• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad skulle ni gjort?

Det är mycket att kolla och säljaren har ett lagstadgat upplysningsansvar som man ska kunna lita på, då kollar man det som det inte finns upplysning om. Jag antar att du alltid kollar maten så inte restaurangkocken ger dig något dålig
det klart jag kollar. om jag beställer en biff o får en kotlett så klagar jag innan jag äter den o betalar
men du har ju ätit kotletten o betalt sen klagar du
 
Vi har nyligen köpt en dyr större och begagnad husbil av årsmodell -18 rubricerad rubricerad av säljaren som "Mycket gott skick".

Väl hemma vid genomgång av all dokumentation upptäcktes att Serviceboken var helt blank!! Detta trots att företaget via sin varudeklaration deklarerat "Ja" för Serviceboken vilket vi tolkade som att tillverkarens Serviceprogram hade följts och dokumenterats (definierade omdömmen i deklarationen är "N", "F", "O", "EJ) dock inte Ja!

Säljaren skickade med en 12månaders garanti från Fragus som vid fel ej kan nyttjas då komplett ifylld servicebok ovillkorligen krävs.

Vi har krävt prisavdrag i form av 10% återbetalning av köpeskillingen då vetskapen om detta förhållande borde vara grund för prutning, samt skriftlig garanti på garantiansvar alternativt hävning av affären.

Säljaren avfärdar vårt återbetalningsanspråk och eventuell hävning och menar att ofullständig Servicehistorik är mycket vanligt inte har någon prispåverkan alls samt att de påstår att utförd service under 7år med delmomenten 2 oljebyten, 1 bränslefilterbyte (kvitto finns) och ett kamremsbyte (ej kvitto) är fullgott. De menar att JA i deklarationen endast avsåg att serviceboken fysiskt finns!

Säljaren medger inte några fel i varudeklaration eller försäljning och erbjuder som goodwill en stor service och villighet att iklä sig det garantiansvar som inte Fragus eller Försäkringsbolag vill ta. Vi lutar åt att avböja erbjudandet och driva hävning av affären.

Har ni någon egen erfarenhet av liknande ärende?
Vad tror ni om våra chanser?
Hur hade ni agerat?
Hej ,jag säger som Pålle ARN. Du har ju maskinskadegaranti på din försäkring!
Om du får ett fel på motor , växellåda m.m. Då har du inte en chans att få hjälp av försäkringsbolaget. Har jobbat i bilbranschen 55 år, jobbar idag med MRF
Vänta inte, ta tag i det omgående. God Jul & Gott Nytt År
Nisse Drutten Druid
 
Vi har nyligen köpt en dyr större och begagnad husbil av årsmodell -18 rubricerad rubricerad av säljaren som "Mycket gott skick".

Väl hemma vid genomgång av all dokumentation upptäcktes att Serviceboken var helt blank!! Detta trots att företaget via sin varudeklaration deklarerat "Ja" för Serviceboken vilket vi tolkade som att tillverkarens Serviceprogram hade följts och dokumenterats (definierade omdömmen i deklarationen är "N", "F", "O", "EJ) dock inte Ja!

Säljaren skickade med en 12månaders garanti från Fragus som vid fel ej kan nyttjas då komplett ifylld servicebok ovillkorligen krävs.

Vi har krävt prisavdrag i form av 10% återbetalning av köpeskillingen då vetskapen om detta förhållande borde vara grund för prutning, samt skriftlig garanti på garantiansvar alternativt hävning av affären.

Säljaren avfärdar vårt återbetalningsanspråk och eventuell hävning och menar att ofullständig Servicehistorik är mycket vanligt inte har någon prispåverkan alls samt att de påstår att utförd service under 7år med delmomenten 2 oljebyten, 1 bränslefilterbyte (kvitto finns) och ett kamremsbyte (ej kvitto) är fullgott. De menar att JA i deklarationen endast avsåg att serviceboken fysiskt finns!

Säljaren medger inte några fel i varudeklaration eller försäljning och erbjuder som goodwill en stor service och villighet att iklä sig det garantiansvar som inte Fragus eller Försäkringsbolag vill ta. Vi lutar åt att avböja erbjudandet och driva hävning av affären.

Har ni någon egen erfarenhet av liknande ärende?
Vad tror ni om våra chanser?
Hur hade ni agerat?
Hej !

Det är tråkigt när man blir missnöjd med en så stor affär som ett husbilsköp innebär. Den viktigaste delen vid en service är oljebyten på motorn. Om det har gjorts två byten sedan bilen var ny och bilen har körts 3 500 mil, så uppfyller det med marginal erforderligt antal oljebyten för den aktuella körsträckan.
Jag tycker att ni skall acceptera erbjudandet från försäljaren och glädja er åt er nya husbil. Av egen erfarenhet vet jag att en anmälan till ARN kommer att dra ut på tiden och innebära en hel del skriftväxling. Då ni inte har drabbats av någon ekonomisk förlust tycker jag att en anmälan inte är värt besväret.
God Jul !
BBa
 
@ALLKA
Rent tekniskt.
Det hinner inte bli några skador på motorn eller resten av chassit på grund av ej utförd service även om inget alls skulla vara utfört på 3500 mil och 7 år.

