• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning Biltema kabelsko

F

F.d. 50104

Guest
Hej vill ge en varning för Biltemas röda kabelsko den vänstra på bilden.
Har ett längre tag märkt att den är svår att få kabeln att fastna riktigt bra
Så beställde från ahlsell i fredags som jag gjort en test i kväll på.Den högra på bilden Dom var av märket ,elpress
Tog en vanlig Rk1,5 och testade på båda. Biltemas kunde jag dra lös med två fingrar lätt. Den från ellpress fick jag ta båda händerna och dra riktigt hårt då släppte den.Ricktig tång är använd för ända målet

Man brukar ju få sortera vad som är bra o dåligt på biltema
Men det här kan ju få enallvarlig brand som följd
 

Bilagor

  • IMG_4085.JPG
    IMG_4085.JPG
    1,5 MB · Visningar: 178
  • IMG_4086.JPG
    IMG_4086.JPG
    1,5 MB · Visningar: 148

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Varning Biltema kabelsko

Varning för Biltema på allt:)

En annan sak, en kabelsko skall fjädra i klämmningen mot stiftet och gärna ha en låsning, biltemas är som blötjärn, fjädrar noll.

Jag köpte ett par tankar för utombordsmotorer förra året, dom skulle vara både bränsleresistenta:) och alkoholresistena:), stämmde säkert men vad hjälper det när packningningen i locket inte är alkoholresist:twitcy:

Men svaret från kundtjänst var först att om tanken var 4-5 år gammal så måste jag förstå gamla tankar brukar inte hålla tätt:twitcy:

Sedan så berättade dom att dom hade sålt så många och bara ett fåtal kommit i retur så skitsamma, jag måste ha gjort något fel:D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Varning Biltema kabelsko

Det är väl lite gemensamt för de här firmorna i Sverige med div. delar och verktyg till skapliga priser. När man går tillbaka med något och klagar på den undermåliga kvalitén så har de aldrig fått klagomål tidigare och man blir halvt om halvt anklagad för att vara oteknisk och själv orsakat problemet. Visserligen är det rätt skönt när man kan argumentera mot dem tills de håller skä.... , eller be dem ringa till deras tekniska support :D.
Jag vet bl.a. att en lampa som såldes på ett av ställena lämnades tillbaka i sju fall av tio..... Men ändå så var det ett helt okänt fenomen med den jag lämnade åter.
Men som sagt med ett selektivt sinne så går det att handla och de har ju skärpt sig betydligt de sista åren.

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Varning Biltema kabelsko

De där isolerade kabelskorna är inte mycket att ha. Skall det bli bra skall man använda kabelskor för rullpressning.
Rätt pressade skall man få kallflytning av materialet i kabeln. Då blir det så gott som omöjligt att dra loss kabelskon.
Vill man sedan isolera dem görs det lätt med krympslang.

images.jpg

crimp-tool.jpg
 
F

F.d. 50104

Guest
Sv: Varning Biltema kabelsko

Helt riktigt wizard
Jag har sådana ochså använder dom till bla bosch kontakter
Men riktigt gjort funkar isolerade ochså bra till det mesta

Men jag vill ge en varning till dom som kanche inte är Så van att hålla på med el
Och inte märker att det inte vart bra med brand som följd
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Varning Biltema kabelsko

Man ska också tänka på att tången som man klämmer med spelar en mycket viktig roll.

En proffstång kostar runt 5000 ex moms så det kan vara bra att tänka som jämförelse när man ska köpa en för 50 kr!

Den får inte glappa det minsta när man pressar för då kan det lätt bli dåligt.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Varning Biltema kabelsko

Hej!
Jag föredrar att använda oisolerade kabelskor. Att pressa genom plasthylsan är en stor osäkerhetsfaktor i sig och att dessutom använda den enkla varianten av kabelskotång ihop med sådan hylsa späder på denna osäkerhet. Jag tycker att det är säkrare att använda oisolerade kabelskor med krympslang som skydd, då har man större förutsättningar, både för att klämma rätt och därefter, att kontrollera förbindningarna.
Beträffande flatstiftshylsor, så är ju de mer känsliga för dragpåkänningar än andra kabelskor och då föredrar jag rullpressade sådana. De har ett par flikar som pressas ihop med kardelerna och ett par som kläms mot isoleringen som stöd. Förutom att skydda förbindningen med krympslang, finns det även typer där man kan trä på en hylsa med låsfunktion.
Rekommenderar Elpress utförliga katalog på elpress.se, där finns mycket information att hämta.
MVH/Thomas Eriksson
 

Bilagor

  • IMG_2701.JPG
    IMG_2701.JPG
    1,5 MB · Visningar: 59
  • IMG_2702.JPG
    IMG_2702.JPG
    1,7 MB · Visningar: 58

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Varning Biltema kabelsko

Hej!
Jag föredrar att använda oisolerade kabelskor. Att pressa genom plasthylsan är en stor osäkerhetsfaktor i sig och att dessutom använda den enkla varianten av kabelskotång ihop med sådan hylsa späder på denna osäkerhet. Jag tycker att det är säkrare att använda oisolerade kabelskor med krympslang som skydd, då har man större förutsättningar, både för att klämma rätt och därefter, att kontrollera förbindningarna.
Beträffande flatstiftshylsor, så är ju de mer känsliga för dragpåkänningar än andra kabelskor och då föredrar jag rullpressade sådana. De har ett par flikar som pressas ihop med kardelerna och ett par som kläms mot isoleringen som stöd. Förutom att skydda förbindningen med krympslang, finns det även typer där man kan trä på en hylsa med låsfunktion.
Rekommenderar Elpress utförliga katalog på elpress.se, där finns mycket information att hämta.
MVH/Thomas Eriksson
Att klämma med oisolerat är bra då man kan se bättre hur den blev klämd, men man ska alltid prova så hårt man kan, lossnar den så var det dåligt!

Dessa plastisoleringen är kanonbra, men det gäller att trä på den innan man klämmer den andra sidan av kabeln:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Varning Biltema kabelsko

De kantiga plasthylsorna är ju ofta alltför klumpiga, då blir det bättre att rullpressa och använda krympslang hela vägen på kabelskon. Jag försöker f.ö. alltid få tag i Abiko kabelskor, det har alltid fungerat bra. Jula, Biltema, med flera billigleverantörer ser bara till priset, kvaliteten blir därefter! :mad:
 
Senast ändrad:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Varning Biltema kabelsko

De kantiga plasthylsorna är ju ofta alltför klumpiga, då blir det bättre att rullpressa och använda krympslang hela vägen på kabelskon.

Jo, jag angav ju dessa som alternativ. Där de passar, förhindrar de att kablarna ofrivilligt frigöres, exempelvis i kontaktblock. Man måste dra i själva hylsan, inte i kabeln, för att frigöra den.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Senast ändrad:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Varning Biltema kabelsko

Ja, ändhylsa är både praktisk och bra. Mycket viktigt vid bruk av sådan är att man väljer EXAKT rätt dimension, använder EXAKT rätt verktyg och att man INTE tvinnar kardelerna. Det måste till en homogen, gastät, pressning för att den skall fungera riktigt när den sedan kläms på nytt i plinten.

Föredrar förövrigt ISOLERADE ändhylsor eftersom de ger hylsan stöd mot kabelisoleringen:

Abiko produktkatalog Standard utførelse, isolerte endehylser - Isolerte endehylser - Endehylser (niter) - FORBINDELSESELEMENTER
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Senast ändrad:
Toppen