Vi har nyligen köpt en dyr större och begagnad husbil av årsmodell -18 rubricerad rubricerad av säljaren som "Mycket gott skick".
Väl hemma vid genomgång av all dokumentation upptäcktes att Serviceboken var helt blank!! Detta trots att företaget via sin varudeklaration deklarerat "Ja" för Serviceboken vilket vi tolkade som att tillverkarens Serviceprogram hade följts och dokumenterats (definierade omdömmen i deklarationen är "N", "F", "O", "EJ) dock inte Ja!
Säljaren skickade med en 12månaders garanti från Fragus som vid fel ej kan nyttjas då komplett ifylld servicebok ovillkorligen krävs.
Vi har krävt prisavdrag i form av 10% återbetalning av köpeskillingen då vetskapen om detta förhållande borde vara grund för prutning, samt skriftlig garanti på garantiansvar alternativt hävning av affären.
Säljaren avfärdar vårt återbetalningsanspråk och eventuell hävning och menar att ofullständig Servicehistorik är mycket vanligt inte har någon prispåverkan alls samt att de påstår att utförd service under 7år med delmomenten 2 oljebyten, 1 bränslefilterbyte (kvitto finns) och ett kamremsbyte (ej kvitto) är fullgott. De menar att JA i deklarationen endast avsåg att serviceboken fysiskt finns!
Säljaren medger inte några fel i varudeklaration eller försäljning och erbjuder som goodwill en stor service och villighet att iklä sig det garantiansvar som inte Fragus eller Försäkringsbolag vill ta. Vi lutar åt att avböja erbjudandet och driva hävning av affären.
Har ni någon egen erfarenhet av liknande ärende?
Vad tror ni om våra chanser?
Hur hade ni agerat?