• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vargspår - eller?

F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Suck!
Enligt Smålandsposten ska det ha kommit en ny hit till Småland, igen.
I förrgår var den i Kalmartrakten så den kanske är här utanför i morgon. Tre mil om dagen är ju inget för en varg att traska.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vargspår - eller?

Det är möjligt att vi ska ha frilevande varg i Sverige. Då anser jag dock att vi ska sluta att ha tamdjur i hägn som föda åt dem. För mig har inte vargen större värde än något av deras bytesdjur. Genom vår djurhållning har vi dramatiskt förändrat förutsättningarna. Det är tragiskt att se hur ex får och lamm rivs och lemlästas i sina hägn, inklusive den dödsångest de chanslösa djuren har. Jag tycker alla förespråkare av varghållning ska ut och ta del av hur det ser ut. Det är fruktansvärt. Kom sedan inte och jämför vår egen slakt av tamdjur med vargens sätt att döda. Det är ett väldigt orealistiskt sätt att döva sitt samvete.

Det kan tyckas som en synisk inställning men det bottnar faktiskt i att jag är djurvän.

Krister N
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

Man säger att inavel är ett problem bland vargar, men jag undrar var problemet finns.....

/Bosse
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Att lägga ut gift för att döda varg är ett jädrans ofog och inget som en riktig jägare håller på med och så är det en enorm risk för andra jägares hundar och andra djur. :msn_angry:

Man kan ogilla att det finns vargar som ställer till elende men det är ett fint djur och förtjänar inte att plågas ihjäl på detta sätt bara för man ogillar deras naturliga sätt att bete sig.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vargspår - eller?

Man kan ogilla att det finns vargar som ställer till elende men det är ett fint djur och förtjänar inte att plågas ihjäl på detta sätt bara för man ogillar deras naturliga sätt att bete sig.
Det är en konstruktiv, respektfull inställning till vargen! Dina ord värmer!
Julian
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Att döda djur under jakt, har inget att göra vare sig med hat, makt eller självkänsla.
Jakt är en genetiskt betingad och nedärvd egenskap som sedan urminnes tider har funnits hos Homo Sapiens, som i grunden är en jägare och samlare. Varför tror ni vissa människor har begåvats med en veritabel samlarmani?
Jag förutsätter att de som är negativa till jakt och jägare, själva är veganer. I annat fall överlåter man bara den delen man själv anser vara ”jobbig”, till någon annan. Att i ena sekunden racka ner på oss jägare och i nästa stund gå ut och köpa en fläskfilé till söndagsmiddagen, håller inte. Inte heller att ta sin son eller dotter och åka ut och fiska.
Skillnaden är att vi som vill och har möjlighet, hellre väljer att äta ekologiska djur, som har levt det bästa liv ett djur kan göra, istället för en antibiotikastinn tamgris eller ko.

Personligen har jag inte förmågan att hata ett djur, undantaget fästingar möjligen. Hur skulle man kunna hata en hare?

Jag kan inte känna hat mot vargen heller även om den har kapacitet att döda mig men framför allt min hund. Vargen är liksom oss människor – en toppredator – och agerar som en sån.
Både min stövare och min drever, är våra familjemedlemmar, våra vänner, mina jaktkamrater. De är dessutom vänner som aldrig sviker!

Tänk er in i följande scenario:
Du är eftersöksjägare som har blivit uppringd till en viltolycka med älg. Vägen är väldigt lite trafikerad. På platsen bedömer du att älgen har ett avkört framben och möjligen en avslagen käke.
För den typen av skador måste du släppa din hund för att lyckas göra ett framgångsrikt eftersök och älgen slipper lida.
Du vet att det finns ett antal vargar i området.
Hur gör du? Släpper du din vän, jaktkamrat och familjemedlem med de risker det innebär, eller lämnar du älgen åt sitt öde och åker hem och kryper ner under det varma täcket i din trygga säng?

Detta är frågor som en eftersöksjägare i vargtrakter, måste ta ställning till hela tiden!
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vargspår - eller?

Det är ett fruktansvärt beteende att förgifta djur. Jag tycker vargen är magnifik men hänvisar till mitt tidigare inlägg. Jag fundera dock över om man måste betraktas som varghatare bara för att man har min inställning? Det är iså fall trist.

Krister N
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vargspår - eller?

Ang. eftersöksproblematiken.

Vad som stör mig litegrann här är att den som orsakade olyckan nämligen bilisten som skadade djuret går fritt från påföljd, straff i någon form. Det brukas kallas olycka men borde egentligen kallas vårdslöshet i trafik och ge ett kännbart straff. Sedan jag flyttade till Orust har jag vid flera tillfällen klarat möten med harar, rådjur och älgar eftersom jag alltid försöker läsa naturen vid vägen och försöker anpassa hastigheten efter förhållandena.

