• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad tror ni om dessa LiFeYPO4 system?

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Är inte BMS uppgift att skydda batterieret från "yttre åverkan" från ej optimerade laddare?
Det finns ingen enhetlig definition av BMS men i sin yttersta definition så är den hela systemet, dvs batteri laddare och övervakning och återfinns bara i stora system som tex UPS och elnätssystem samt såklart i elbilar!

I den enkla BMS vi pratar om här så är det oftast bara precis som du skriver som skall försöka skydda batteriet och ev balansera cellerna.
 
F

F.d. 1470

Guest
Har gett upp. Vore ett heltidsjobb att hela tiden kommentera och korrigera den uppsjö av funderingar som hela tiden dyker upp om lithium och som efter när vi än en gång dragit långbänken dyker upp igen, även från de som jag trodde var med på banan förra gången.

Inget nytt har framkommit om lithium de senaste åren och allt finns att läsa om och utprovade, kostnadseffektiva lösningar som inte kräver någon elexamen, som fungerar med alla laddare och även i minusgrader, finns beskrivet här på forumet många gånger om. Läs och lär.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Har gett upp. Vore ett heltidsjobb att hela tiden kommentera och korrigera den uppsjö av funderingar som hela tiden dyker upp om lithium och som efter när vi än en gång dragit långbänken dyker upp igen, även från de som jag trodde var med på banan förra gången.

Inget nytt har framkommit om lithium de senaste åren och allt finns att läsa om och utprovade, kostnadseffektiva lösningar som inte kräver någon elexamen, som fungerar med alla laddare och även i minusgrader, finns beskrivet här på forumet många gånger om. Läs och lär.
Åhh tack, jättesnällt att du har så stort tålamod med oss tröga som som inte fattat allt ännu :twitcy:
 
Toppen