• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför är plåtisar så "konventionella"???

F

F.d. 73249

Guest
har set dessa, fast hos en handlare i australien. i kittet ingår inte själva lådan bara alla skenor motorer osv. allt det är ointresant
bla pga vikt, det tätningen jag är intr av att få reda på hur den fungerar eller inte fungerar
men konceptet är jätte interesant
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Ser läckert ut, man hittar nya lösningar, problemet med mycket teknik är att det alltid blir många besök på verkstad
 

Nordstrom

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2024
detta med slideout där bak har jag tänkt o tänkt på hur man ska lösa.
skulle vilja ha det som på mercan, så man får en stor dubb säng på längden i en bil under 6m
men hur i h.(bib).... ska man få det tät när den är ute o det spöregnar
som i min bil hade jag kunnit ha 10-20 cm större badrum, det hade gjort mycket för det är trångt.
det behöver ju absolut inte vara elektriskt, det räcker att man öppnar bakdörena o drar ut sängen för hand.
själva lådan med skenor är ju inget konstigt. typ ikea kökslåda. men få det tät, det förbryllar mej
En tanke jag har är att tätt ovanpå plåttaket har man ett extra tak. Detta sitter fast på slide-outen och kanske även viker ner lite på sidorna med en "gummitätning" i framkanten... Så när man drar ut bakdelen följer taket med ut.
Svårt med solpaneler eller takräcke på den delen av taket bara....

Hur är "vanliga" slide-outs i sidled täta? (Det kanske dom inte är, därför det är så ont om såna här i Europa)
 

Nordstrom

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2024
Måste säga att nu börjar det ta sig med okonventionella element i tråden... Jag uppskattar verkligen alla bilder och ideer. Nu ska man bara få en tillverkare att genomföra det på mer än ett eller två prototypfordon.
 
F

F.d. 73249

Guest
jag hoppas det finns några slideouts på elmia jag kan studera
en hade löst tåtningen med typ presening som man drog över taket ner långs sidan
det tyckte jag inte var nån bra lösning
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Det finns ju faktiskt alternativ emellan plåtis och 767cm, det tillverkas helintegrerade husbilar 6-7m långa och 2,15-2,20m breda med
4 sovplatser, skillnaden i utrymme är enorm, tyvärr marknadsförs dom inte här, antagligen för att intresset är så lågt eftersom
svenskar gärna vill ha stora fordon.
Sedan har ju plåtisar blivit trendiga och syns överallt, då blir det lätt det enda alternativet om man vill ha en mindre bil.
Pilote har några intressanta kortare smala halvintegrerade som alternativ ti plåtisar.
 

seppo43

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11843
Medlemskap
2024

Mercedes-Benz Sprinter 319 / V6 / PRECON Custom Camper Van​

1 436 250 kr
 

Bilagor

  • 7255950796.jpg
    7255950796.jpg
    6,9 KB · Visningar: 35

Agnes2008

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Malmö
HBK-Nr
32583
Medlemskap
2024
Har precis köpt en fast vit och med tvillinghjul
 

Bilagor

  • van-outside.jpg
    van-outside.jpg
    450,4 KB · Visningar: 52

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2024
Det jag menade med "penning fråga"var inte att en plåtis är billig men om man börjar att bygga om själva skåpet och t.e.x tar bort sjut dörren ändrar dörrarna ibak så sticker priset ytterligare
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.892
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag gillar plåtisar skarpt. Kunde nästan tänkt mig en sådan som enda bil. Finns många fina modeller. Inte minst Malibu! Men vi valde lite mer rymd, så det blev en lite större plastis.
 

Mso1000

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Umeå
HBK-Nr
32243
Medlemskap
2024
Trenden går mot allt mindre bilar (Minivan), trots att det saknas toa och duschmöjligheter. Plåtis har aldrig varit ett "billigt" alternativ. En plåtis med hög kvalitet kostar idag ca 1,3mkr
Allt är ju relativt men priser på 1mille eller 1,3 är sjukt oavsett kvalitetsmärke på huven på en plåtis.
Vi köpte en ny 6meters Fiat plåtis budget märke för 574t 2021 som har både dieselvärme, 9vxl automat, 140hk, kompressorkyl och dcdc laddning från fabrik.
Nästan gasolfri och en pc5 räcker ett år
Bra och vettig funktionalitet och inga vansinniga skyroof som gör hb hetare och inget annat tingeltangel.
Det enda som är sämre än dom dyraste är duschutrymmet som saknar plastväggar.
Som sagt allt är relativt.
planlösning är ju till 98% exakt likadana.
Men inget svar på nytänk
 
Senast ändrad:

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Allt är ju relativt men priser på 1mille eller 1,3 är sjukt oavsett kvalitetsmärke på huven på en plåtis.
Vi köpte en ny 6meters Fiat plåtis budget märke för 574t 2021 som har både dieselvärme, 9vxl automat, 140hk, kompressorkyl och dcdc laddning från fabrik.
Nästan gasolfri och en pc5 räcker ett år
Bra och vettig funktionalitet och inga vansinniga skyroof som gör hb hetare och inget annat tingeltangel.
Det enda som är sämre än dom dyraste är duschutrymmet som saknar plastväggar.
Som sagt allt är relativt.
planlösning är ju till 98% exakt likadana.
Men inget svar på nytänk
Håller med, Att man pratar om kvalite är ju för att kunna lura oss och ta överpriser. Enorma överpriser på både plåtisar och plastisar, det syns ju på vinsterna som dom gör, Mycket bra att nästan vara gasolfri, det är dit man vill komma
Jämför om jag köper märkes kläder och får betala 5-10 ggr så mycket för dessa, Att tillverka dessa kostar inte mycket mera och skillnad i kvalite är inte stor, men vinsterna är stora
 
Toppen