• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad är normalt däckslitage?

Per J

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2026
Hej

Jag märkte nu när sommardäcken åkte av att de som satt fram var så gått som slut. Bilen har gått 3900 mil och sommardäcken uppskattningsvis 3300 mil. Kan inte svar på hur de har skiftats runt. Jag har inga problem med att köpa ett par nya men är bara lite nyfiken om det är normalt slitage!? Man har väl blivit lite bortskämd de senaste decennierna då det känns som däck till min personbilar håller hur länge som helst!? Jag har kört ganska lätta personbilar och upplever kvaliteten blivit allt bättre.

Med vänliga hälsningar
Per J
 
hej ! ka det är ju massa faktorer som spelar in men det vet du säkert redan ? vad är det för däck ? kan nämna i sammanhanget att vi har samma faktum att däcken är slut klarar väl 200-300 mil till på bakdäcken men byter alla fyra ! vi har michelin och däcken är 4 år gamla och rullat 7000 mil vilket jag tycker är hyfsat bra ! då har vi skiftat en gång ! hade vi skiftat en gång till så hade de nog varit helt slut runt om ! vi kör lugnt noga med lufttryck osv ! så får bli samma märke av däck då vi varit nöjda med dem i vått och torrt och känts stabila !
 
Hej

Jag märkte nu när sommardäcken åkte av att de som satt fram var så gått som slut. Bilen har gått 3900 mil och sommardäcken uppskattningsvis 3300 mil. Kan inte svar på hur de har skiftats runt. Jag har inga problem med att köpa ett par nya men är bara lite nyfiken om det är normalt slitage!? Man har väl blivit lite bortskämd de senaste decennierna då det känns som däck till min personbilar håller hur länge som helst!? Jag har kört ganska lätta personbilar och upplever kvaliteten blivit allt bättre.

Med vänliga hälsningar
Per J
Mina har gått drygt 7000 mil sen 2014. Skiftade däcken efter ungefär halva körsträckan. Finns godkänt mönster kvar men kommer att byta till nästa säsong. Kör lugnt, ligger mellan 80-90 km/tim.
 
Vår bil har gått 9800 mil nu, vi har kört 7400 mil av dessa. Sen kör vi även hela vintern på vinterdäck (ca 3-400 mil/år skulle jag gissa). Våra sommardäck är efter årets säsong nere på under 2mm så det får bli nya i vår.
 
Hmm, intressant! Jag vet att jag har några av de ”bättre” däcken och då känns det lite tidigt att de skall vara slut redan. Vi kanske inte kör jättelungt (iallafall inte min fru;) men vi har å andra sidan en ganska liten och lätt husbil. Till saken hör att vår bil ser ut som en hundvalp som springer på frambenen, misstänker att det är nåt konstigt med viktfördelningen i vår bil.
 
Vår bil är en 4250 kg. Framdäcken något mer slitna men liten skillnad (konstigt nog).
 
s
Vår bil är en 4250 kg. Framdäcken något mer slitna men liten skillnad (konstigt nog).
stärker mina misstankar att det är nåt ”knas” med viktfördelningen, våra bakdäck ser näst intill nya ut. Jag tror att vår bil egentligen är konstruerad som en 8 metersbil och sen har man bara kapat av 2 meter baktill, inte konstigt att det blir framtungt! (förstår att det inte är så med tanke på vår korta hjulbas men känslan är så)
 
Något fel är det troligen, däcken ska inte vara slut efter 3300 mil ,kontrollera framvagnsinställning.
Min 4,5Tonsbil har rullat 4000 mil, 5-6 mm kvar fram
 
Om fjädringen inte jobbar, ex. om du har fel fjädrar fram som inte orkar med att bära vikten) slits däcken snabbare.

Vanligt att husbilstillverkarna pga kostnadsskäl inte byterfjädrar och dämpare trots högre axelvikt fram (taksäng ovanför förarplats väger).

Dvs. det dynamiska hänget är kanske för lågt framtill på din bil.

