• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för dieseln!

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Varning för dieseln!

Hej Eva & Hasse

Det medlet jag fick av Statoil är andvänt och flaskorna slängda men det vi slår i var gång bilarna servas heter Bio protec och kan köpas på Volvo lastbilsverkstäder kostar 500 kr för en halv liter och varar till 1000 liter men jag gör så att först kontrolerar vi tankarna med Vecom water finder som strykes på en mätsticka och ner i tanken den blir då färgad om det är vatten i tanken.Vecom kan köpas på Safesorb Ab i Halmstad tel 035 30406 det blir biligare än att slå i algmedel för 500 kr vid varje tankning./Claes
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Jag vill starkt rekommendera var och en på detta forum att gå in på Svenska Petroleum Institutets hemsida - www.spi.se - och ta del av deras värdefulla information i frågan.

Faktum är att mikroberna / bakterierna växer till i det vatten, som alltid finns mer el mindre underst i tanken. Antingen har det kommit med dieseln vid tankningen - ca 120 ppm vatten i dieselbränslen och även i bensin eller så har det kommit in i systemet via den normala ventilationen i bränslesystemet. Men det kan också ha uppstått som kondensvatten i en halvfull tank.

Vattnet är ju tyngre än dieseln och det är i det gränsskiktet som tillväxten sker av mikroberna. Min egen slutsats blir då, att inför ett halvårs vinteravställning tömma tanken helt inkl allt ev vatten och kolla/byta bränslefiltret. Därefter häller man i en liten mängd diesel inköpt t ex på en båtmack, dessa har enl uppgift från produktansvarig på JET inga tillsatser av RME, som de flesta dieselmackar har - ca 2% söder om Dalälven och 0% norr därom. Den supernoggranne kan ju på våren innan vanlig tankning tömma ur den där lilla skvätten igen!?

Betr andra tillsatsmedel - läs och begrunda vad SPI säger. Det gäller att välja rätt rådgivare. Tack Kölis för att du väckte denna tråd till liv så rejält!
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Varning för dieseln!

Hej Allis, tog del av din utmärkta läsanvisning beträffande microber och noterade för min del följande (allt enl SPI);

1) Elaka microber kan överleva i en dåligt skött tank men däremot inte om tanken sköts på rätt sätt!
2) Problemet är ovanligt men användare med marin anknytning är generellt mer utsatta.

En fråga kring det ovanliga problemet med microber berördes/besvarades dock inte av SPI; växer microber i mörker och kyla, dvs under svensk vinter-/avställningstid?

För min del släpper jag annars ämnet med microber eftersom det uppenbart inte verkar beröra/påverka mig/min husbil (dålig skötsel resp att problemet är ovanligt)!

/ Tack för informationen - den verkar seriös och lugnande på mig
Hälsn, Bengt
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Varning för dieseln!

Var det bättre förr?
Ja man kan ju undra efter följande episod.
Vi har även vår första husbuss kvar, en Scania 1968 års modell.
I april startade jag den efter 4 års stillestånd och med hjälp av fräscha batterier var det inte någon konst.
Motorn fick gå ungefär 6 timmar inklusive kortare förflyttningar av bussen. Inga som helst driftstörningar.
Tanken är ungefär fylld till en fjärdedel och jag tankade senast den 22/8 1993 alltså för 15 år sedan.
Dieseln är gul och luktar diesel inte kemikalier som dagens soppa.
När man läser den här tråden verkar det vara chanslöst med dagens "diesel".
 
F

F.d. 17959

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Fenomenet är inte nytt. Det har "alltid" varit så. På de åren vi använde eldningsolja fick vi alltid vinterolja när hösten kom. Detta eftersom vi hade tanken utomhus ovan jord. Vilket ju många har husbilen också. Utomhus alltså. Ovan jord är den förhoppningsvis alltid.
 
F

F.d. 2719

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Se mer under Företagsforum och Kemidepån här på Husbilsklubbens hemsida, där får ni mer info om hur man minimerar risken att drabbas av så kallade dieselbakterier.
 
F

F.d. 13647

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Hej,jag köpte ett medel på jula tror det kostade 198kr hade samma problem med våran husbil.MVH.ken55
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Varning för dieseln!

Det är likadant med husfärg... inget gift i färgen för det är farligt som bara f..n men sen tvättar vi kåken med klorin vart annat år. I dieseln häller vi ner tillsatser för att motverka miljömålens konsekvenser. Kan det vara rätt ? Jag bara frågar...
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Varning för dieseln!

När det gäller färg till huset: Använd oljefärg och blanda i 2-3% hydraulolja. Det ska vara gammaldags riktig olja, inte den här "miljövänliga". Det här stoppar rätt mycket alger, och du slipper få klorin eller andra tvättvätskor i gräsmattan. Dessutom är det så att när du tvättar väggen skadar du ytskiktet så det blir än lättare för växterna att fastna.
Calle
 
F

F.d. 10442

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Bra. Anser du att man skall satsa på Preems disel som de gör mycket reklam för numera, Sen tycker jag inte det är rättvist att vi som tankar disel skall betala 1 kr mer/l än bensin.

Hälsningar

Björn Eurén
 
Senast redigerad av en moderator:

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Varning för dieseln!

Hej! Vet inte om det var bättre förr, för på 50 talet när jag körde disel bil så fick vi späda ut diseln med ca 10% fotogen för annars frös ledningarna till när det var riktigt kallt.
Mvh Frank
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Varning för dieseln!

Dieselbakterie:

tankmonster.jpg
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Varning för dieseln!

Jag hade inte läst den tidigare, tack för trådlyftet! Annars hade den fortfarande varit begravd i glömska och förblivit oläst för alla nytillkomna de senaste fem åren:D
 
F

F.d. 53340

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Så finns det en svart dieselbakterie de är som å ta i en snigel omöjlig att tvätta det var på sommaren.vet inte om det är samma som blir vit på vintern. men otäckt är det dom som blir drabbade.
Cummin.
 

sampo1963

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
17364
Medlemskap
2024
Sv: Varning för dieseln!

tankade Diesel i Sveg för inte so länge sen ,bilen tappade orken och blev riktig slöj var tvungen köra på en lägre växel vilket medförde högre förbrukning. Nu undra jag varför kann vi inte har samma diesel som i övriga Europa?
 
Toppen