Misstänker att det är öppet rakt ned. Här kan nog mössen komma in. Dessutom gillar dom att gnaga på bälte och "skinnaktig" plast.

PS. Dom gnager förstås på vad som helst:oops:

Jag fick detta bekräftat från ösgötacamping när jag idag ringde i ett annat ärende , så när jag kommer hem idag skall jag se hur det ser ut med den ventilationen du diskuterar . samt att de kanske kommer upp precis där , eller så var det så att bältet var ivägen för att musen skulle komma in och av den anledningen bet den sönder just det.
Han kanske inte tyckte om bälten överhuvud taget igentligen :twitcy:
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Finns bara ett garanterat bra sätt att skydda hus och hem, husbil vanliga bilar och andra saker man inte vill ha gnagt av råttor och möss. Gift och åter gift, gå till Hemgården (lantmännen) och köp en typ av trekantig giftdosa de säljer, laddas med betesblock. Dosan är låst med nyckel så barn och andra har betydande besvär att komma åt innehållet. Beträffande att katter skulle fara illa av döda möss, glöm det en katt äter aldrig döda möss. Har lagt ut gift i flera år och haft katter, men aldrig att de har farit illa. Har man lagt ut gift två tre år brukar det inte vara så farligt mycket möss sen ett par år.
Ove.G
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Varning . Hjälp råttor i husbilen

Det är ju lite synd att vara förbannad på den lilla förbrytaren , den ser ju för gullig ut .

husbilsmusen.jpg
 
Toppen