• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vargspår - eller?

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?


Varning varning dom har sett vargspår nära Hedemora dags att låsa alla dörrar och hålla hundar, kattor, och barn inlåsta.

Vi har ett lantställe i norra Hälsingland sen över 30 år. Det är en av de varg, lo och björn tätaste områdena i Sverige. Vi har sett både vargspår, björn och lospår som rört sig på fastigheten och i omgivningarna. Har aldrig hört talas om att någon varg attackerat varken människa heller hund där.

Ofta när de som sett varg eller spår av varg, lämnar man ganska difusa observationer.
Vargen förflyttar sig vanligen i trav. Spårlöpan är rak och. Normal steglängden i trav är 120-160 cm, men på hårt underlag kan den bli upp till 2 m.
För att spara energi använder sig vargen ofta av skoterspår, diken och plogade skogsvägar.

Observationer av varg är opålitliga och måste alltid kombineras med spår och spårtecken. Vissa hundraser (t.ex. polarhundar) kan ha ett utseende som påminner mycket om vargens.

Avstånd bedöms fel vid vargrapporter

/Bosse
 
Senast ändrad:

Nettan & Christer

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2024
Sv: Vargspår - eller?

Jag brukar inte ge mig in i denna diskussionen normalt för jag vet att den har så mycket mer och tyngre laddning än vad jag nån gång kommer ha i min bössa ens och tyvärr oftast känns det som det inte blir något närmande mellan oss oliktänkande i denna fråga.

Men jag kan ändå inte sluta förundras över vad det är som gör att så många har en så stark åsikt i vargfrågan som kanske aldrig är berörda av konsekvenserna ens. Som inbiten och mycket aktiv jägare som jag är så kanske det är varning för skygglappar på mig och smalt tänkande men jag kan faktiskt inte se att vargen tillför något i vår fauna. Däremot ser jag hur vår långt tillbaka starka tradion av jakt och gemenskap i skogarna förändras negativt och det stora missnöjet i berörda områden brer ut sig och det måste väl i alla fall vara där som man i första hand skall lyssna in på medborgarna och inte från storstäderna som i princip är oberörda.

Jag känner berörda jägare i vargtäta områden som är drabbade och har förlorat sin jaktkompis. Dom liksom jag har sin hund som en riktigt kär familjemedlem och det är naturligtvis en katastrof när det inträffar. Det finns alltid ett antal faror som lurar när vi släpper våra jakthundar och det är en stor baksida med den typen av jakt, men varför vi skall bygga upp en vargstam som gör att jägaren hänger av sig bössan och låter kompisen rulla ihop sig i soffan istället för att vara ute och ta vara på den fina resurs som vi har byggt upp i våra viltstammar, det förstår jag inte.

Vargdödade hundar - Svenska Jägareförbundet

/Christer
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

...och direkt går man ut på nyheterna med varningar om att släppa sina hundar!
Ja, det är just det som är ett av problemen!
Som en kompis brukar säga: Vänta tills de tar en pudel på Lidingö!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vargspår - eller?

En tanke rann upp i skallen på mig! Vart tar allt i bly i jägarnas ammunition vägen? Eller är det plast i kulor och hagel nuförtiden? Blyspridning i markerna är väl inte så trevligt för de djur som undkommer själva skjutandet men kanske får i sig gifter från ammunitionen i stället! Himla tur att man inte är djur i skogen.

Jappe
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

...och direkt går man ut på nyheterna med varningar om att släppa sina hundar!
Ja, det är just det som är ett av problemen!

Är man rädd att släppa hunden lös så skaffa ett lamadjur förutom får vaktar laman även ankor och gäss, hjortar, hundar och nötboskap.

/Bosse
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Hej Anette,
oavsett ev. skämt så finns det en hel del skog på Lidingö. Kolla på Google Earth!

Våra barn och barnbarn bor där och vi har vandrat i någorlunda djupa skogar där - även om ön inte är så jättestor. Kan absolut tänka mig att en varg skulle kunna hålla sig undan där en kort tid.

(obs inte tillrättavisning - har full förståelse för att man kan tycka en hel massa saker om Lidingö och dess invånare - det gör jag med):msn_wink:
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Är man rädd att släppa hunden lös så skaffa ett lamadjur förutom får vaktar laman även ankor och gäss, hjortar, hundar och nötboskap.

/Bosse

Tror inte lamadjur är så bra vare sig på att driva räv, eller gå på eftersök!
Tycker nog att det var ett ganska plumpt uttalande om jag ska vara ärlig!

Men det är klart, länkar man till Nordulvs förvridna uppfattning så...
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

Som en kompis brukar säga: Vänta tills de tar en pudel på Lidingö!

Tycker nog också att det var ett ganska plumpt uttalande om jag ska vara ärlig!

Om Nordulvs förvridna uppfattning:

Att värna om de urgamla skandinaviska rovdjurens ursprungliga och naturliga miljö, främst med inriktning på varg, och att på andra sätt främja dessa djurs existens som en del av det naturliga kretsloppet, samt säkerställa djurens självklara och urgamla plats i den skandinaviska faunan och de skandinaviska skogarnas ekosystem.

Om det är en förvriden uppfattning så kastar jag in handuken....

/Bosse
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vargspår - eller?

