• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför är plåtisar så "konventionella"???

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Allt styrs av behov, ekonomi och "drömmar". Det där med att "bräcka" grannen med häftigare åkdon hör inte till i husbilsvärlden, i alla fall inte bland "normala" människor. Vårt behov var rörlighet (vi är bara* 2st.) så därför valde vi en plåtis 5,96m. Vår ekonomi sa Fiat, men vi valde ändå en specialbyggd MB Sprinter vilket tillhörde "drömbil" bilden. Nu är vi inne på 9:e året och fortfarande förälskade i vartenda millimeter som bjöds. Tråkigt med dieselprisets utveckling, men samtidigt är vi glada att vi ligger under liter milen (upp till 110km/h) och resonerar som så att vi åker gärna husbil än flyger. Man kan faktiskt ställa av husbilen utomlands (där man vill övervintra) och flyga dit istället, men då tappar man tjusningen i att leta efter ställplatser, tömning & vattenpåfyllning, missar fantastiska landskap & natur på nära håll och mycket annat.

Vårt tips: följ din dröm & behov, ekonomin klarar sig alltid i slutändan. Det viktigaste är att känna sig nöjd och lycklig, allt annat ordnar sig med tiden.

* barn och barnbarn kommer inte i 1:a hand, det har vi förmedlat dom ganska tidigt!

Leif Eng: du ville ha ett foto "på en sån", varsågod. Från årets tur över Franska alper, här 2 770m.ö.h.
IMG_1515.jpeg

IMG_1576.jpeg
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Jag blir så less...
har ibland haft lust att ha en plåtis, med lite kortare längd än monstret (767cm) jag har nu så man kan åka runt lite mer och faktiskt parkera vid turistmål osv.

Men det brukar i slutändan ändå falla platt helt enkelt för att det "saknas" bättre anpassade utrymmen.

Tex varför bygger man inte om skjutdörren? En helt vanlig campingdörr hade ju varit mycket bättre för att inte släppa ut all värme och in alla myggor.
Men också, varför finns det inte "färdiga" krokar för en hängmatta till natten? (För ett barn eller yngre vuxen som inte fått ryggskott redan)
Varför kan man inte öppna dubbeldörrarna bak och skjuta ut golv och tak å därmed få mer utrymme?

Hur mycket mer kan man inte önska, en asktoa istället för dagens kassetter. m.m m.m

Det saknas kreativitet bland tillverkarna.

/Nordis (bitter gammal gubbe)
En del av det du önskar finns faktiskt:
 

Bilagor

  • Door2.JPG.26d20ecd3e8157acb10828577e5f603b.JPG
    Door2.JPG.26d20ecd3e8157acb10828577e5f603b.JPG
    74,1 KB · Visningar: 87
  • Skärmavbild 2023-08-01 kl. 18.05.57.png
    Skärmavbild 2023-08-01 kl. 18.05.57.png
    1,6 MB · Visningar: 87

Nordstrom

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2024
En del av det du önskar finns faktiskt:
Wow, dörr i dörr! Till och med bättre än jag hoppats.
Och tältet, ja kanske inte exakt men fasen nära....

Blir nog till att kika närmare på det där med mindre bil igen.

Jag gillar också alla andra tipsen...
Kanske speciellt Rapido V62, som iofs inte är plåtis men som också jobbat lite mer utanför ramarna.
Menade inte att det var något fel på någon bil, varken plåtisar eller mindre av vanlig sort.
Utan det jag efterlyste var just det där lite mer genomtänkta tillbehören på en "vanlig" skåpbil.

Att sedan priserna är galna.... Men nått ska man väl drömma om också. :)

/Nordis
 
F

F.d. 73249

Guest
nu har jag googlat + bild googlat, men hittar inget om denna dörr i dörr.. vart kan jag hitta info om den
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
663
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag kanske ser fel, men är inte överbyggnaden höjd jämfört med "skåpbil"? (I plast/glasfiber/aluminium eller vade det nu är på typiska husbilar...)
Du som har en vet nog bättre så jag böjer mig såklart för den kunskapen:)
Jag har visserligen en plåtis men inte Rapido. Fiat Ducato finns i olika höjder. Rapido V62 är byggd på den för plåtisar vanligaste höjden. Bilen har en större "taklucka" ovan vindrutan som gör att den ser lite annorlunda ut.
 

Nordstrom

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2024
Det är denna tillverkare.

Knobloch Tür-in-Tür-Lösung​

men den tillverkas nog inte mer
Näe, verkar lagt ner....
Jag letade vidare, min tyska är inte på topp men det tycks diskuteras livligt om dörrar här:
Dörr i dörr

Något som mitt öga fastnade för är dessa två bilder. Behöver bara hitta nån som är bra på plåt. Mitt hantverk med vinkelslip och svets når inte riktigt upp till den nivån.
 

Bilagor

  • 27722-7bfc00699969bc37a1a62465d3275eee.jpg
    27722-7bfc00699969bc37a1a62465d3275eee.jpg
    23,5 KB · Visningar: 49
  • 27283-23ac35074f69670bf7a8c3b26a431f90.jpg
    27283-23ac35074f69670bf7a8c3b26a431f90.jpg
    13,1 KB · Visningar: 49

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Näe, verkar lagt ner....
Jag letade vidare, min tyska är inte på topp men det tycks diskuteras livligt om dörrar här:
Dörr i dörr

Något som mitt öga fastnade för är dessa två bilder. Behöver bara hitta nån som är bra på plåt. Mitt hantverk med vinkelslip och svets når inte riktigt upp till den nivån.
Det som var tråkigt med den tråden var att det inte blev något slutresultat
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
353
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Näe, verkar lagt ner....
Jag letade vidare, min tyska är inte på topp men det tycks diskuteras livligt om dörrar här:
Dörr i dörr

Något som mitt öga fastnade för är dessa två bilder. Behöver bara hitta nån som är bra på plåt. Mitt hantverk med vinkelslip och svets når inte riktigt upp till den nivån.
Hoppas att denna kommer ut
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.817
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är denna tillverkare.

Knobloch Tür-in-Tür-Lösung​

men den tillverkas nog inte mer
Knobloch kursade för några år sedan. Jag är lite tveksam till lösningen, den blir både dyr och tung. Det går ju att begränsa hur långt skjutdörren öppnas också, det finns nog sådana beslag att köpa. Om man sedan utrustar bilen med Soft-Close gör ju skjutdörren i princip samma jobb.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Knobloch kursade för några år sedan. Jag är lite tveksam till lösningen, den blir både dyr och tung. Det går ju att begränsa hur långt skjutdörren öppnas också, det finns nog sådana beslag att köpa. Om man sedan utrustar bilen med Soft-Close gör ju skjutdörren i princip samma jobb.
Jag valde att sätta in Soft close samt en spärr som gör att inte dörren öppnas så mycket. Jättenöjd med Soft Close
 
F

F.d. 73249

Guest
den mercan var riktigt fin, vågar inte ens tänka på priset.
jag ser fram emot elmia i höst, ska bli skoj o titta på alla lösningar i olika bilar
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Diskmaskin och tvättmaskin e bra värdelöst i en husbil om man inte vill stå på en camping med fri tillgång till vatten, men då finns det mysigare husvagnar och då får man plats med ugn och micro också.
Känns som om det är instoppat som försäljningsargument, fin bil i övrigt.

En plåtis som är 20-30cm bredare i bodelen skulle bli en succe samt att dom tog bort den förhatliga skjutdörren.
 
Toppen