• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad dricker ni för Rödvin?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Vevar härmed igång en gammal vintråd. GB har fått en flaska i julklapp som jag är lite nyfiken på. Hon påstår att detta rödvin är gjort på druvor som har fått ligga och skrumpna efter plockningen vilket skulle ge vinet en koncentrerad smak med hög sötma!

Någon här som känner till detta vin? Jag antar att det har dessertvinskaraktär. 14% alkohol.

rödvin.jpg

Jappe
 
F

F.d. 25310

Guest
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Hej
Så här står det---

Förenklat kan man säga att en Recioto är ett Amaronevin där man avbrutit jäsningen innan allt socker jäst ut och omvandlats till alkohol. Därigenom får man ett halvsött och alkoholsvagare vin.

Vevar härmed igång en gammal vintråd. GB har fått en flaska i julklapp som jag är lite nyfiken på. Hon påstår att detta rödvin är gjort på druvor som har fått ligga och skrumpna efter plockningen vilket skulle ge vinet en koncentrerad smak med hög sötma!

Någon här som känner till detta vin? Jag antar att det har dessertvinskaraktär. 14% alkohol.

Visa bilaga 49210

Jappe
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

dricker det mesta, men fick ett vin på b-shopen som man blev blå på tänderna av???? kan undra va de va för nåt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Hej
Så här står det---

Förenklat kan man säga att en Recioto är ett Amaronevin där man avbrutit jäsningen innan allt socker jäst ut och omvandlats till alkohol. Därigenom får man ett halvsött och alkoholsvagare vin.

Tack för ditt svar men...

nu har jag läst på lite om det här vinet och jag menar att jäsningen inte har blivit avbruten. Sötman kommer från att vissa utvalda druvor fått torka länge och därmed fått högre sötma. Jfr. med russin! Att det skulle vara ett Amaronevin stämmer inte heller enligt mina källor.

Den här flaskan är från 2007 och bör tydligen drickas senast nästa år till ost eller choklad. Ett mycket intressant vin, uppenbarligen! Jag kan knappt hålla mig! Kanske blir det ostbricka på någon ställplats till våren, vem vet. Om framtiden veta vi emellertid intet!

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Kanske blir det ostbricka på någon ställplats till våren, vem vet. Om framtiden veta vi emellertid intet!

Jappe


smarholmen jappe????:santa-3-icon:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Utmärkt idé, teddi! Jag trodde du var öl- och korvgubbe som Calle Bonath! Han bor ju farligt nära :rolleyes: men man kan ju ha kalas med både vin och ostbricka resp. öl och korvbricka! Jag kan se det hela framför mig; hur öl- resp. vinfantikerna ingår stor förbrödring (jämte försystring) och kanske rentav kliver ur sina revir och smakar på varandras delikatesser! :D Ett knytkalas att fundera på under vintern, kanske!

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

vi har inga egna revir janne,,bonath är ju också välkommen,,men om ja ta med mej körven janne,, o calle ölen,,så vad kommer du med då ?? de räcker med en ginare,,vi gilla ju detta,,men då behöver du inte cykla o hämta,,,,de e krypavstånd som gäller,,precis som förut:santa-5-icon::snowman-2-icon:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Då kommer jag med en hemlig dryck, inköpt i Tyskland på hemresan från Spanien + div. andra drycker givetvis! Självklart är Calle Bonath välkommen! Han är alltid välkommen!

Jappe
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Då kommer jag med en hemlig dryck, inköpt i Tyskland på hemresan från Spanien + div. andra drycker givetvis! Självklart är Calle Bonath välkommen! Han är alltid välkommen!

Jappe

Hej Jappe rödvin är ju fattigmans blod.Eller hur?
Vitt vin går men ett gott öl slår det mesta prova på ett Belgiskt öl vid namn Duvel eller ett Norskt Öl Borgs pilsner.
Skämt åtsido jag är så dålig på vin så jag borde inte ha en åsikt.
Rom-Vodka är ok eller en Whisky men då kräv det någo speciellt.
Gott Nytt år på er alla alkisar.
Kram
2179:singing-icon:
 
Senast ändrad:

Gert O.

FD HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

:snowman-3-icon:Som Viola och Roland gillar jag portugisiska viner. Ofta kraftiga med god smak som vara länge i munnen. Tål dessutom lagring för det mesta. Passa på att prova ett vin som kanske är tillfälligt på systemet (vet inte):
Pedra dÓrca. 80 spänn inte det billigaste kanske men prisvärt!!:snowman-3-icon:
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Väcker upp den här gamla vintråden där Crister 0 AnnSofi i det första inlägget tipsade om ett vin vid namn Selvarossa. Detta vin blev snabbt vårat favoritvin som alltid funnits hemma eller i husbilen. Köpte två flaskor i fredags och hällde upp var sitt glas. Syntes direkt på våra ansiktsuttryck vad vi tyckte om detta. Surt, beskt och inte alls i närheten av våran favorit. Att det kan skilja mellan årgångar har vi hört men kan verkligen skillnaden bli så brutalt. Hoppas på svar om vad som gör att ett gott vin med samma namn byter skepnad totalt. Vad göra, söka en ny favorit eller prova samma med annan årgång. Häggen i Umeå
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Väcker upp den här gamla vintråden där Crister 0 AnnSofi i det första inlägget tipsade om ett vin vid namn Selvarossa. Detta vin blev snabbt vårat favoritvin som alltid funnits hemma eller i husbilen. Köpte två flaskor i fredags och hällde upp var sitt glas. Syntes direkt på våra ansiktsuttryck vad vi tyckte om detta. Surt, beskt och inte alls i närheten av våran favorit. Att det kan skilja mellan årgångar har vi hört men kan verkligen skillnaden bli så brutalt. Hoppas på svar om vad som gör att ett gott vin med samma namn byter skepnad totalt. Vad göra, söka en ny favorit eller prova samma med annan årgång. Häggen i Umeå

Tänk vad pengar man sparar
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Spring Village Merlot är ett californiskt vin i plastflaska. Passar perfekt i husbilen när man vill ha ett lite lättare rödvin, både viktmässigt och smakmässigt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Nå vil jeg komme med en påstand, billige viner holder mer stabil kvalitet enn årgangsviner. Dette kommer av at for de rimeligere viner blandes det til en kommer frem til normal smak. Årgangsvinene er normalt single grape som utsettes for variasjoner fra år til år.

Så SirMcLain sitt forslag om vin de casa er slett ikke dumt, dette er normalt blandingsvin som holder ganske jamn kvalitet og smak.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Hej Häggen. En vinkännare sa en gång att får du ett vin som inte håller måttet så slå i en eller två sockerbitar och ruska om så sockret smälter o blandar sig, låt vinet stå ett par timmar provsmaka sedan. i dom flesta fall har resultatet blivit mycket bättre. Prova gärna och låt oss veta resultatet.
Hälsningar Sanddammaren
 
Toppen