Fast inte lika mycket skog som i Hedemora

(skojar lite med Gomer nu, hoppas ingen blir (v)arg...
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vargspår - eller?

Jag slutar aldrig förvånas av hur mänskligheten ständigt anser sig ha rätt att sätta sig till doms över naturen, vilka djur och växter som ska finnas kvar och vilka som ska utrotas.
Och detta gör vi av en bråkdel av vår jords historia. Något som har tagit årtusenden att skapa genom mutationer och överlevnadsinstinkt.

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vargspår - eller?

Tror inte lamadjur är så bra vare sig på att driva räv, eller gå på eftersök!
Tycker nog att det var ett ganska plumpt uttalande om jag ska vara ärlig!

Men det är klart, länkar man till Nordulvs förvridna uppfattning så...

Fast LG, jag tror inte han menade att laman skulle syssla med drev eller eftersök, har också hört om en del bönder i mellansverige som testat lamor, läs mer Lama vaktar fÃ¥r mot varg - DN.SE
Huruvida det fungerar eller ej har jag ingen aning om
Lama skyddar fåren mot vargen - Falun - dt.se
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Jag slutar aldrig förvånas av hur mänskligheten ständigt anser sig ha rätt att sätta sig till doms över naturen, vilka djur och växter som ska finnas kvar och vilka som ska utrotas.
Och detta gör vi av en bråkdel av vår jords historia. Något som har tagit årtusenden att skapa genom mutationer och överlevnadsinstinkt.

/Ludde

Tänk lite vidare Ludde, människan är en del av naturen precis som tex. vargen, genom evolutionen har människan utvecklats till det vi är i dag, det är väl naturligt, eller?
Precis som vargen, ingriper vi mot djur som inkräktar på vårt "revir" och som är till olägenhet för oss.
Vargen ser hundar som konkurenter i sitt "revir" och ingriper mot det, på samma sätt som en del männskor ser vargen som konkurent och olägenhet och vill ingripa mot dem.
Vi acceterar inga möss tex. i våra husbilar och försöker ta död på dem, har vi problem med mygg o flugor så dödar vi dem osv.
Allt detta är "naturens" gång, så vad är problemet?
Hade vargen inte varit ett problem för somliga så skulle den här diskussionen alldrig varit.
mvh
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

För att få lite balans och perspektiv på verkligheten och inte massa känslor som brukar välla fram i debatten om varg eller rovdjur. Ett exempel är olyckor som jakthundar råkar ut för visar att trafiken är den största dödsorsaken. Sen verkar vildsvin ligga i samma farlighets-klass som vargen.

Genomsnittligt antal dödade och skadade jakthundar 2007-2009
Skjutning 25
Varg 42
Trafik 822
Vildsvin 38
Drunkning 81

Källa: Agria och Viltskadecenter''

Man kan konstatera att jägarna är beredda att sätta sina "jaktkamrater" i svåra situationer.

Antalet vargdödade hundar har sjunkit i statistiken senaste året. Hur ofta läser man om en vildsvinsdödad hund? Vem har inte sett rubrikerna om att hundar dödats av varg?
Roger Cassman, Svenska rovdjursföreningen, anser att det är dags att lyfta diskussionen om faror för jakthundar i skogen över vargnivån.

80 procent av angreppen inträffar under jakt. De hundraser som oftast har blivit angripna av varg är stövare, drever, jämthund, gråhund och tax. Det handlar om hur ofta de olika hundraserna används. Pudlar göre sig icke besvär. Risken för att en hund som används för jakt i ett vargrevir skall bli skadad eller dödad är ungefär 1 på 9 000 jaktdagar.
Källa:Viltskadecenter

För att inte tala om hur farliga björnar är......


/Bosse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Bosse

Har tidigare skrivit i tråden om att jämföra äpplen med päron!

Vi tar det igen:

25 skjutna hundar på ca: 250.000 jägare , 1 hund/10.000 jägare
42 hundar tagna av ca:300 vargar, drygt 1 hundar/ 7 vargar
822 trafikdödade hundar (jakthundar?) av 5.000.000 motorfordon, 1 hund/ 6082 motor-fordon.
38 dödade hundar av ca:150.000 vildsvin, 1 hund/ 3947 vildsvin

Tar vi också i beaktande att de 300 vargarna finns i huvudsak i några län i mellansverige
så borde det inte vara så svårt att begripa att vargen är ett STORT PROBLEM som vi kan göra något åt än så länge.

mvh
 
Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

25 skjutna hundar på ca: 250.000 jägare , 1 hund/10.000 jägare
42 hundar tagna av ca:300 vargar, drygt 7 hundar/varg
822 trafikdödade hundar (jakthundar?) av 5.000.000 motorfordon, 1 hund/ 6082 motor-fordon.
38 dödade hundar av ca:150.000 vildsvin, 1 hund/ 3947 vildsvin

mvh

Med din statistik-saltomortal så ser jag att du vill öka antalet vargar, motorfordon, vildsvin och jägare för att få ner snittet /individ/fordon.

Pudelns kärna är väl att jägare utsätter sina hundar för risker de inte är beredda att ta själva, Och gör det enkelt för sig genom att peka ut vargen som huvudfiende.

Hur skall vi hantera björnplågan......

/Bosse
 
Toppen