• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad dricker ni för Rödvin?

F

F.d. 1723

Guest
Här kommer ett mycket gott och prisvärt Rödvin
Selvarossa Ca 67kr
Tyvärr har dom precis bytat från årgång 2002 till 2005
Men fortfarande riktigt gott Vin
Mvh Christer o Ann-Sofi



selvarossa.gif
 

Tom o Cina

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2024
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Jag gillar med Selvarossa, ett lättdrucket rödvin, som
även passar att sitta o smutta på. Letade för lite sen på
systemet efter ett liknade o fann ett kravmärkt som var
minst lika gott. Le Bistro, ett franskt vin. priset tror jag är ca 55-65kr . Värt att pröva//Cina:msn_drink::msn_drink::msn_drink::msn_drink::msn_drink::msn_drink::msn_drink::msn_drink::msn_drink:
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Vi håller oss för det mesta till Italienska viner. För 1,5 år sedan köpte jag av misstag en låda Ambrosan Amarone Della Valpolicella Nicolis i Bordershopen - det dyraste vinet jag någonsin har köpt men absolut det godaste så det gäller att välja sina tillfällen när man korkar upp de flaskorna. Vi tyckte att det blev lite väl dyrt - när vi kollade kvittot visade det sig att priset på detta vin var per flaska och inte en hel låda (6 flaskor) som vi trodde.

Även Valpolicella Ripasso är ett mycket gott vin om man vill ha något lite extra.

Ett lite billigare vin som vi också tycker är helt ok är Da Luca.

Marie:yes:
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Ramos. Eller Claude Val Rouge om det ska vara gôtt men inte för dyrt. Chakana på box, inte illa. Men helst sydafrikanskt på shirazdruvan, 14 - 15 procent = massor av smak. Till kraftiga kötträtter eller gärna med en bit färsk parmesanost.
Prenumerar på Kronstams vintips i mobilen (wwwdn.se). Kommer varje vecka, tre röda, tre vita i olika prislägen. Perfekt när man står i butiken lite villrådig och ska handla. Bara att plocka fram telefonen och där har man sparade sms med vintips (namn, nummer, pris).
Hrrmmm, börjar visst få vittring på helgen ;-}
Skål där ute!
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Gör en notering om detta - internminnet räcker inte till längre!

Vi köpte ett tag en flaska vin från Graceland istället för blommor vid uppvaktningar - inte det godaste kanske men lite rockigt med Elvis på etiketten.

Har ni tänkt på vilken skillnad det blivit på vindrickandet med alla sajter och tips och sen öppna hyllor att botansiera på i självaste affären. Inte för att jag blivit någon kännare precis men det är roligt att smaka av det varierade utbudet. Och man vill ju inte få skörbjugg av för ensidig kost!

Vi har lämnat motboken långt bakom oss!!

/elisabeth :wink:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Vi håller oss för det mesta till Italienska viner. För 1,5 år sedan köpte jag av misstag en låda Ambrosan Amarone Della Valpolicella Nicolis i Bordershopen - det dyraste vinet jag någonsin har köpt men absolut det godaste så det gäller att välja sina tillfällen när man korkar upp de flaskorna. Vi tyckte att det blev lite väl dyrt - när vi kollade kvittot visade det sig att priset på detta vin var per flaska och inte en hel låda (6 flaskor) som vi trodde.

Även Valpolicella Ripasso är ett mycket gott vin om man vill ha något lite extra.

Ett lite billigare vin som vi också tycker är helt ok är Da Luca.

Marie:yes:
OOPS Expensive mistake - Amarone är gott men dyrt. Ripassometoden går ut på att man använder presskakan efter Amaronedruvor men jäser den tillsammans med ett enkelt lantvin från Valpoliciella. Metoden ger väldigt goda och prisvärda viner. En bra Ripasso är ofta bättre än en enkel Amarone.

Mina Ripasso-favoriter från Systemet är Monti Garbi och Campolieti - båda för under hundralappen.

Andra viner med hög kvalitet i förhållande till priset är Portugisiska röda: Vila Santa (sägs ibland vara det billigaste vinet som lönar sig att lagra - men det är alldeles utmärkt redan nu) och Duorum, båda för under hundralappen! Smakar som myckert mera..
:D
 
Senast redigerad av en moderator:

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Marie och Rolf, ni förekom mig. Min fru och jag är också stora älskare av viner från Valpolicella, där vi har en kontakt med en vingård i Pedemonte som producerar gudomligt goda viner - till klart överkomliga priser. Vi finns på plats vartannat år för att fylla på förrådet. Då är det tur att man har husbil!