Något som är mycket viktig dock, är att nollställa underhållsskulden.
Detta innebär att alla servicepunkter utförs på samma gång, rubbet*.
Då kan man räkna från det datumet och körsträcka för att bestämma när kommande servicar skall utföras samt innehållet i dessa servicar.

*(även kamremmsbytet, då vad jag förstår att det saknas kvitto på detta)

Så för att svara på "Vad skulle ni gjort?"
Jag hade krävt att bilen skulle servas, och sedan njutit av min underbara husbil. (om den inte var underbar had jag inte köpt den)
 
Hej !

Det är tråkigt när man blir missnöjd med en så stor affär som ett husbilsköp innebär. Den viktigaste delen vid en service är oljebyten på motorn. Om det har gjorts två byten sedan bilen var ny och bilen har körts 3 500 mil, så uppfyller det med marginal erforderligt antal oljebyten för den aktuella körsträckan.
Jag tycker att ni skall acceptera erbjudandet från försäljaren och glädja er åt er nya husbil. Av egen erfarenhet vet jag att en anmälan till ARN kommer att dra ut på tiden och innebära en hel del skriftväxling. Då ni inte har drabbats av någon ekonomisk förlust tycker jag att en anmälan inte är värt besväret.
God Jul !
BBa
Tack för kommentaren. Menar du alltså att det är ok att bortse från tillverkarens serviceplan och bara godtyckligt byta olja baserat på körsträcka? Att man också ska acceptera en vilseledande varudeklaration och låta ett säljande företag komma undan med det och en annars gällande prutning? Denna bil har en Comfortmatic låda som är omstridd för sin känslighet och kräver årlig servicetillsyn.
Nja, reklammationsrätt innebär att du äger bevisbördan att visa att din motpart ansvarar för felet. Garanti innebär motsatsen vilket är att föredra.
Du borde nog läsa på vad Konsumentköplagen stipulerar.

Pålle
Ok, visst de 2 första åren har säljaren ansvaret men det räcker med att visa att felet inte fanns vid köptillfället vilket du svårligen kan komma runt.
 
Du har två möjligheter:
Acceptera budet du fått från säljaren och gör en komplett ny service på bilen, denna tar ju på sig garanti också
Bilen har inte tagit någon skada av inte följa serviceplan med så få mil.

Eller driv ärendet vidare till ARN, det kräver en del jobb och tar tid, troligen kommer du få rätt och en viss ersättning, om säljaren väljer att följa rekommendationen från ARN.

Jag hade valt första alternativet och kör vidare med en fin nyservad bil, att gräma sig och argumentera vidare ger inget ytterligare.
 
Tack för kommentaren. Menar du alltså att det är ok att bortse från tillverkarens serviceplan och bara godtyckligt byta olja baserat på körsträcka? Att man också ska acceptera en vilseledande varudeklaration och låta ett säljande företag komma undan med det och en annars gällande prutning? Denna bil har en Comfortmatic låda som är omstridd för sin känslighet och kräver årlig servicetillsyn.


Ok, visst de 2 första åren har säljaren ansvaret men det räcker med att visa att felet inte fanns vid köptillfället vilket du svårligen kan komma runt.
Hej!

Ja jag anser att körsträcka/drifttimmar är tillräckligt för att ligga till grund för serviceintervall. Beträffande vilseledande varudeklaration är det ju en bedömningsfråga vilken betydelse den har haft för att köpet skulle genomföras. Med årlig servicetillsyn på växellådan menas att oljenivån kontrolleras, så om nivån är ok nu så var den ju det även för två år sedan också.
Som klagande anser man ju självklart att man har rätt. Vid en opartisk bedömning kan det ju hända att motpartens erbjudande om kompensation anses rimlig.
Jag själv köpte en fabriksny husbil i somras jag kommer att göra service själv som jag alltid har gjort med alla adekvata uppgifter om oljekvalitet,körsträcka,osv. Dessa uppgifter tillsammans med övrigt underhåll antecknas och signeras i serviceboken.

BBa
 
Du har två möjligheter:
Acceptera budet du fått från säljaren och gör en komplett ny service på bilen, denna tar ju på sig garanti också
Bilen har inte tagit någon skada av inte följa serviceplan med så få mil.

Eller driv ärendet vidare till ARN, det kräver en del jobb och tar tid, troligen kommer du få rätt och en viss ersättning, om säljaren väljer att följa rekommendationen från ARN.

Jag hade valt första alternativet och kör vidare med en fin nyservad bil, att gräma sig och argumentera vidare ger inget ytterligare.
Hade kört samma. Alternativ 1.

Med så får mil är husbilen knappt inkörd
 
undrar om du har köpt den av svea husbilar, för det låter som dom
o om det är så, så kolla jäkligt noga att dom verkligen gör servicen
dom är kända för att bara säga att dom har gjort det.
men i verkligheten gör dom intet
 
Tillbaka
Toppen