• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför hälsar Ni inte?

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Har inte varit husbilsägare mer än ca. 3 mån. och har redan kört ca 500 mil på de svenska och danska vägarna. De hälsningar som mc-förare gör när de möter varandra har också anammats av husbilsåkare. Men det märkliga är att ju större och lyxigare bilen är, ju mer sällan hälsar man. Anser man sig för fina att hälsa på "vanligt folk". Jag tycker personligen att det är väldigt trevligt att man hälsar när man möts ute på vägarna.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Jag körde ca 400 mil på semestern och upplevde också att det är mindre av hälsningar men främst då av utlandsregistrerade husbilar ! Kan inte hålla med riktigt om det där med dom stora fina flaggskeppen för dom tycker jag brukar vara dom som hälsar , Vad olika man kan uppfatta :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Har inte varit husbilsägare mer än ca. 3 mån. och har redan kört ca 500 mil på de svenska och danska vägarna....................................
Tyckes vi hälsar alla ( 95% ) på varandra - Danskere, Svenskere, Norske och Tyskere.

Om du kör från Skagen till Frederikshavn - då ska du ha hjälp när du också måste hantera husbilen.
;)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Jag upplever det som husbils ägare oavsett storlek hälsar, när vi började åka husbil för två år sedan så började frugan hälsa på alla husbilar vi mötte, och det var nästan 100% svar där skall husbilisterna ha beröm,

när vi börjde åka husvagn 1971 då var det lika dant alla hälsde men det har avtagit på senare år, kan det bero p tt husvagnar har varit vamligare på vägarna än husbilar varit.
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Jag upplever nog att de flesta hälsar med ett vink vare sig man har stor, gigantisk, lagom eller liten husbil, tror mer att det beror på personerna i bilen eller på vägförhållandet just då om det blir en vink eller ej.
Fast Per har haft den funderingen precis som du att de stora inte hälsar, men vid närmare studering (dvs räkning av vink) så visade sig att det inte var så alls utan det handlade nog lite mer om en känsla av att det skulle vara på det sättet.
//Agneta
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Att de flesta hälsar, tycker jag nog!
Men mitt i semester ruset kan det bli väl mycket... Husbilarna ligger väl tät ibland!
Sedan skall man bejaka sina fördomar. (för att röna ut härstamningen)
Jag tycker också att stora dyra husbilar (med två personer) hälsar sällan.
Lika bra för min del, för de är ännu drygare på ställplatserna/camping. Snacka om direktörs attityd! Utlänningarna vet inte bättre, de har sina seder, och ger sällan plats för omkörning heller. Tyskarna är värst och flest...
PS. har flera fördomar...:wideeyed:
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Vi tycker att många hälsar ja över 95 % ,vi tillhör dom som alltid försöker vinka när vi möter en HB. Ibland händer det dock att man missar då på grund av t.ex. att vi är inne i ett samtal eller kollar åt fel håll just då. Men det är inte ofta.
Att storleken på husbil har någon som helst betydelse har vi inte märkt. Det händer att det rycker till i armen även när vi är ute med personbilen.
MVH Gunilla
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

.........................
Att storleken på husbil har någon som helst betydelse har vi inte märkt. Det händer att det rycker till i armen även när vi är ute med personbilen.
MVH Gunilla

Också jag kommer att säga hej när jag går eller cyklar.

:mcride:
 
F

F.d. 25063

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Hej Tomas välkommen som husbilsåkare !

När vi började åka husbil 97 så fanns det inte mer husbilar än man kunde hälsa
på alla. Men nu är vi så många att man får nästan sitta med handen uppe hela
tiden. Det tror jag är en orsak att man håller igen hälsandet. För min egen del hälsar jag tills jag har mött några som inte besvarar min hälsning, sedan hälsar jag bara på nästa husbil, om dom hälsar först.

M.v.h.

