• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Varm Dc/Dc

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2026
Hejsan.
Har en Victron Dc/Dc laddare i bilen som funkar alldeles utmärkt. Blir bara ljummen när man kör bilen.
Men, när man kopplar i landströmmen så blir den riktigt varm, varför?
Någon som vet?
 
Är det så här du menar

Ja den inkopplingen är den enklaste. Bobatteriet är ju inkopplat via B2 och när SB reläet sluter så laddas Bodelen. Nackdelen är ju att kylen tar 20A av de 30A som DCDC ger.
Det bästa vore att koppla genom att sätta dcdc i den Gröna rutan och använda D+ för att förhindra laddning baklänges via dcdc till startbatteri. Iställer koppla in 230V laddarens kanal 1 till bodelen och kanal 2 till startbatteri om man vill ha laddning av startbatteri via 230.
 
Enhet b1 har ju en D+ utgång, men det är flera kablar som går från den kontakten så det är svårt att vet vilken som är vilken.
 

Bilagor

  • IMG_4623 kopia 3.webp
    IMG_4623 kopia 3.webp
    347,3 KB · Visningar: 13
  • IMG_4617 kopia.webp
    IMG_4617 kopia.webp
    1,2 MB · Visningar: 13
Vad blir då effekten om jag kopplar bort kabel mellan B1 och B2?
Kan jag fortfarande ta säkringen för laddaren i eblen och koppla den andra till bobatteriet.
Kommer laddningen till startbatteriet att funka då?
 
Vad blir då effekten om jag kopplar bort kabel mellan B1 och B2?
Kan jag fortfarande ta säkringen för laddaren i eblen och koppla den andra till bobatteriet.
Kommer laddningen till startbatteriet att funka då?
Effekten att ta bort kabeln mellen B1 o B2 är att du tar bort kortslutningen så strömmen bara går genom DCDC och inte via reläet.
Men eftersom du har kompressorskåp så behöver du koppla om kylskåpet från AUX på B1 till AUX 2 eller motsvarande på B2 i stället.
Ja du kan ta säkringen men du behöver troligen lägga in D+ . OBS. Du ska bara koppla bort plus INTE minus om de sitter ihop i samma kontakt.
Koppla in 230V laddarens kanal 1 till bodelen och kanal 2 till startbatteri om man vill ha laddning av startbatteri via 230.
 
Den skapade D+ i B1 är nog vid närmare eftertanke inte så bra att styra DCDC med eftersom den troligen bara är spänningsstyrd och då fungerar inställningar lika bra i DCDC. Enklast är nog bara att lägga in när det är ström från tändningen på DCDC.
Vicktrons manual för DCDC visar detta alternativ.
Ritningen är symbolisk och det räcker att lägga signal från tändningen på högra stiftet och ställa in i konfigen.

1760283358549.webp
 
Drar till Spanien imorgon så får ta tag i detta när vi kommer hem.
Dcn laddar ju över 30ah när vi kör så det duger.När vi kommer ner och står på kabel så får jag väl koppla ur dcn. Förhoppningsvis så kommer väl någon solstråle på panelerna också.
Men jag blir mäkta imponerad av kunnandet som jag fått med denna fråga.
Synd att mottagaren inte kan ta in alltihopa på en gång.
Jag kommer nog att återkomma i frågan.
Synd att man inte kan få svar som dessa på verkstäderna.
Med vänlig hälsning, Anders
 
Nej laddningen kommer via reläet och DCDC ger nästan inget (OHMs och Kirchoffs lagar, strömmen tar enklaste vägen) du riskerar att din DCDC går sönder så koppla bort den tills du kan rätta till det.
Dessutom så borde du byta plats på DCDC och 230 laddaren. 230 laddaren kan man montera liggande och DCDC behöver mer luft både under och över.
 
Det finns olika D+


Det finns äkta och oäkta D+, simulerad D+.
Äkta=ingen spänning på D+ när motorn är av, bara när motorn startas och generatorn börjar ladda.
Oäkta=Spänning på D+ redan när tändningen vrids på innan motorn har startats, ganska dålig lösning. Full laddning innan motorn har hunnit startas.
Simulerad=Analog signal att spänningen ökar när motorn startas.
Njae. Att ta spänningen direkt från tändningslåset förtjänar inte att ens kallas oäkta D+, för den har ju inget alls att göra med om motorn går/generatorn laddar. Fulkoppling är ett bättre namn....

Däremot finns det en "omvänd" D+ i många nyare bilar, som är en Active ground signal dvs jordad, från styrdatorn när motorn går istället för +12 V direkt från generatorn som traditionell D+ är. Bla Fiat av någorlunda nya årgångar har detta. Så om en klassisk D+ behövs måste signalen polvändas med ett relä. En del Fiat har ett sådant relä monterat i nedtill höger B-stolpe, i andra fall kan husbilsbyggaren ha satt det någon annanstans, eller bilen kan ha ett EBL med sådant relä inbyggt.
 
Njae. Att ta spänningen direkt från tändningslåset förtjänar inte att ens kallas oäkta D+, för den har ju inget alls att göra med om motorn går/generatorn laddar. Fulkoppling är ett bättre namn....

Däremot finns det en "omvänd" D+ i många nyare bilar, som är en Active ground signal dvs jordad, från styrdatorn när motorn går istället för +12 V direkt från generatorn som traditionell D+ är. Bla Fiat av någorlunda nya årgångar har detta. Så om en klassisk D+ behövs måste signalen polvändas med ett relä. En del Fiat har ett sådant relä monterat i nedtill höger B-stolpe, i andra fall kan husbilsbyggaren ha satt det någon annanstans, eller bilen kan ha ett EBL med sådant relä inbyggt.
#27 ;)
 
Tillbaka
Toppen