Vi brukar också handla en hel del av kvalitén mellan Amarone och Classico Ripasso, nämligen Classico Superiore Ripasso, som kan ses lite som en "fuskamarone". Jag har testat den på många duktiga vinkännare och de flesta av dem har gissat på att de druckit en Amarone.

Vi är själva inga överdängare på viner utan för oss är det helt och hållet smaken som avgör - och i viss mån (naturligtvis) priset. Men att handla på plats sänker kostnaderna på ett påtagligt sätt.

Varma vinhälsningar

Staffan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Vi har hittat ett jättegott vin som dessutom är ekologiskt (druvorna är t.ex. inte besprutade med gift, inga kemiska tillsatser o.s.v.), det heter Ecologica, finns även som vitt, men vi gillar det röda bäst!
Passar till lamm (som vi har egen produktion av)!
Testa detta vin, så gör du även en god gärning för miljön och de som arbetar med att framställa vinet! Arbetarna slipper framför allt att handskas med giftiga besprutningsmedel. Vinet är dessutom rättvisemärkt!
MVH Annette
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Jag är ingen vinmänniska o definitivt ej rött ,men här har jag ju nu fått tips på viner Tack.
Vill ha mer tips på lena lätta viner,(har aldrig lärt mig dricka det):eek:/susanne
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Visst är det gott med en pava vin alltemellanåt. Är ingen vinkännare så jag brukar leta bland de lite billigare sorterna eller ett lådvin. Bland de typer jag tycker om, föredrar jag nog Svarta-havs-viner som Rumänska och Bulgariska. Dom brukar det vara lite krydda i. Franska viner tycker jag är överreklamerade. Annars föredrar jag Öl. Om man som Elisabeth Onslow inte vill ha skörbjugg, kan man dricka Danskbryggd öl, för där har dom tillsatt askorbinsyra.
Calle
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Hej Staffan!

Låter väldigt intressant - har du lust att skriva hur man hittar till det stället ni köper vin i Pedemonte i Italien - vi kör nog ner till sommaren eller hösten - skulle vara mycket intressant och trevligt att köpa lite favoritviner där? Vi köper helst fylliga viner men jag antar att där finns att välja på.

Marie:yes:
 
F

F.d. 7269

Guest
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Var på Bröllop för någon vecka sedan fick ett otroligt gott vin som heter GRAHAM BECK 67:- (Rött vin)
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Har testat ett Amarone för ett tag sen o det var ett supergott vin, ett av mina favorit viner är Torres Coronas. Tycker om torra röda viner/staffan
 

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Hej alla rödvinsälskare,

Ett jättegott vin är Chateauneuf-du-Pape,,,,,,, men aldeles för dyrt att köpa på systemet !!!

Men klart prisvärt i Tyskland i gôtte butikerna.

Må väl ni alla
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Hej Marie och Rolf !

Kul att ni nappade på mitt tips om vinproducenter Remo Farina i Pedemonte.
Vad finns att säga, utöver att vinerna är superba, servicen utomordentligt trevlig på grund av en alltid sprudlande glad Monika och hyfsade priser? Via nedanstående internetadresser får ni också fram en del information. Tyvärr verkar deras egen hemsida just nu dåligt uppdaterad, men de lovar att den snart ska bli bättre.

Ytterligare information kan ni få i nummer 6/2005 av Husvagn & Camping, där det finns en kort presentation av platsen, baserad på vårt första besök på platsen sommaren 2004.

VINI FARINA WEBSITE

Banville & Jones - Remo Farina

Remo farina Wine - Ratings and Reviews

Remo Farina
(infart från via Bolla 13, ni ringer på klockan vid den stora grinden)
De har öppet under dagtid.
Tel: 045 7701349 Fax: 045 6800137

Skulle det vara något annat ni undrar över slå mig gärna en signal eller sänd ett mail.

Vi ska också dit i sommar och fylla på förrådet.

Lova mig också att hälsa till Monika från Staffan och Ulla när ni är på plats.

Varma vinhälsningar

Staffan
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Är det är Helg snart.
Dricker mest patanegra när det finns.
 
Toppen