• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför hälsar Ni inte?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Vi / jag har för vana att hälsa på dom vi känner!
I HBK känner vi 2 HBK-bilar och än har vi inte mött dom.

Undrar om ni hejar på alla som ni möter på gågatan också?

Det tillhör vanligt hyfs att hälsa på klubbkamrater, bättre hälsa en gång för mycket än för lite. Det är inte alla i klubben som hunnit sätta upp sin dekal ännu. Jag hälsar även på uppnosiga personer.

Men har man problem ska man naturligtvis inte hälsa.

Kenth
 

Bilagor

  • italien.JPG
    italien.JPG
    204,3 KB · Visningar: 14
Senast ändrad:
F

F.d. 53074

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Då jag för många år sedan körde tradare (-70-tal) fanns det en hand tillverkad i plast som var fäst på en ca 20 cm lång spiralfjäder. Den kunde man sätta fast på instrumentbrädan med en sugkopp och den vinkade automatiskt - hela tiden... Kanske vore nå´t..?

Kjell :D:D
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Jo den vinkande handen har jag sett med och funnits i tankarna , man kanske skulle be Runar&Lovisa på LRdesign att trycka upp ett antal självlysande vinkande händer som man kan sätta på backspegeln .
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Jodå visst vinkar man, men av dom 350 mil vi åkt i sommar är det säkert man missat en o annan. Det fanns en gång i tiden en hand man satte fast med sugkopp på framrutan som vinkade. Tror inte på detta med att vi med stora bilar skulle vara sämre på detta med vinkandet. Hoppas på en värmebölja till innan sommaren är slut. Häggen i Umeå
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Ni får inte montera självinkande händer fören jag är klar med min ovetenskapliga studie
Den består av att jag vinkar, till alla Porschar, när jag åker husbil, och alla husbilar när jag åker Porsche. Hittills har ingen ( på två år) vinkat tillbaka.
Så slutsatsen blir nog, att båda grupperna är ena snobbiga typer, som inte umgås över gränserna.
Hur jag hamnade i båda, blir en annan nöt att knäcka:confused:
bosse b
 
F

F.d. 15591

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Jag tror det är en förgången tid.Förr hejade man på lika bil som man hade på 50-talet,men nu?Självklart hejar man på klubbmedlemmar.:bye:
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Visst ska vi fortsätta att heja på varandra...

Vi hejar på alla husbilar som vi möter på vanliga vägar, men kanske inte så ofta på motorvägar, det blir ju längre avstånd då till den mötande bilen.

Men visst missar vi ibland också, men då är säkert trafiksituationen sådan att det inte är lämpligt.

Men jag märker att under semesterperioden så är det färre som vinkar tillbaks, men jag tror att det till stor del beror på folk som har hyrt, eller lånat husbilen.

Träffade ett par på en ställplats som åkte lånad husbil för första året och det hade gett mersmak, det var många frågor som avhandlades under kvällen och bland annat berättade de att när de kört några mil så började de fundera på varför alla vinkade, följden blev att de fick för sig att något var galet med bilen, så de stannade och kollade allt de kunde, men när allt var ok fortsatte de men också vinkandet, då kom de på... att så gör nog husbilsåkarna.

//Tommy
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Varför hälsar Ni inte?

När jag var barn och mina föräldrar skaffade sin första husvagn i början på 60-talet vinkades det till alla m husvagn som vi mötte. Hur många av husvagnsekipagen hälsar på varandra idag tro?

Möter jag få husbilar blir det vink, men är det väldigt många blir det bara svarsvink och där jag ser HBK loggan. Roade mig förra helgen att räkna husbilar på sträckan upp till Ängelholm (12 mil). Tappade räkningen efter 100st innan jag var framme. Visserligen sista helgen på sem för många, men skulle jag hejjat på alla hade det blivit enhandsgrepp om ratten nästan hela tiden. Som singel får jag väl sätta upp hunden i framsätet och beordra honom vifta på svansen *ler*
 

Bilagor

  • HejKompisHund.jpg
    HejKompisHund.jpg
    14,4 KB · Visningar: 9
F

F.d. 55393

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Vi hälsar och som någon tidigare sagt i tråden så blir det extra hälsning när man möter någon från samma Dethleff familj.
 
