• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad tror ni om dessa LiFeYPO4 system?

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mannen bakom LISUNENERGY är något av en pionjär i Tyskland När det gäller Lithiumbatterier i husbilar, hans system är väldigt väl utprovade idag, och jag har aldrig sett något annat än positivt om det han har levererat. När det gäller support är han riktigt bra.
F.ö. använder han normalt WINSTON celler alltså sådana som enligt uppgift även kan användas i minusgrader.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.765
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Linket fik mig til at tro at systemet var til selvkonstruktion med opbygning helt fra bunden, og det ville jeg bare fraråde, men videoen viser tydeligt noget andet. Derfor var min tekst i første omgang fejl og derfor har jeg slettet teksten og skrevet fejl!
Men det kunne så desværre også misforstås. Jeg beklager!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Winston verkar ju ok, mitt 90ah har fungerat i några år nu. Håll bara koll på spänningarna, underhållsladdningen ska vara under 13,4V samt avbryt vanliga laddningen så fort du kommer över 14V så lär det hålla länge.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om en cell börjar drifta iväg, och du bara låter BMS balancera en gång per år lär du väl få byta ut cellen förr eller senare? BMS:erna är ju inte särskilt kraftiga så de bör nog få balancera betydligt oftare om de skall klara av jobbet. De flesta tillverkarna anger ju att cellerna klarar upp till 14,6V, BMS:erna jag har sett börjar balancera vid 14,2-14,4V Så till 14,4V bör man nog gå ganska ofta.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Tack för alla kommentarer.

Vad anser ni om prisnivån VS andra leverantörer av kompletta system?

Vad jag har sett så ligger dessa ganska i paritet med andra leverantörer, ser ut att man får mer Ah för pengarna ju större system man väljer. Kanske aningen dyrare för 100Ah men sedan planar priset ut: 400Ah för €3498.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Varför går ni inte till de som lämnar fina rabatter till oss? Jag har precis köpt 2x 100 ah Litiumbatteri LiFePO4 hos Americantools.se kostade ca:8500:- styck med vår rabatt avdragen(15%). Dom har BSM så det är bara att lyfta ut de gamla blybatterierna och i med dessa rakt av, inga konstigheter. De väger bara 11 kg st så det är en viktbesparing som heter duga också. Köpte en laddare på jula med 30Ah laddning så ett batteri fulladdat från tomt på 3 tim (nu var det 50% laddat vid köp så på 30 minuter så var det fullt) Laddaren skall inte vara typ intelligent med puls typ ctek utan en klassisk laddare med rak laddning. Dessutom var batterierna skitsnygga.
Jag kan återkomma med rapport från verkligheten när vi vart ute med bilen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Varför går ni inte till de som lämnar fina rabatter till oss? Jag har precis köpt 2x 100 ah Litiumbatteri LiFePO4 hos Americantools.se kostade ca:8500:- styck med vår rabatt avdragen(15%). Dom har BSM så det är bara att lyfta ut de gamla blybatterierna och i med dessa rakt av, inga konstigheter. De väger bara 11 kg st så det är en viktbesparing som heter duga också. Köpte en laddare på jula med 30Ah laddning så ett batteri fulladdat från tomt på 3 tim (nu var det 50% laddat vid köp så på 30 minuter så var det fullt) Laddaren skall inte vara typ intelligent med puls typ ctek utan en klassisk laddare med rak laddning. Dessutom var batterierna skitsnygga.
Jag kan återkomma med rapport från verkligheten när vi vart ute med bilen.
Det är riktigt att man inte skall använda en flerstegsladdare typCtek,float skall man unvika,avsluta laddning när batterierna är fulla,men jag skulle definitivt köpa en laddare anpassad för litium, köpa en enkel laddare på Jula och samtidigt lägga 17000kr på batterier förstår inte jag,
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
BMS i LFP er først og fremst for å balansere cellene. Når det gjelder optimal lader så er bilens generator svært nær - flat ladespenning uten pulser. En spesialbygget lader for LFP er i praksis en strømforsyning med konstant utspenning og avstenging når strømmen kommer under en lav grenseverdi under 1A. Ladestrømmen er og noe begrenset men for husbilsbruk minst på 30A, selv ville jeg velge lader ut fra hvilken total batteripakke jeg har og sette ladestrømmen til det halve av Ah verdien på pakken.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Enligt Americantools så sköter bsm om laddningen och förhindrar att det blir mycket. Laddaren från jula använde jag för att ladda dom hemma 1:gången för att se att värdena såg bra ut. I husbilen har jag haft cteks laddare på 25 ah men den funkar inte ihop med lithiumbatteri och inbyggda laddaren i elblocket är lite klen så jag skall montera en lithium anpassad laddare snart, har dock lite svårt att hitta en som kan ge 50 ah som inte kostar en förmögenhet. Många av er lägger fantastiska belopp på batterisystem, jag tror att många med mig vill ha ett bra system till ett rimligt summa pengar, visst det är roligt att köpa det bästa av det bästa men de som använder bilen 3-4 månader kanske inte tycker det är värt det. Att löda ihop ett eget system och ta kvällskurs till civilingenjör känns för mycket. Men det är roligt att läsa alla fina lösningar av dessa kunniga människor, att få lite kunskap är inte dumt det heller. Vill bara tillägga att jag uppskattar alla kunniga därute som hjälper med tips & tricks när vi behöver det.
 
Toppen