• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför hälsar Ni inte?

kim-63

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
2891
Medlemskap
2024
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Tycker nog att de flesta hälsar stora som små bilar. Var i Finland på semestern där hälsade alla.
Många som hyr en bil vet väl inte att man hälsar.
 
F

F.d. 25020

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Jag hälsar alltid när vi möter husbilar, mötte en i sommras som hälsade men samtidigt vinglade han till o tog min backspegeln 4500 kostade det, så alla som är ute kanske det är första året osv. Mvh 220 Sture i Pajala:cool::cool:
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Det kan ju faktiskt vara så enkelt som att antalet husbilar börjar vara så många att det blir lite väl mycket hälsande. I början var det lite ovanligt att stöta på en likasinnad och då kändes det lite kul att hälsa. Men numera ... nja.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Mötte massor av Tyska HB på E6;an västkusten för en vecka sedan, samtliga vinkade, trevligt tyckte vi. I snitt vinkade väl varannan svensk ungefär.

sven-A
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Hälsandet är trevligt men visst juli månad kan det bli körigt att hinna med alla.....då får den på passagerar sidan ta över...


Håller helt med det blir stressigt, köra bil, hälsa, prata med passagerarna, lyssna på GPS:en, kolla på naturen, telefonen ringer, GPS:en byter rut eller ger fel väg, välja musik i stereon mm.......

Skämt åt sido ibland missar man faktiskt... mvh Torbjörn :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

:)
Det körs så många husbil under högsäsong att jag inte klarar att sätta båda händerna på ratten samtidigt.
- Unnnnngefärlig :oops:
Måste ha hjälp av co-pilot för att säga hej. ;)

:mcride:........:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11289

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Har inte varit husbilsägare mer än ca. 3 mån. och har redan kört ca 500 mil på de svenska och danska vägarna. De hälsningar som mc-förare gör när de möter varandra har också anammats av husbilsåkare. Men det märkliga är att ju större och lyxigare bilen är, ju mer sällan hälsar man. Anser man sig för fina att hälsa på "vanligt folk". Jag tycker personligen att det är väldigt trevligt att man hälsar när man möts ute på vägarna.
Är biker sedan ca:35 år, ja det är riktigt Vi hälasr på varandra när vi möts, dom enda som inte hälsar är HD-åkarna, den är ju dyrare å anses vara lite finare, men ofta är det så att kan man inte skapa sig en egen image så köper man en färdig å tror man är en biker, kan vara samma fenomen ?????
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Vi har inte kört mer än ca 9000 mil i Sverige under årens lopp, men varje husbil vi mött så har vi vinkat till (utan att fått tennisarmbåge) och så fortsätter vi...Kanske det är dumt! Men vi är dumma och fortsätter för vi tycker det är skoj, sen sitter vi och spånar vem som satt bakom ratten i mötande bil!!!
Morfar;)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Låt den som sitter i högerstolen vinka, så kann föraren syssla med sitt det gör vi och det besvaras för det mesta även på motorväg.
 
F

F.d. 28965

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Ok, då slipper jag heja eftersom högerstolen är tom nuförtiden! :D
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Någon av oss eller båda vinkar alltid. Vi kan konstatera att svarsfrekvensen minskar söderut och avtar helt från landsmän på andra sidan Alperna.
 
F

F.d. 3136

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Supertrevligt att hälsa på mötande husbilar-alla kategorier men trenden är klar... Mest när folk tressat ner farten och börjar ha möjlkighet att se sig omkring. Alltså på motsvarande 70-80-vägar eller långsammare runt om i europa då hälsar alla på alla. Och oj vad man grämer sig om man misssar en hälsning som chaffis. Får hoppas då codrivern bredvid var snabbare som reparerar "skadan". Morsning-korsning!!!!:spinny:
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Hej GertOve!
Vi ses snart då Anki kommer till klassträffen hos Maggan i Ulricehamn!
Ha det så bra, o vad roligt det är. Vi har sett mer av Sverige på ett par månadert än vi sett de sista 30 åren-
Ha det så bra
Hälsningar
Tomas
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Jag och frun körde hem från Stockholm till Boden för exakt en månad sedan i vår nyköpta gamla husbil.
Ingen av oss hade tidigare ens åkt i en husbil men under 95 mil fick vi hälsa på massor av husbilar, det kändes som hundratals!
Vi visste inte alls att man hälsade på varandra men det lärde man sig fort.
Jag kan gissa hur det uppkom och dessutom förstå varför vissa har slutat att hälsa.
Som gammal mc-åkare vet jag hur viktig det var att hälsa på varandra på den tiden det var få som åkte (under 70-talet, just före min tid).
I mitten av 80 när jag började köra så kryllade det av hojar och hälsningen besvarades av max 6 per 10 förare, detta eftersom vi var så många.
Jag gissar att samma sak gäller husbilar numera då det verkligen är många som är ute under juli månad, i alla fall på E4an samt de andra större vägarna.
Så jag tror inte det har att göra med vilken husbil man har eller att vissa är snobbiga, det är helt enkelt för många att hälsa på.

// Alf
 

kärna

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7882
Medlemskap
2024
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Jag och min fru Anne-Lise har nu varit ute i 2 veckor från Kungälv via Gränna till Dalarna är nu strax söder om Orsa och vi upplever nog att alla hälsar men ibland kan det vara så att man måste fokusera på vad som finns både framför och bakom bilen så man kan ju missa några men i stort så hälsar dom flesta även husbilar får andra länder

Eive o Anne Lise
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Vi / jag har för vana att hälsa på dom vi känner!
I HBK känner vi 2 HBK-bilar och än har vi inte mött dom.

Undrar om ni hejar på alla som ni möter på gågatan också?
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

I början av 2000-talet hälsade alla på alla med husbil. Ett, i mitt tycke, rätt trevlig sysselsättning
mitt i allt "rattande" på vägarna. Kanske var inte husbilarna så många på vägarna på den tiden,
så det var lite roligare att se en husbil då och då.
Efter 5 års uppehåll av husbils-ägande, har vi nu köpt en ny igen (äntligen) och vi upptäcker att
hälsandet har avtagit i takt med antal ökade husbilar på våra vägar. Precis som en del skrivit om
tidigare. Att folk inte hälsar tillbaka kändes lite dumt, men vi flyttade över det till att vara deras problem.

Vad som oroar mig är, att jag numera också hälsar på husbilar då jag kör i min personbil. Detta har
till följd att jag får en väldig ångest efteråt, då jag undrar vad de tänkte i husbilen jag mötte; "Vem f-n va de?".
Det problemet hade jag inte vid vårt första husbilsägande - kan det månne vara att jag blivit 11 år äldre?
:wub:

/Mariarne
 
Toppen