• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vargspår - eller?

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

Också ett vanligt argument.
Tigern är de sista i sitt slag i världen. Liksom bergsgorillan, den sibiriska tigern, flodpärlmusslan...

Nu känns det som ämnet kantrar lite....

Så jag tackar för mig i ämnet, som är intressant och värt att debattera.
än en gång tack för inläggen det är alltid intressant att höra olika vinklar.

Nu skall ja gå ut med hustrun och rasta henne i skogen, hoppas hon inte blir anfallen av ett vildsvin. Det finns gott om dem utanför stugknuten.
Jag har hört att de kan vara väldigt agressiva och farliga.....

Ha det!

/Bosse
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Jägarförbund: Utrota vargen från Sverige

Det är så dom vill fixa den lilla inavel som finns.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Tack själv!
Glöm inte att kasta in handduken bara! Ta gärna ett helt badlakan. :msn_laugh:
 
F

F.d. 17941

Guest
Fortfarande ovetande

En sen kväll i senare delen av november, för några årsedan åker vi med bil upp till en fjällstuga i Tänndalen. Vädret är ett " riktigt ful väder " dvs 6-7 grader kallt och hård vind med snö. När vi kört ca 20 km från Hede på väg mot Funäsdalen, får vi se en stor chäfer hund komma lätt springande efter vägen, det var länge sedan vi passerat något boningshus. I bilen på passagerar plats där fram , sitter min dotter Anna och i baksätet sitter sonen Pär. Vi blir förvånade över att en hund springer lös , vid den här platsen och tiden på dygnet och i det här vädret , klockan är närmare 23.00. Jag stannar bilen, hunden sätter sig i strålkastarljust framför bilen. Pär går ur "kelar " lite med hunden , vi har själva hund ( en Boxer valp ) längst bak i bilen, efter en stund sätter sig Pär grensle över hunden, vad ska vi göra ? Dottern tar mobiltelefon och ringer polisen i Funäsdalen och talar om att vi hittat en lösspringande hund, samt talar om var vi är.
Frågan kommer direkt från polisen " hur vet ni att det är en hund ?? " svar , min bror sitter grensle på den och kelar med den. Polisen säger "säg till din bror att gå in i bilen , det kan vara en varg !!! Pär lämnar den kelsjuka varg/hunden kommer in i bilen. Då reser sig " djuret kommer till rutan på förar sidan lägger sina mycket stora tassar på dörrkanten tittar in på mig , vädjar om att få åka med. Men med polisens ord ringande i våra öron - det kan vara en varg- rullar vi sakta iväg , vargen/hunden springer vid sidan av oss i några hundra meter , hoppar sedan snövallen vid sidan av vägen , och försvinner in i skogen.
Kan någon hjälpa oss att få klarhet i " hund ? Varg ? mysterit ??? Någon har sagt " När vädret är dåligt , blir vargen tillgiven.
Läser gärna vad ni tror eller vet om vargar !!!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Kan vara svårt
 

Bilagor

  • hund.jpg
    hund.jpg
    6,2 KB · Visningar: 244
  • lobo.jpg
    lobo.jpg
    10,5 KB · Visningar: 245
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Rätt märkligt egentligen att det alltid är de som har vapen med i skogen som blir överfallna av rovdjur.
Har själv med två hundar i koppel följd en varg c:a 100 meter i höstas i norra Värmland men sen tog äventyret slut för vargen försvann in i terrängen.

För övrigt så anser nog skogsbolagen älgen som det största skadedjuret i skogen, ett avbitet toppskott gör tillväxten värdelöst.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Decker, du behöver inte vara rädd för vargen, även om den är potent att döda dej, vad du skulle vara rädd för kanske är att vargen tar din hund, har hänt även kopplad hund.
Att jägare atackeras av björn (var väl det du avsåg antar jag) beror på att vi jägare är ofta i skogen samt rör oss tyst och rikerar överumpla björnen, än vanligare är att hunden kommer i kontakt med björnen och blir skrämd och springer till husse med en retad björn efter sig.

Älgen kan göra skada i tallplantering helt klart, det gäller att hålla älgstammen i jämnvikt samt se till att det finns alternativt bete.
Sverige har en unik älgstam helt utan jämförelse, värd att bevara.
Ger rekreation, mat samt avkastning till markägare och turistinkomster, många turister söker sig till Sverige för bla möjligheten att se älg.

mvh
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Är kanske dumt nog inte rädd varken för Älg, Björn eller Varg , efter den här händelsen och Björn har vi haft tidvis på hälsning av, i sopptunnan och på farstukvisten vid vårt hus . MEN STOR respekt fär rovdjuren det har vi. Och när vi kvälls rastar hunden är VI MYCKET OBSERVANTA , när vi är där uppe, vi tror ändå att vilet är räddare för oss än vi för dem , kanske fel men....
Men det vi undrar över , var detta en varg eller en hund ,som var så tillgiven, jag fortsätter att med intresse följa alla era värdefulla synpunkter.
Kanske kommer han fram nästa gång vi kör förbi ," varg stället" när det är " ful väder " !
Fortfarande ovetande ?
Lasse
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Vad det gäller skogsbolagen brukar man anse att tre älgar per tusen hektar är max. I alla fall här nere.
Tror inte många "vanliga" människor vill ha så lite älg. Ett betat toppskott är ett för mycket för dessa mångmiljardföretag.
Vad man däremot gärna vill ha, så är det stora summor för jaktarrende!