Jag vet att det finns levande djur på båda sidor om vägen och jag vet att dessa djur då och då passerar över vägen och att detta ofta sker vid gryning och skymning. Det verkar som om alla inte är medvetna om detta eller bara skiter i följderna av en viltkollision! "Äsch, bara ett djur!"

Jappe
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Vargspår - eller?

Jappe Jag har en gång fått ett rådjur in i vänster bakdörr när jag körde i cirka 50 hann inte röra bromsen för jag såg det aldrig hörde bara en smäll.

Kan inte Du som vet berätta hur man unviker sådant?

Ha de
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vargspår - eller?

Naturligtvis har jag gjort det och på sådana ställen gäller det verkligen att ta det lugnt, skärpa uppmärksamheten och anpassa hastigheten. 50 km/tim kan vara för hög hastighet i sådana trakter i synnerhet vid dålig sikt!

Jappe
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vargspår - eller?

Ursäkta Lg & Mia snedsprånget!
För "gubbarna" börjar spåra ur!
I Skåne rapporteras i radio Malmöhus varje dag ca. 15 - 20 vilt olyckor hur mycket vilt finns där ute & hur kör folk.
Mvh.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vargspår - eller?

Jakt är en del av vårt liv. Här jagas det varje helg. Pyschjakt, inte med hund. För att inte stressa viltet. Jakt på bättre villkor, man smyger sig på viltet eller sitter helt stilla i ett buskage och väntar på att viltet ska komma ut och beta på ängen. Viltkött som är fällt på pyschjakt är det bästa köttet man kan äta, ett helt ostressat djur som faller direkt. Äter man kött och är emot pyschjakt av etiska skäl, kan man knappast gå in i butiken och köpa förpackat kött med gott samvete. Dubbelmoral kallar jag det då.

Vi har gård och djur. Räven har tagit några av våra lamm genom åren.
Ett av lammen var svårt skadat och fick avlivas. Men för den skull önskar jag inte utrota alla rävar. Vi hade hägnat för dåligt.
Ormvråken tog våra höns för några år sedan. Samma sak där, dom gick lösa på gården, och bordet stod helt enkelt dukat för höken. Men inte vill jag utrota alla hökar för det.

Fåren och hönsen är bytesdjur. Huruvida ett bytesdjur har en stor dödsångest eller ej när de utsätts för angrepp är det väl egentligen ingen som kan svara på, det går inte ens att spekulera i. Men oavsett, så har det genom miljoner år alltid varit djur som dödats och ätits av andra djur. Detta är alltså ett helt naturligt fenomen. Och huruvida ett djur i hägn, som utsätts för rovdjursangrepp, och således inte kan fly, upplever mer dödsångest än ett bytesdjur i frihet är det heller ingen som vet. Men att måla upp bilden av att vargen utsätter tamboskapen för ett fruktansvärt lidande, tycker jag är att Disneyfiera något som trots allt är ett helt naturligt beteende.

När vi sedan talar om ekonomiska förluster, då är det en helt annan sak. Och det är väl egentligen där som skon klämmer i de allra flesta fall, för när djurhållaren med gott samvete kan skicka iväg sina djur med en slaktbil till slakteriet (vilket däremot är något helt onaturligt för ett bytesdjur) och samtidigt prata om djurens lidande vid rovdjursangrepp, då är det verkligen dubbelmoral.

Tänk att utsättas för något du aldrig trodde fanns, något som inte finns bland de nedärvda instinkterna. En händelse som inte kan inträffa ens i din fantasi. Det skulle ju givetvis utmynna i en fruktansvärd ångest.
Även om ett barn aldrig har bränt sig på något hett innan, så drar barnet bort handen blixtsnabbt från det heta. Det är en nedärvd reflex. Ett bytesdjur som utsätts för rovdjursangrepp beter sig på ett visst sätt med nedärvda instinkter och reflexer, trots att djuret aldrig varit med om det tidigare i sitt liv. Men vad händer om man utsätter ett djur för något som inte är naturligt? T.ex. en lastbilstransport. Eller in på ett slakteri där de hängs upp i bakbenen innan de får en elstöt. Vi vet inte, men jag tror inte att naturen har sett till att dessa djur inte ska ha dödsångest. Jag är övertygad om att de lider mycket, mycket mer än ett får som blir rivet och dödat av ett rovdjur ute i hagen.

Vi har fått denna fantastiska natur för att vi alla ska dela den med djuren och växterna, inte roffa åt oss på något annat djurs eller växts bekostnad. Allt som finns ute i naturen finns för att det är en länk i livets näringskedja.

