• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ska man i Göteborg och göra?

F

F.d. 25200

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Ja, detta är helt otroligt. :mad:

Att resenärer som kör E6:an söderut eller norrut utan att ha det minsta intresse att besöka Göteborg ska betala trängselskatt. Man vill bara passera förbi Göteborg på enklaste sätt.

Var finns alternativet :confused:




.

Går att passera Göteborg utan att betala trängselskatt. Men det blir en omväg på ca 6-8 km. Knappast lönsamt.

Med vänlig hälsning,
Stig
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

HUR ORKAR NI? OK passagen syd-nord är ju :hål i huvet ,men i övrigt att passera Gbg.kostar mellan 0-18 kr.Ni som passerar här en gång om året kanske skall skaffa annan hobby.Vi som bor i omgivningarna får ju leva med det.Inga problem att passera på vissa platser.Min sista passage 5 km.närmare än"stora bet.vägen".MEN-oftast får man ju betala:))
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Nja, det är inte så att man betalar bara en gång.
Passage genom Göteborg kräver 2 avgifter. OM man kör på betaltid.

Dessutom så lär det vara så att om man missar att betala räkningen som skickas hem efter ett par månader efter passagen så tillkommer en avgift på 500 kr. Då gäller det att inte vara på långresa nere i Europa.

Ett exempel: Vi var inne i Göteborg i söndags. Ingen avgift.
Vi hade tre ärenden i Götet. Biltema, Bauhaus och Alelyckan.

Inget konstigt med dessa ärenden, kan man tycka. Vi passerade betalstationer inte mindre än 6 gånger. Detta har jag en mycket liten förståelse för....

För oss har Göteborg tappat en del av sin tjusning.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Jag vågar uttrycka en undran - vad ska denna diskussion tjäna till? Tror ni att den ska leda till att trängselavgift-systemet därmed ska försvinna????

Och till dem som inte kan se någon anledning att åka till Göteborg vill jag säga: låt bli då! Världen är stor och full av sevärdheter för husbilister, och inte kostar det någonting heller! Den enligt egen utsago så köpstarka kategorin husbilister har ju närmast obegränsade möjlighetr att spendera sina pengar på andra ställen än i vår lilla avkrok här på västkusten av Sverige.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.685
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Nja, det är inte så att man betalar bara en gång.
Passage genom Göteborg kräver 2 avgifter. OM man kör på betaltid.

Dessutom så lär det vara så att om man missar att betala räkningen som skickas hem efter ett par månader efter passagen så tillkommer en avgift på 500 kr. Då gäller det att inte vara på långresa nere i Europa.

Ett exempel: Vi var inne i Göteborg i söndags. Ingen avgift.
Vi hade tre ärenden i Götet. Biltema, Bauhaus och Alelyckan.

Inget konstigt med dessa ärenden, kan man tycka. Vi passerade betalstationer inte mindre än 6 gånger. Detta har jag en mycket liten förståelse för....

För oss har Göteborg tappat en del av sin tjusning.

Om jag inte minns fel är maxbetalning per dag 60kr? Inget efter 18.30, inget från fredag 18.30 till måndag? Man kan också anmäla ett konto, så dras avgifterna automatiskt om man åker mycket. :)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Jag passerar på E6 och passerar betalstationerna både på väg in och ut ur stan men man blir bara debiterad vid den ena av stationerna om passagen sker inom en viss tid. Så Chiquita det blir inte så kostsamt som du tror. Sen är det ju lite konstigt att man inte kan passera Gbg utan att betala avgift, fast å andra sidan så är det ju på E6 som köerna bildas och då är det relevant. Dessutom har ju Stockholmarna(förlåt jag menar regeringen)bestämt att infrastrukturen i Gbg bara skall delfinansieras av skattemedel, resten skall betalas på annat sätt, i detta fallet av "trängselskatten". När vi får den nya tunneln under Göta älv så får ju även ni som bara vill passera Gbg nytta av den och kanske också varit med och betalat en liten slant.
I det stora hela så tror jag det går jämt ut med kostnaden eftersom man nu tänker en gång extra om man verkligen måste åka till stan. Det blir inte lika många resor numer. För de som bara passerar så spelar det ju ingen större roll, kan barakosta Max 18 kr (någon timme på morgonen och likaså på eftermiddan).
Bertil
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Vad är problemet med trängselavgiften för oss som bara besökar Göteborg vid enstaka tillfällen? Det känns inte som någon svidande utgift att betala att par avgifter i de storlekar som det rör sig om, snarare att man gör rätt för sig. Det går ju att minska på någon annan utgift om det kniper. Vi parkerar ofta på billiga parkeringar över natten i stället för ställplatsen Liseberg. Det blir då pengar över till många passager av betalstationer.

Värre kan det vara för de som bor och jobbar i Göteborg med omnejd och behöver bilen i jobbet eller inte har några kommunala färdalternativ.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Jo du WIRADO!
Jag ser att ni lider, "vi" försöker bara hjälpa er drabbade!
För när det kommer till oss "tuppkycklingar" då blir ljudet annat, men det är ju klart tänka framåt är svårt!!!!!
När tror du WIRADO en folkomröstning om bompengen kan vara aktuell, bara på ett ungefär?
Mvh.
 