Mvh!
// Niklas
 
Intressant! Det känns verkligen som framvagnen inte riktigt ”orkar” med. Hur kollar man upp det?
 
Beror även på vad du har för sorts däck. vissa, mjukare gummi, slits fortare.
Kollade körjournalen på min ena bil, där byttes första omgången sommardäck efter 3700 mil och andra efter 4400mil.
Byter vid ca 3mm.
 
De däck som håller bäst verkar vara de som de sk expertreportararna skriver ner.
Har köpt året runt däck ett par ggr europeiska som ständigt skrivs ner men vad ska man om man är i tyskland mellan höga berg och dalar på vintern med dubbförbud.
De svenska friktionsdäcken tar ju slut.
 
Rätt däckstryck är viktigt om man vill att däcken skall hålla länge, efter att läst på div forum verkar de flesta ha för lite tryck "för det är bekvämare",
priset för det är mer däcksslitage.
 
De däck som håller bäst verkar vara de som de sk expertreportararna skriver ner.
Har köpt året runt däck ett par ggr europeiska som ständigt skrivs ner men vad ska man om man är i tyskland mellan höga berg och dalar på vintern med dubbförbud.
De svenska friktionsdäcken tar ju slut.
Låter fullt rimligt tycker jag. Mjukt gummi (svenska dubbfria vinterdäck) ger bättre grepp i snö vilket experter gillar. Priset är att däcken slits snabbare särskilt om dessa används på sommaren samt att greppet sommartid kan bli farligt dåligt.
Hårdare gummi men godkända för vinterbruk (brukar ibland kallas autobahndäck) slits långsammare men ger sämre grepp snö. Dessa däck brukar dock vara bättre på ren asfalt.
 
Rätt däckstryck är viktigt om man vill att däcken skall hålla länge, efter att läst på div forum verkar de flesta ha för lite tryck "för det är bekvämare",
priset för det är mer däcksslitage.
Beror på vad du menar med rätt tryck, är det 5.5 runt om så är det fel enligt mig,jag kör med 3.7 fram och har 5-6mm kvar efter 4000mil,bak kör jag med det rekommenderade 5.5 ingen större skillnad i slitage.
 
Konstaterade något liknande nu när jag bytte till vinterdäck. Bilen har gått strax över 3000mil och tre somrar (85-90% sommardäck). Våra Michelin Agilis framdäck (om jag minns rätt på märket) kommer nog precis klara en sässong till OM jag sätter dem på bakhjulen. Väldigt stor skillnad på de som gått som framhjul och de som gått som bakhjul trots att jag har för mig att de roterats en gång under dessa 3 år. Kör med 5,5 bar både fram och bak.
(Blir slitaget verkligen större med högt däcktryck fram?)
 
Jag har 4,2 fram och 4,8 bak. Man ska passa sej för att ha samma tryck speciellt om man har ett långt överhäng bak. Man vill ju sträva efter en viss understyrning så att bilen känns säkrare. Man får räkna med att det blir ett högre slitage fram de drivande hjulen slits ju mer. Frågan är ju om man ska skifta alla på en gång eller byta 2 och 2 det hänger ju på om man kan få tag på likadana däck med samma mönster, sen beror det lite på hur jämt slitna de är och vilken balans man har. Bakhjulsdrivna bilar får ju ett mera jämt slitage så där blir det nog att byta alla på en gång. Att hålla på med att skifta plats på hjulen kan öka slitaget och även ge obalans så det ska man inte laborera med i onödan.
 
Konstaterade något liknande nu när jag bytte till vinterdäck. Bilen har gått strax över 3000mil och tre somrar (85-90% sommardäck). Våra Michelin Agilis framdäck (om jag minns rätt på märket) kommer nog precis klara en sässong till OM jag sätter dem på bakhjulen. Väldigt stor skillnad på de som gått som framhjul och de som gått som bakhjul trots att jag har för mig att de roterats en gång under dessa 3 år. Kör med 5,5 bar både fram och bak.
(Blir slitaget verkligen större med högt däcktryck fram?)
Nej
 
Tillbaka
Toppen