F

F.d. 55335

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

När vi köpt vår första husbil "Pilot" hälsade vi på alla och alla hälsade tillbaka, sedan köpte vi en Hobby och många hälsade tillbaka. Nu har vi bestämt oss för att bo i husbilen och har köpt en Concorde. Vi hälsar fortfarande på alla men har till vår besvikelse märkt att färre vinkar tillbaka dock har vi till stor glädje upptäckt att bussförarna gärna hälsar på oss och vi vinkar naturligtvis tillbaka. " Öl är hälsa, hälsa ofta".
Thomas & Gunliz

:twitcy:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Det förvånar mig att vi talar om medlemskap i HBK
Hälsar du så inte i allmänhet på danskar, tyskar, norske etc.? :confused:


Eller är det något jag har missförstått ? :oops:

För mig är alla husbilsejere lika bra.
Jag hoppas inte att vara en skam för HBK trots att jag skulle hilse en DACF, MHCS eller DK-AutoCam medlem. :(

Innebär en hälsning att du delar alla åsikter ?

PS. Använder inte dekaler på husbilens utsida - på innsidan av lastlugan.
---------
"Er du dus med himlens fugle og skovens grønne træ’r?
Så har du fundet ind til det,

Som gør livet allermest værd!"

mmm3.dk - Morsomme Mænds Morskabsklub
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Selv hilser jeg til alle husbiler, hender jeg mister noen plåtis - ser for sent at det er vinduer på siden. De som alltid hilser er Hollendere og schweitsere, de som nesten aldri hilser er franskmenn. Tyskere ser ut til å hilse mer en svensker. Allt på denne tiden av året. Off-season ser det ut til at nesten alle hilser.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Är Nordic ägare lite malligare än andra?Ingen har hälsat tillbaka.Eller hälsar dom bara på andra Nordic?Vi har Burstner.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Nordic och Burstner är ju likvärdiga, bägge är vinterbilar, kanske är det bara för prisskillnaden :cool:
Ärligt, jag har aldrig märkt nån skillnad mellan de olika husbilsmärkena om folk hälsar eller ej...:wub:
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Det slår mig, med tanke på en annan tråd här i forumet ang. snyltare.
Vinkar vi åt alla, så vinkar vi även åt Snyltarna!!! Hmm, hur gör man nu då? :confused:


/Mariarne
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Varför hälsar Ni inte?

upplever nog att dom allra flesta hälsar, tänk efter, vi är ju mitt i trafiken, ibland kan det ju faktiskt vara så att ens uppmärksamhet är riktad till något viktigt gällande trafiksituation,tex. på en smalare väg etc. (som gammal tradarchaffis så vet man att det är bäst att försöka förutse situationer).

annars är det ju faktiskt ett trevligt och uppmuntrande inslag när vi möts på vägarna-
på 60- talet minns jag från barndomen att bilister med samma bilmärke hejade på varann:p:mh2:.

...ett citat ur det verkliga livet är på plats här...
bara på skoj,ingen behöver känna sig utpekad; "hälsar du på en carthago" sade en god vän en gång, när jag berättade om att dom inte vinkade tillbaka från ett sådant 12-meters ekipage...:wall:

heh, till sist, när man möts på motorvägen, där det faktiskt är allra lättast att koppla av,så kan man nästan inte hälsa,för man ser ju knappt varann.
ha det ,och fortsätt att krama om varann i trafiken!
 
F

F.d. 55414

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Vi är också gamla MC-åkare. Vi fortsätter hälsa på mötande husbilar, ibland av bara farten till MC-åkarna också. Då har vi förståerligt inte fått någon svarsvink! Men vi snackar med dem på stopp-platserna och känner in identiteten. Det är härligt! Var tid har sin tjusning i livet.
 
M

Mindin

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Vi har ju inte varit med husbil så länge, men hälsar gärna. Trevligt tycker vi.
När ena sonen med familj som lånat den några dagr återlämnade bilen, sa han;
-Du morsan, vilken bra informationsbok du skrivit där står det mesta. Men nu undrar jag finns det någon sådan där oskriven regel husbilsåkare emellan att man alltid hälsar på varann?! I så fall kanske ni misst några vänner för det tog en stund innan vi fattade..
Det stod inget om det i boken!
Vilken miss!:p
 
F

F.d. 1126

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Håller med Dig, när vi bytte bil till en större så var detslut på hälsandet. Men skam den som ger sig jag hälsar på. :)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Varför hälsar Ni inte?

För en annan som har en plåtis är det nästan ingen som hälsar. Till slut slutar man själv också:cool:
 
Toppen