Enligt Kyrkans Tidning har arrendepriset på en mark med en etablerad vargstam, gått ner med 60%. Där man förut fick 25 000 per år, får man bara 9 000:-.

Alla däggdjur (kanske även fåglar?) har en osynlig gräns som ni säkert vet. Om någon/ något kommer innanför denna gräns så händer en sak av två möjliga: Djuret ifråga flyr, eller går till attack. Vilket av det vet man inte i förväg.
Även människan har denna gräns. Tror den ligger på runt 1,70.
Pröva att ställa er nära någon annan människa, så ska ni se att denne flyttar på sig efter en liten stund. :msn_wink:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Vargen är ett mycket socialt djur, den kan till och med acceptera människor i sin flock.
Såg en kanadensisk dokumentär där 2 filmare lyckades "nästla in sig" i en vargflock och följa den under lång tid.
En annan dokumentär visade någon som levde i en varflock men i en djurpark, han släpade dit döda djur och var noga med att han var först till godbitarna (lever och hjärta, de var för hans skull naturligtvis kokta) detta garanterade honom en ställning som flockledare. Utav någon anledning lämnade han hägnet under någon vecka och vid återkomsten fick han fina sig i att vara lägst på rankinglistan.

totte 04
Den ene av våra hundar är ganska bitsk framförallt mot okända vuxna människor, men om det kommer barnbarn då får de nästan göra vad som helst utan att protestera även mot en ganska omild behandling. Så visst tror jag att även vargen kan ha ett liknande beteende. (Även om jag nog skulle tveka att testa detta i verkligheten)
 
Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?


Rödluvan: Men mormor, varför har du så stora ögon?
"Mormor": Det är bara för att jag skall se dig bättre, mitt barn.
Rödluvan: Men mormor, varför har du så stora öron?
"Mormor": Det är bara för att jag skall höra dig bättre, mitt barn.
Rödluvan: Men mormor, varför har du så stora tänder?
"Mormor": Det är bara för att jag skall kunna äta upp dig!
Vargen äter därefter även upp Rödluvan. Som tur är råkar en jägare kort därpå passera stugan, och han dödar snabbt vargen och skär upp dess buk, så att Rödluvan och mormor kan komma ut, chockade men oskadda.

/Vargen
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

Så blev barn offer för vargattacker - Jakt & Jägare

Det var värst vad vargarna härjade i Ryssland i mitten på 1800-talet och det var ju ändå innan Selma Lagerlöf (1858 - 1940) skrev sina varghistorier!

Jappe

Jag har en annan på lut. Den går så här:

Björnen sover, Björnen sover
I sitt lungna bo. Han är inte farlig
Bara man är varlig.........
Men man kan dock, men man kan dock, honom aldrig tro.

Hunden skäller, hunden skäller
väcker björnen upp
Biter stackars jägarn, biter stackars jägarn
Hur ska det gå.....

Jag skulle också bli arg om en hund skäller i örat när jag sover.

/Bosse
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Vargen dödar för överlevnad och självförsvar
Människan för nöje, Självkänsla, maktbehov och hat.

Här kan vi se hur vargstammen har förändrats tills nutid.
 

Bilagor

  • distribucion_original_subespecies_lobo.jpg
    distribucion_original_subespecies_lobo.jpg
    33,8 KB · Visningar: 3
  • distribucion_actual_subespecies_lobo.jpg
    distribucion_actual_subespecies_lobo.jpg
    33,5 KB · Visningar: 7
Y

Yjons

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Alldeles fantastiskt ! Man hittar vargdebatten även hos husbilsklubben. Förmodligen ett bevis för att problemen närmar sig. Jag rekommenderar alla intresserade att gå in och läsa under www.vargfakta.se där kontrollerad fakta är sammanställd till skillnad från allt tyckande från div intresseorganisationer.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vargspår - eller?

Snacka om partsinlaga! Snacka om Jordens herrar! Kusligt! Så här beskriver dom sig själva:

Bakom vargfakta finns en grupp människor som alla har stark anknytning till naturen och livet på landsbygden. Gemensamt för vår syn på saken är att vi aktivt tar människans perspektiv. Vi som brukar marken, skogen och viltet ser oss inte som en belastning utan snarare som en tillgång. Vi som står bakom har vår utkomst från ”naturen” eller skall vi kalla den industrimarken, och därför har vi också lagt stor möda vid att titta på de ekonomiska konsekvenserna av frilevande varg i Sveriges mest tätbefolkade område – nedanför renbetesgränsen.

Jappe

PS. Kallar man naturen för industrimark så måste man vara både blind och döv för annat än sina egna ekonomiska intressen! DS.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Nog lika objektivt som en politiskt programförklaring, eller Anders Behring Breiviks manifest.
För övrigtså vidhåller jag med en dåres envishet att älgen är betydligt farligare för människan än varg. Både till antalet dödade och ekonomisk skada.
 
Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

Alldeles fantastiskt ! Man hittar vargdebatten även hos husbilsklubben. Förmodligen ett bevis för att problemen närmar sig. Jag rekommenderar alla intresserade att gå in och läsa under www.vargfakta.se där kontrollerad fakta är sammanställd till skillnad från allt tyckande från div intresseorganisationer.

Yjons!
Jag rekommenderar att alla kloka, eftertänksamma, naturintresserade går in och hämtar
vettig information på www.de5stora.com istället för Vargfakta.se som är en sajt som driver tesen att utrota vargen och ser naturen som en "industrimark" skrämmande !!!!

/Bosse
 
Toppen