• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Byte av vattenpump 3.0L motor

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Perkele!
Nyss hemkommen från oljebyte på vår Adria coral 670 som vandrat ca 7500 mil.
Jag bad dom glo efter ev läcka på kylarvätska då den ändå var på lämplig undersökningshöjd.
De hittade rätt rejäla spår. Hasplåten under motorn är rätt fiffigt gjord med något slags tyg upptill, förmodligen för att spara miljön från ev utsläpp. Tyget var rejält indränkt. Mekanikern tror att det kan vara vattenpumpen som läcker, men det finns en del rör och slangar i närheten som kan vara orsaken.
Men jag bad om pris på byte av pumpen. Både jag och mekanikern fick blodstörtning.
8 timmars jobb. Motor och växellåda ska demonteras. Pumpen har ett fäste som håller motorn p-plats vilket borde vara orsaken.
Känns som att de som klagar på priser för karmen plus pumpbyte för 10-12000 kommer rätt billigt undan.
Bara jobbet kommer landa på ca10000 plus moms plus pumpens pris inkl packningar osv.
Vete fasen om 15 laxar räcker? Troligen närmare 20….
Nån med idéer om annan orsak till läckaget?
Eller känner till någon smart mekaniker som gör det utan att plocka ner både motor och låda?
 

Spinner

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
33999
Medlemskap
2023
Jag jobbar med dessa bilar ganska ofta och kan säga att 95% av gångerna är det slangklämmorna till kylarslangarna som går till egr kyl och värmepaketet som läcker. Det är ett lätt jobb när man fått bort luftintaget till kupén och plastkåpan över ventilkåpan. Därefter så är det bara att känna runt under alla rör o slangar så ska du se att du hittar vad som droppar. Dock så sitter det 2 slangar på vattenpumpen som sitter med samma sorts engångsklämmor som är lite meckigare att byta då servo och kylvätskebehålaren samt höger lykta måste bort. Men därefter är det ganska lätt. Ett vattenpumpsbyte kräver inte demontering av motor och låda. Och om det hade gjort det så hade inte 8 timmar räckt för det jobbet. Om du skickar pm med ditt regnummer så kan jag ta fram exakt arbetstid på byte av pumpen om det nu skulle vara den som är kass.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Skaffa en mekaniker som vet, är mitt första tips.
Lägger man lite jobb och trycksätter kylsystemet är det inte svårt att se var/om det läcker.