Och se bara vilken fruktansvärd skada det blir när människan lägger sig i naturen och utrotar eller ändrar på saker och ting. Inplanterade djur och växter är ett lysande exempel på fullkomlig mänsklig idioti som ställt till med enorma skador. Kanadagäss, utsläppta minkar, mördasniglar, alla råttor, skadeinsekter och sjukdomar som människan tagit med sig till andra kontinenter, you name it, listan kan göras oändlig...

/Ludde
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vargspår - eller?

Jag fundera dock över om man måste betraktas som varghatare bara för att man har min inställning? Det är iså fall trist.
Personligen har jag svårt att förstå varför någon skulle betrakta dig som varghatare för att du har din inställning? Jag har det i alla fall inte! Jag har heller ingen problem med varken jakt eller jägare.
Men jag tycker att vargen är en del av svensk fauna och ekologi och borde få en levnadschans även i Sverige istället för att bli utrotad.
Julian
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

Du vet att det finns ett antal vargar i området.
Hur gör du? Släpper du din vän, jaktkamrat och familjemedlem med de risker det innebär, eller lämnar du älgen åt sitt öde och åker hem och kryper ner under det varma täcket i din trygga säng?

Intressant fråga!

Hur gör du i det fallet?
Hur gör du om det finns vildsvin i trakterna?

Jag har inte upp fattat att någon i den här debatten "rackat" ner på jakt och jaktvård.
Tvärtom tror jag att de flesta av oss har stor respekt för det oavlönade arbete som det kan vara i ex. eftersök av skadat vilt m.m.
Lika lite som vi inte drar alla bilförare över en kam när det gäller att vara uppmärksam när man kör i viltrika trakter. Jag har inte heller uppfattat någon som "varghatare" här.
Men det handlar ju om vargens existens. Skall vi bara kunna se den på Djurparker i framtiden?
Sen får jag hålla mig till fläskfilé då viltköttet är så förbaskat dyrt.

/Bosse
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Att döda djur under jakt, har inget att göra vare sig med hat, makt eller självkänsla.
Jakt är en genetiskt betingad och nedärvd egenskap som sedan urminnes tider har funnits hos Homo Sapiens, som i grunden är en jägare och samlare.


Människan har jagat för föda och tillgång av material.

Att föda upp djur till matindustri förstår jag.

Men jag kan inte förstå att flera hundra jägare går ut och jagar varg, Och att det inte har med varken en sport, makt , hat eller självskänsla att göra ?

Jag bara tycker att av något själ vargstammen behöver minskas så borde den göra det med mera kontrollerade former.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vargspår - eller?

Hej Ludde. Jag har stor respekt för ditt naturkunnande och din starka känsla för naturen. Jag tycker också i stort ditt inlägg är välnyanserat och jag skriver under på mycket. Jag gillar dock inte begreppet "disneyfiering" om vargattackerna på får och lamm i hägn. Det har väldigt lite med vare sig Disney-romantik eller Disney-varghat att göra. Det är däremot en brutal verklighet som få har sett.

Nedan är ett klipp från en beskrivning efter en vargattack i Västmanland för ett år sedan, där ett stort antal får och lamm drabbades. Ungefär samtidigt hade vi ett antal liknande händelser i norra Klamar län, där jag själv fick ungefär samma beskrivning av en förtvivlad djurhållare. Vi kan ju alltid ifrågasätta deras åsikter med att det bara är ekonomisk vinning och inte djuren man tänker på, men jag kan inte beskyllas för det. Jag har inget ekonomiskt intresse i detta. Inte annat än att jag kanske inte kan grilla "närodlade" lammribs i framtiden å det vore trist. Men det kan jag leva med. Det jag har svårare att leva med är det svek vi utsätter de sk betesdjuren för när man buntar ihop dem i hägn, som trots sk vargstängsel, blir utsatta för den här typen av attacker. Det är inte och har aldrig varit ett naturligt beteende. Den naturen där vargen är ett naturligt inslag är idag starkt förändrad.

Citat:

"...de, och flera andra, vittnar om mycket blodiga och plågsamma attacker på fåren, där skadade och rivna får ligger utspridda i hagarna, fortfarande vid liv, trots rovdjursstängsel. Den tid det tar för fårägarna att få kontakt med rätt person och få besiktningsmän från länsstyrelsen att ta sig till plasten och analysera att det är varg som har skadat djuren, är plågsamt lång. Djuren lider. Också den tid det tar för veterinärer att komma på plats, se över situationen, sortera ut de djur som kan tas om hand, och de som måste avlivas av de plågade djuren.

Detta är scener vars våldsamhet få anar, och de flesta vill slippa ha på näthinnan. Detta djurplågeri är verklighet, det händer i dag, år 2011, i Sverige. Att samhället accepterar att detta får hända är helt obegripligt. Är det så vi vill ha det? Är vargen värd detta?"
 
Toppen