• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ska man i Göteborg och göra?

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Har som turist inget emot trängselskatterna. Det är så få gånger man kör förbi betalstationerna, så det bli i slutänden inte speciellt dyrt, några hundringar på sin höjd. Däremot förstår jag att det är besvärligt för lokalinvånarna.

Kan tillägga att jag var i Stockholm i helgen som var, och lyckades ta mig dit jag skulle utan att betala ett öre i trängselavgift. Däremot fick jag betala över 100 kronor i biljettavgift för att ta mig till MC-mässan från Vällingby och tillbaka med lokaltrafiken..


Det är inte så svårt att passera på helger.

Det är gratis då;)
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

vad som är viktigt med detta?? joo,,att göteborgs kommun inmutat genomkörning E6--E4 bara som genomfart till karlstad--uddevalla,,detta är ju vägar där man inte har nån valfrihet,
man skall bara passera stan via en nationell väg,,

här tror vi att vi kan skörda framgång:p:p


Ja, detta är helt otroligt. :mad:

Att resenärer som kör E6:an söderut eller norrut utan att ha det minsta intresse att besöka Göteborg ska betala trängselskatt. Man vill bara passera förbi Göteborg på enklaste sätt.

Var finns alternativet :confused:




.
 

Kent & Marita

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
8619
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Trängselskatt Göteborg heter en app som kan användas för att anpassa sitt resande och ta sig in och förbi Göteborg utan kostnad eller kalkylerad sådan.

mzl.nmyhqtae.320x480-75.jpg
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

det finns inget alternativ åke,,
så klart att man kan ladda ner appen,,den enda fördel är den billigaste passagen,,
alla smitvägar är blockerade,:cool:,

precis,,alla helger gratis,,dan före röd dag,,hela juli bl.annat,,välkomna till göteborgs kommun,,ja tror dom har en endaste ställplats,,liseber ..billigit,,3-400,,
men nu är dom intresserade av nya,,är vi det??
 
Senast redigerad av en moderator:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Det finns i alla fall en bra sak med trängselskatten, det är många som bryr sig om Göteborg, det måste vara något speciellt, eller?

För oss som passerar Göteborg, eller besöker Göteborg någon eller några gånger om året så är väl problemet mindre än en spott i Missisippi. Förhoppningsvis så används pengarna till en bättre genomfart, t ex en ny tunnel som förlängning på "Röde orm". Det skulle väl vara positivt i stället för att spendera en massa tid i kö till Tingstadstunneln som vi passerar på fredagseftermiddagarna på väg till "Bästkusten".
Det största problemet är väl de stackare som måste passera till och från jobbet varje dag då det är högtariff. Men det finns t o m de som tycker att det är positivt, som slipper sitta i kö varje morron.

Mitt tips är att lätta på gasen lite så sparar man in skatten flera gånger om. Den extra tiden som möjligen krävs, sparar vi snabbt in genom en köfri E6/E20.
Hälsn
Bertil
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Vad kostar det att köra förbi Göteborg...måste vara billigt :D

Bosse
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Hej Bettan o Bertil!
Fel fel fel ( brasse Fem myror är fler än fyra Elefanter), vad jag hört så är Stockolmarna humana för där kan man passera stan utan att "Spendera" en endaste krona!!
Rätta mej om det är fel!
Mvh.






Ungefär lika mycket som att köra förbi andra städer, t ex Sthlm.
 

Kent & Marita

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
8619
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Än så länge!


Ur DN 12/12 2012
Länsstyrelsen i Stockholm har tagit fram en lista på förslag som ska förbättra luften.


Bland annat föreslås höjd och differentierad trängselskatt och att även bilister på Essingeleden ska betala avgift. Utökad förbud för dubbdäck är ett annat förslag, skriver Svenska Dagbladet.
Förändringarna skulle kunna införas den 1 januari 2014, bedömer länsstyrelsen.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Hej Bettan o Bertil!
Fel fel fel ( brasse Fem myror är fler än fyra Elefanter), vad jag hört så är Stockolmarna humana för där kan man passera stan utan att "Spendera" en endaste krona!!
Rätta mej om det är fel!
Mvh.

Inte en ända rubel...så är det!!
Har sparat en förmögenhet på Essingeleden :D

Bosse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Men det är väl självklart att de stackare som bor i innerstan i Stockholm inte ska behöva utsättas för giftiga avgaser och buller från bilburna människor som kör in i centrum i onödan. De bor ju inte där! Vad ska de där att göra. Det finns ju gott om köpcentra utanför stan och önska de gå på de krogar som ligger i stans centrala delar kunna de ju ändå inte bruka sina egna bilar, i varje fall inte utan medhavda torrdockor och den arten har blivit ganska rar på senare tid!