Har du förlorat kylvätska?
Ja. Dock rätt lite. Känns som oavsett hur mycket jag fyller så åker det så nivån landar ca 2-3 cm under mini-nivån. Men sedan stannar det av. Och jag aldrig fått indikation på varm motor, tvärtom ligger den strax under strecket för normaltemperatur.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Jag jobbar med dessa bilar ganska ofta och kan säga att 95% av gångerna är det slangklämmorna till kylarslangarna som går till egr kyl och värmepaketet som läcker. Det är ett lätt jobb när man fått bort luftintaget till kupén och plastkåpan över ventilkåpan. Därefter så är det bara att känna runt under alla rör o slangar så ska du se att du hittar vad som droppar. Dock så sitter det 2 slangar på vattenpumpen som sitter med samma sorts engångsklämmor som är lite meckigare att byta då servo och kylvätskebehålaren samt höger lykta måste bort. Men därefter är det ganska lätt. Ett vattenpumpsbyte kräver inte demontering av motor och låda. Och om det hade gjort det så hade inte 8 timmar räckt för det jobbet. Om du skickar pm med ditt regnummer så kan jag ta fram exakt arbetstid på byte av pumpen om det nu skulle vara den som är kass.
Har skickat pm. Så tacksam för all hjälp!
Vilket tillgång detta forum är.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara värt att kolla upp att kylarlocket inte är dåligt. Det kan ha blivit slappt och orkar inte hålla emot trycket. Då kommer kylarvätskan att gå ut via evakueringsslangen.
I och med att läckaget upphör när kylarvätskan har sjunkit kan det vara locket.
Även trycket sjunker när nivån sjunker.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Det kan vara värt att kolla upp att kylarlocket inte är dåligt. Det kan ha blivit slappt och orkar inte hålla emot trycket. Då kommer kylarvätskan att gå ut via evakueringsslangen.
I och med att läckaget upphör när kylarvätskan har sjunkit kan det vara locket.
Även trycket sjunker när nivån sjunker.
Kanske bra tips, men i mitt fall är det konstaterat att läckan är antingen pumpen eller någon av slangarna ovanför.
Men tipset läggs in i ” kom ihåg-banken” för ev framtida läckor.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Det är kul då går på hjul...
Fick excellent hjälp av Spinner hur jag/min mek-gubbe skulle gå tillväga för att kolla om det är pumpen eller slangkopplingar som är boven.
Det visar sig (TROR jag iaf) att slangen från botten av kylvätskebehållaren som går till pumpen, har skavts rätt bra mot oljestickans rör ner mot botten på motorn. Så enkel hjälp av min mek som föreslog att bara kapa slangen & ta bort skadade slangbiten & sätta en skarv där.
Sagt & gjort. 3 timmars jobb. För stora händer, för tjocka armar & dåligt smidig gav nog 50% extra tid...
Allt verkade OK. Så vi drog iväg mot affären för storhandling. Som tur är tog jag omvägen förbi närmsta mack för att hämta papptrattar inför vår nästa resa mot Lofoten. In på macken i 2 minuter med motorn igång. Kommer ut & ser att det rinner rejält under bilen. Dock på "fel sida" dvs inte på den sida jag varit & rotat. Vände hemåt (ca 1 km) & funderade & glodde & voila! Det var bränslefiltret som läckte.
Dåligt åtskruvat av min mek-gubbe visade det sig.
Men nu TROR jag på en resa mot norra Norge direkt efter midsommar.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det är kul då går på hjul...
Fick excellent hjälp av Spinner hur jag/min mek-gubbe skulle gå tillväga för att kolla om det är pumpen eller slangkopplingar som är boven.
Det visar sig (TROR jag iaf) att slangen från botten av kylvätskebehållaren som går till pumpen, har skavts rätt bra mot oljestickans rör ner mot botten på motorn. Så enkel hjälp av min mek som föreslog att bara kapa slangen & ta bort skadade slangbiten & sätta en skarv där.
Sagt & gjort. 3 timmars jobb. För stora händer, för tjocka armar & dåligt smidig gav nog 50% extra tid...
Allt verkade OK. Så vi drog iväg mot affären för storhandling. Som tur är tog jag omvägen förbi närmsta mack för att hämta papptrattar inför vår nästa resa mot Lofoten. In på macken i 2 minuter med motorn igång. Kommer ut & ser att det rinner rejält under bilen. Dock på "fel sida" dvs inte på den sida jag varit & rotat. Vände hemåt (ca 1 km) & funderade & glodde & voila! Det var bränslefiltret som läckte.
Dåligt åtskruvat av min mek-gubbe visade det sig.
Men nu TROR jag på en resa mot norra Norge direkt efter midsommar.
Grattis.

Kul med trådar med återkoppling på lösning. Även jag har 3 L motorn. Ska hålla denna tråd i minnet om det händer att jag får nått liknande.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Grattis.

Kul med trådar med återkoppling på lösning. Även jag har 3 L motorn. Ska hålla denna tråd i minnet om det händer att jag får nått liknande.
Läge att köra ner huvet i motorn & kolla just den slangen. En dresserad orm hade varit perfekt för detta.
Det är lite skumma böjar på slangen & det verkar som den blivit monterad "lite vriden åt fel håll".
Vid återmontering efter skarvning vred jag den lite vid utloppet från burken så den inte ens är i närheten av oljestickans rör.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Läge att köra ner huvet i motorn & kolla just den slangen. En dresserad orm hade varit perfekt för detta.
Det är lite skumma böjar på slangen & det verkar som den blivit monterad "lite vriden åt fel håll".
Vid återmontering efter skarvning vred jag den lite vid utloppet från burken så den inte ens är i närheten av oljestickans rör.
Bra tips. Ska kolla
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Tänkte att svaret på mitt problem med läckande vattenpump var läckande/skavda slangen. Ca 350 mil Sundsvall-Lofoten-Kiruna-Arvidsjaur-Leka-Vingsand (de 2 sista är bägga i Norge). Inte droppe verkar ha försunnit.
Och bränslefiltret har inte heller läckt. Så alles in ordnung...
 
Toppen