• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Var tar kylarvätskan vägen?

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Undrar var tar kylarvätska vägen.
Jag fyllde på innan jag åkte iväg. ( se bilderna)
Ser ingen läckage någonstans. Har kollat motorolja ( nivån) ser inte heller att den åker in och blandas med oljan… men någonstans måste den försvinna.
Kamrem och vattenpump är bytta nyligen.
 

Bilagor

  • IMG_2765.jpeg
    IMG_2765.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 41
  • IMG_2764.jpeg
    IMG_2764.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 42
  • IMG_2763.jpeg
    IMG_2763.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 42

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Saken har diskuterat tidigare, men då fick vi reda på vilken bil det var, då ofta äldre FIAT DUACTO.
Min Ducato från 1996 kan "förbruka" lite kylvätska , det har den gjort på samma sätt i 12 år nu.
Man talade om att kylaren i sig läcker, det är ju aluminiumkylare med plastgavlar. Där, vid gavlarna kan det läcka lite, och då hinner det avdunsta innan det syns.
Ny kylare finns att köpa ho Skruvat, Mister Auto etc.
Liknande har hänt på mina andra personbilar genom tiderna.
På Husbilen DUCATO:n provade jag att inte dra åt påfyllnadslocket, dvs det blev inte tryck i systemet, då försvinner ingen kylvätska.

Är det en nyare bil så kan det förstås vara andra saker som sker.
Har aldrig hört att topplockspackningen gått hända på den här motorerna, men klart det kan hända.

Men KettoAvila berätta gärna vilken bil du har. Fiat Mercedes Ford?

Roysan
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
ok, kamrem och vattenpump är bytta på verkstad. Jag litar på att de har gjort rätt och kollat att vattenpumpen inte läckte. De har även bytt kylarvätska i samband med byte så luft i systemet mm kan vara...
Självklart kan vara topplockspackning, men borde inte det sinas i oljan? (Kan läcka ut förstås också)
Så vitt jag vet så har jag ingen värmeväxlare i bodelen som skulle vara kopplat till motor. Dvs jag har ingen vattenburen värme eller liknande.
Är mest inne på att det är håll i kylaren (radiatorn) då "jag tror" den förvinner även när bilen står men inte lika fort.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Undrar var tar kylarvätska vägen.
Jag fyllde på innan jag åkte iväg. ( se bilderna)
Ser ingen läckage någonstans. Har kollat motorolja ( nivån) ser inte heller att den åker in och blandas med oljan… men någonstans måste den försvinna.
Kamrem och vattenpump är bytta nyligen.
Lite tips & tankar runt läckage hittar du här.
Inte helt lätt att hitta min läcka, men med den hjälp jag fick så blev fixen rätt billig.
Kostade några timmars jobb plus rätt mycket sår på händerna (rätt stora iofs), men det var det värt...
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Nu har jag dubbelkollat.
Väskan försvinner även när bilen står.
Hade fyllt till MAX för ett par dagar sedan och den är redan nästan vid MIN
 

Bilagor

  • E1F9E9BB-CCB6-4CD3-9D74-A28AE5D8403D.jpeg
    E1F9E9BB-CCB6-4CD3-9D74-A28AE5D8403D.jpeg
    907 KB · Visningar: 2

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Då skulle jag följt anvisningarna dels de jag fick och ev om jag gjorde ngt eget. I mitt fall var läckan på slangen från behållaren till pumpen. Det märktes först/ iaf mera då motorn blev varm. Gissar att för dig bör det märkas mer med varm motor. Om du kan komma åt underifrån (bilen lyft) och lysa med lampa kanske du kan hitta läckan? Den låter ju inte direkt som min… Men vem vet?
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Undrar var tar kylarvätska vägen.
Jag fyllde på innan jag åkte iväg. ( se bilderna)
Ser ingen läckage någonstans. Har kollat motorolja ( nivån) ser inte heller att den åker in och blandas med oljan… men någonstans måste den försvinna.
Kamrem och vattenpump är bytta nyligen.
Som Blaser338 skrev, OM läckaget uppstod efter kamremsbytet, så är det mycket troligt att något inte kommit riktigt på plats vid återmonteringen.
Antingen någon miss vid vattenpumpen, eller någon slanganslutning som inte tar tätt.
Jag gissar att man dels måste lossa en hel del för att ö.h.t. komma åt att byta rem/pump, och att det därtill är trångt och j-vligt och svårt att se vid hopmontering, så lätt även för en erfaren mek att missa något!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, eftersom det troligen började efter bytet av pump och rem på en verkstad, så åk eller ring dit och på ett snällt och bekymrat sätt säg bara att kylvätskan försvinner efter deras reparation. Om det var rätt länge sedan så skyller du på att du trodde det var luftfickor men att problemet bara fortsätter.
Ett "mindre" läckage kan läggas sig på någon sådandär täckskiva under motorn m.m. och inte märkas på backen, och sedan blåsa bort när man åker.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
På tredje bilden i inlägg #1 ser det ut att vara Fiat, i bild 2 syns det också "Paraflu" som är Fiats egen glykol. Jag skulle därför satsa en slant på att det rör sig om Fiat Ducato.

//Michael, medlem
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På tredje bilden i inlägg #1 ser det ut att vara Fiat, i bild 2 syns det också "Paraflu" som är Fiats egen glykol. Jag skulle därför satsa en slant på att det rör sig om Fiat Ducato.

//Michael, medlem
Det kan man ju gissa, men bara Ducato 250 har gjorts sedan 2006 med olika motorer, olika avgasreningar m.m.
Om man vill ha bra hjälp skadar det ju inte att ge lite info, annars blir det ju lite gissningslek.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har du värmebooster till bodelen? Eller en värmeväxlare till ett vattenburet värmesystem i bodelen?
På en tidigare bil vi hade läckte värmeboostern! Tog ett jävla tag att hitta då den läckte ner under en matta & sen rann det ner under en list & in i ett dike som var mellan kupé & bodel som täcktes av en list! Ett rent helvete att sanera!
Värmeboostern satt under bordet i bodelen.
Finns det något sådant i bilen så behöver det inte va i motorrummet som det läcker.
 
Toppen