• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning Biltema kabelsko

F

F.d. 50104

Guest
Hej vill ge en varning för Biltemas röda kabelsko den vänstra på bilden.
Har ett längre tag märkt att den är svår att få kabeln att fastna riktigt bra
Så beställde från ahlsell i fredags som jag gjort en test i kväll på.Den högra på bilden Dom var av märket ,elpress
Tog en vanlig Rk1,5 och testade på båda. Biltemas kunde jag dra lös med två fingrar lätt. Den från ellpress fick jag ta båda händerna och dra riktigt hårt då släppte den.Ricktig tång är använd för ända målet

Man brukar ju få sortera vad som är bra o dåligt på biltema
Men det här kan ju få enallvarlig brand som följd
 

Bilagor

  • IMG_4085.JPG
    IMG_4085.JPG
    1,5 MB · Visningar: 178
  • IMG_4086.JPG
    IMG_4086.JPG
    1,5 MB · Visningar: 148

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Intressant jämförelse!
Som gammal bådmänniska så löder jag alltid kabelskorna och anväder krympslang, tar lite längre tid men behöver aldrig oroa mig för dålig kontakt mellan kabel och kabelsko.
Rätt klämd är en krimpanslutningen så gott som perfekt, det ända bättre skulle kanske vara att använda fjäderbelastade anslutningar, att löda på en krimp är inte bra bla för att tennet skapar brottytor och har man sedan inte en vass lödkolv som orkar löda snabbt så skadar man kopparen och kanske tom får tenn flyter in under isoleringen .

Vill minnas att det tom är förbjudet för yrkesbruk att löda på krimp.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Har läst tråden och funderat på att jag får nog köpa Biltemas kabelskor och prova med mina verktyg. Ni får nog se över era verktyg så dom funkar, på bilden i inlägg 1 så ser verktyget väl använt ut. På vissa av dessa verktyg så finns där en justeringsmöjlighet.
Jag provade med 0,75kvmm med tre olika verktyg och det fungerade alldeles utmärkt. Går inte att dra loss. Även det billiga längst till vänster fungerade, det använder jag aldrig till detta men är utmärkt till att kapa skruvar med. Kom nu inte med någon konspirationsteori, för jag har ingenting med Biltema att göra.
4.JPG3.JPG2.JPG1.JPG
 

Heidi & Ivar

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Tønsberg
HBK-Nr
27697
Medlemskap
2025
Dårlig erfaring her også. På 44-0048 skjøtehylse med krympehylse kan du dra ledningene fra hverandre før du varmer krympehylsa. Det virker som stålet i hylsen fjærer tilbake når du slipper opp tangen etter å ha klemt. Jeg var oppmerksom på problemet, så en gang prøvde først med Biltema, og den kunne jeg dra rett av. Så prøvde jeg med Wurth sin skjøtehylse med krympehylse og lim, den satt helt fast før jeg varmet krympehylsen.
Det er Wurths justerbare tang som er brukt, en av de jeg har brukt i jobbsammenheng. Har også forsøkt med Biltemas justerbare tang med samme resultat.
Biltema har noen bra og noen dårlige produkter.

Ivar
 
Toppen