Jappe
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Har inga problem med att betala trängsel skatten . Utan det jag protesterar emot är HUR politikerna har infört detta betal system .. vi som bor på Hissingen blir bestraffade hur vi än kör , skall vi till Bäckebol och handla så får man betala men bor man i söder kan man ta sig till Sisjön utan att betala ... Men det som mest retar upp mig är att det först skulle vara en folkomröstning om saken ... men politikerna kände väl att deras förslag inte skulle gå att uppnå då, utan då klubbar man igenom detta enorma misstag , ( fanns ett förslag från Ulf Adolfsson för ca 10 år sen hur man skulle leda om trafiken i GBG men det ratades ) Tror att det hade varit bäst om de hade gjort som i Stockholm att betala NÄR man kör in i stan. Stockholm och Malmö har ring leder som jag tycker är suveräna . Phuu känns bättre nu när man har lättat hjärtat ... PS ta det lugnt där ute ..
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Ja Flor, du har ju rätt i det att det inte kostar någon skatt att åka på Essingeleden, men det kostar ju minst en timme på leden för att komma igenom, tid är också pengar.

Mitt inlägg var närmast att belysa fördelarna också, det har det ju inte nämnts mycket om. En annan orsak till skatten är ju att Göteborg måste uppfylla miljökvalitetsnormerna, vilket man inte har gjort de senaste åren. Det finns ju hot om EU-böter.

Jag förstår mycket väl er som bor i vissa områden på Hisingen som inte kan komma någonstans utan att betala avgift, däremot så är det ju ingen större belastning för dem som passerar någon gång då och då.

När det gäller Adelsohn-paketet så hade det säkert blivit en bra genomfartsled, men bl.a. Partille kommun var ju emot det. Det hade ju delat kommunen på mitten ytterligare en gång, vilket kanske man också kan förstå. Hoppas i alla fall att pengarna kommer trafiken till nytta, då är de i alla fall inte bortkastade.

Ha de gött i trafiken!

Hälsn

Bertil
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Ja Flor, du har ju rätt i det att det inte kostar någon skatt att åka på Essingeleden, men det kostar ju minst en timme på leden för att komma igenom, tid är också pengar.

Bertil

Åkte idag ca kl 1000 på Essingeleden söder mot Årsta och vidare ut mot Nacka Centrum
Tog ca 15min från slutet Tranebergsbron till Nacka centrum.
Tillbaka ca kl 1400 nästan tomt ungefär samma tid tillbaka. När man kör i Stockholm så gäller det att åka mellan 10-1200 och 13-1500 bara ett tips...

Bosse
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Åkte idag ca kl 1000 på Essingeleden söder mot Årsta och vidare ut mot Nacka Centrum
Tog ca 15min från slutet Tranebergsbron till Nacka centrum.
Tillbaka ca kl 1400 nästan tomt ungefär samma tid tillbaka. När man kör i Stockholm så gäller det att åka mellan 10-1200 och 13-1500 bara ett tips...

Bosse


Ja det är säkert så Bosse, tyvärr så brukar jag komma på morronen i det värsta eländet och åka hem sent på eftermiddan. och då får man ju nästan hjärnblödning. I Gbg blev det faktiskt betydligt mindre köer på morron och eftermiddag när man kör på E6:

Ha de gött i trafiken!!

Bertil
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Woooops! folk verkar ha anpassat sej med "Bompengen" i Göteborg.
Så nu kan dom höja med några kronor, för det kommer väl oss tillgodo m. bättre
vägunderhåll allmänt!?
Mvh.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Woooops! folk verkar ha anpassat sej med "Bompengen" i Göteborg.
Så nu kan dom höja med några kronor, för det kommer väl oss tillgodo m. bättre
vägunderhåll allmänt!?
Mvh.

Vi har väl inget val, men för att skapa sig en uppfattning om bompengen så är det väl bra om man väger in både för- och nackdelar.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Hejsan,
För oss som bara åker in i "zonen" på dagtid å yrkets vägnar är detta med trängselskatt rena fröjden. Numera kan man beräkna restid på ett riktigt sätt. Betala ? Ja det får ju vi alla göra, som bilist eller kund, eller hur.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Hej blir det folkomröstning om trängselskatten i Götet?
Nä jag kom bara att tänka på Fotboll i går kväll på Tv 6 Spel mot ett mål Bayern München - Barcelona 4-0!
Hur snart "kan" man köra norr ut?
Mvh.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Ska du vänta tills trängselskatten försvinner, är det nog bättre att planera en resa söderut, eller en rejäl omväg.
Själv står jag ut med någon tia i trängselskatt, även om jag tycker att det är hål i huvudet att inkludera genomfartsleden i systemet.
:cool:
 
Toppen