Kent & Marita

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
8619
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Kan se det som så att om inte trängselavgiften fanns så skulle ca 17 miljarder hamna på Göteborgarnas skattsedel för att finansiera det "västsvenska paketet" som inkluderar tunnlar, broar, vägar, kollektivtrafik mm. För mig som göteborgare så känns det helt OK att alla som nyttjar vägarna bidrar.
Det handlar om så mycket mer än om en sällan-besökare betlara nån hundralapp per år utan det handlar om infrastruktur och framgång inte bara för Göteborg utan för hela Sverige. Lästips!

//www.gp.se/nyheter/ledare/1.1567063-valjarna-fors-bakom-ljuset
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Jo men när "VästSvenskarna " kör till Tyskland för att inhandla div. billiga rusdrycker, via Malmö vem betalar dessa vägar där?
Eller alla Göteborgare ( VästSvenskar) är absolutister??????????
Mvh.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Varje passage in till eller ut från Stockholms innerstad kostar 10, 15 eller 20 kronor, beroende på tidpunkt. Det maximala beloppet per dag och fordon är 60 kronor.

Varje passage in till eller ut ur de centrala delarna av Göteborg kostar 8, 13 eller 18 kronor, beroende på tidpunkt. Det maximala beloppet per dag och fordon är 60 kronor.

Det är mer värt att åka in och ut i Stockholm...än Göteborg kan jag konstatera...
Helt rätt tänkt. Value for monye :D

Bosse
 

Kent & Marita

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
8619
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Jo men när "VästSvenskarna " kör till Tyskland för att inhandla div. billiga rusdrycker, via Malmö vem betalar dessa vägar där?
Eller alla Göteborgare ( VästSvenskar) är absolutister??????????
Mvh.




Troligtvis jag som skattebetalare i Sverige! Dessutom får jag betala broavgifter eller färjeavgifter på flera hundra kronor för att komma till Tyskland!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

För att ge en syn "från andra hållet" så är trafikmiljön inne i Göteborg numera avsevärt mycket bättre.
Inga stillastående köer i centrala stan mer (i alla fall inte under lika långa tider).

Så även om de placerat ett par betalstationer märkligt, så verkar det fungera totalt sett.
De får in pengar till vägbyggen och en bättre miljö i innerstan.

Så jag, som jobbar i Göteborg, tackar både er som betalar avgift och er som låter bli att komma dit. Ni hjälper allihop till att göra trafikmiljön i Göteborg bättre. :)

//Stefan
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Ni som skall "bara" passera Göteborg, se till att ni kommer mellan 08.30
och 14.49, klarar ni de få kilometrarna inom en timme kostar det bara 8 sek!

Vi är billigast i Sverige. Jag vet de som åker runt flera mil för att slippa

trängselskatt. I dagens Göteborgs Post står det att nio miljoner! i försenings-
avgifter under januari månad. Om du inte har betalat den lägsta avgiften 8:-

en dag efter förfallodagen blir du debiterad 500:- i förseningsavgift!

Tala om ocker.

49.708 giltliga röster har kommit in för en folkomröstning, jag ger mig fn på
att de folkvalda ser till att det inte blir ngn folkomröstning. I så fall kan man
verkligen tala om en svekdabatt.

Kör politikera över nära 50.000 medborgare i Göteborg, så kan de nog se sig
om efter nya jobb.

Hälsningar från en besviken Göteborgare ( Bohusläning)

Bose HBK 1812
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Varför inte registrera autogiro för trängselskatt hos Transportstyrelsen oavsett om du planerar att åka till, genom eller in i Göteborg eller inte? Det kostar inget och tar bort eventuell risk för förseningsavgift om du skulle råka komma på avvägar och passera en betalstation.
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

//Stefan! Hur mycket betalar du varje månad för denna fina miljö?:yes:
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

OK! Så du tillhör alla dom som slipper att betala men tycker andra skall göra rätt för sig?:confused:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Jag betalar min del och tar bussen när det fungerar.
Men då inget annat bevisligen hjälpt för att minska trafiken i stan, tycker jag att det är ok med ett sätt som faktiskt fungerar.
Plånboken brukar vara ett bra incitament för förändring, så också här.

Sen tycker jag också att det är tokigt att ta betalt för dem som passerar på E6 och kör på Hisingen, där hade de nog otur när de tänkte. Det finns ett par exempel till, men generellt sett så har jag svängt i frågan. Jag var motståndare innan årsskiftet...

Men snart har folk vant sig och börjar köra som vanligt igen.

//Stefan
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Varje passage in till eller ut från Stockholms innerstad kostar 10, 15 eller 20 kronor, beroende på tidpunkt. Det maximala beloppet per dag och fordon är 60 kronor.

Varje passage in till eller ut ur de centrala delarna av Göteborg kostar 8, 13 eller 18 kronor, beroende på tidpunkt. Det maximala beloppet per dag och fordon är 60 kronor.

Det är mer värt att åka in och ut i Stockholm...än Göteborg kan jag konstatera...
Helt rätt tänkt. Value for monye :D

Bosse
Baksidan på vårt avlånga land borde vara gratis att passera ! Att se västkustens pärla kan ju vara värt några kronor! Eller?:):twitcy:
 
Toppen