Gert-Ove Svenljunga
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Efter att kommit hem efter en 14 dagars tur utmed kusten mellan Strömstad och Kalmar, så var det bara att konstatera att väldigt få hälsade, tror att det beror på den stora mängd av husbilar som vi mötte, så många har nog tröttnat på att lyfta handen.
Själv hälsar jag numera bara på mötande bilar som börjar hälsningen.
Tråkigt, men det känns snopet att hälsa om inte mötande husbil gör det.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Jag vet inte om vi skall räkna vår bil som "större" "stor" m.m. 8,5 m är den iaf.
Vi hälsar bägge två, och en bil av samma märke, då lyfter vi på bägge händerna.
Det gör vår "Snoppskott" också.

:yes:God hälsa:yes:
 
F

F.d. 28965

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Kan inte låta bli att fundera på om verkligen alla vet att man ska heja...
Jag själv fick nyligen lära mig det här på forumet, annars har inte jag haft någon aning.
Alla är ju inte med i klubben heller, eller läser på forumet.

Jag har också kunnat låta ungarna leka med sina walkie-talkies på kanal 6 och subkanal 11 utan dåligt samvete. Det hade säkert retat många utan att jag vetat om det.

Det är m.a.o. svårt att följa oskrivna regler när man inte vet om dem. :p

Tycker faktiskt det är mer skrämmande att möta alla svenskregistrerade husbilar helt utan lyse dagar och kvällar, eller som står och "funderar" vid vägkanten utan varningsblinkers. :D
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Hej!
På tal om att hälsa så ligger vi i som bara den, men svaren kan diskuteras!
& på tal om släppa förbi någon, så sa Norskan om sin man på Norska vägar släpper han inte förbi någon!!
& det för står jag, har saktat ner blinkar till höger Fritt synfält för alla "men" Normanen (norskan) kör inte om, jo kontentan av det hela "dom " är inte vana vid dylikt beteende!!!
Mvh.
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Vi har åkt Västerås Linköping tur och retur i helgen och jag har haft min hand uppe för varje mötnde husbil och har inte fått ett enda hej tillbaks.......men jag kanske är för liten?? Hädanefter så kommer jag att svara men mina hej från start dom sitter långt inne.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Här i Finland så hälsar vi till o med på en plåtis, samma i Tyskland men i Sverige är det si o så om man kör plåtis.
 

Battling

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
805
Medlemskap
2024
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Vi gjorde samma upptäckt som du Tomas Landegren för några år sedan - Stora, lyxiga och dyra husbilar oftast sk helintegrerade, besvarade nästan aldrig våra hälsningar så vi lade av med det. Numera hälsar vi bara på samma märke som vi själva kör omkring i, hälsar nuförtiden aldrig först - besvarar någon gång då och då...Upplever att hälsandet har minskat betydligt med åren, kanske är vi för många nuförtiden som någon antydde?

Ingen kritik/pekpinne till Dig Tomas, men det här "bekymret" känns för M I G som ett av numera många sk i-landsproblem.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Jag hälsar men på motorväg så kan det kännas lite långt ifrån ibland .
Jag har medlemsmärket på i fram (och bak) och då ser jag att en del hälsar extra glatt .
Sen kan det ju vara så att ju fler det blir ju mindre vinkande (tyvärr).
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Jag har en stor lyxig husbil, det stämmer att jag nästan slutat vinka när jag möter husbilar, om nån vinkar till mej vinkar jag tillbaks.
Men inte beror det på att bilen är stor eller lyxig, jag hade stor bil för några år sen också och hejade då på alla jag mötte.

Nu har vi blivet så många att jag tycker det blivet för mycket hejande, jag använder bilen hela året och kör väldigt mycket, nu på sommaren möter man många husbilar, jag tycker inte jag behöver vinka till varenda bil.
Däremot till vintern kommer jag nog att vinka till husbilar jag möter, man möter kanske en om dan.
Jag köpte bilen i oktober 2010, den blev Svenskreggad 1 november 2010, idag har jag kört exakt 4509 mil.

Tror det är skillnad om man använder bilen helgerna sommarhalvåret samt semestern, då blir man så glad av att komma ut med bilen och tycker det är kul o trevligt att vinka till alla husbilar.

Bosse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Varför hälsar Ni inte?

Hälsandet är trevligt men visst juli månad kan det bli körigt att hinna med alla.....då får den på passagerar sidan ta över...
 
Toppen