• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är normalt däckslitage?

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Hej

Jag märkte nu när sommardäcken åkte av att de som satt fram var så gått som slut. Bilen har gått 3900 mil och sommardäcken uppskattningsvis 3300 mil. Kan inte svar på hur de har skiftats runt. Jag har inga problem med att köpa ett par nya men är bara lite nyfiken om det är normalt slitage!? Man har väl blivit lite bortskämd de senaste decennierna då det känns som däck till min personbilar håller hur länge som helst!? Jag har kört ganska lätta personbilar och upplever kvaliteten blivit allt bättre.

Med vänliga hälsningar
Per J
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! ka det är ju massa faktorer som spelar in men det vet du säkert redan ? vad är det för däck ? kan nämna i sammanhanget att vi har samma faktum att däcken är slut klarar väl 200-300 mil till på bakdäcken men byter alla fyra ! vi har michelin och däcken är 4 år gamla och rullat 7000 mil vilket jag tycker är hyfsat bra ! då har vi skiftat en gång ! hade vi skiftat en gång till så hade de nog varit helt slut runt om ! vi kör lugnt noga med lufttryck osv ! så får bli samma märke av däck då vi varit nöjda med dem i vått och torrt och känts stabila !
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej

Jag märkte nu när sommardäcken åkte av att de som satt fram var så gått som slut. Bilen har gått 3900 mil och sommardäcken uppskattningsvis 3300 mil. Kan inte svar på hur de har skiftats runt. Jag har inga problem med att köpa ett par nya men är bara lite nyfiken om det är normalt slitage!? Man har väl blivit lite bortskämd de senaste decennierna då det känns som däck till min personbilar håller hur länge som helst!? Jag har kört ganska lätta personbilar och upplever kvaliteten blivit allt bättre.

Med vänliga hälsningar
Per J
Mina har gått drygt 7000 mil sen 2014. Skiftade däcken efter ungefär halva körsträckan. Finns godkänt mönster kvar men kommer att byta till nästa säsong. Kör lugnt, ligger mellan 80-90 km/tim.
 
F

Fd.47585

Guest
Vår bil har gått 9800 mil nu, vi har kört 7400 mil av dessa. Sen kör vi även hela vintern på vinterdäck (ca 3-400 mil/år skulle jag gissa). Våra sommardäck är efter årets säsong nere på under 2mm så det får bli nya i vår.
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Hmm, intressant! Jag vet att jag har några av de ”bättre” däcken och då känns det lite tidigt att de skall vara slut redan. Vi kanske inte kör jättelungt (iallafall inte min fru;) men vi har å andra sidan en ganska liten och lätt husbil. Till saken hör att vår bil ser ut som en hundvalp som springer på frambenen, misstänker att det är nåt konstigt med viktfördelningen i vår bil.
 
F

Fd.47585

Guest
Vår bil är en 4250 kg. Framdäcken något mer slitna men liten skillnad (konstigt nog).
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
s
Vår bil är en 4250 kg. Framdäcken något mer slitna men liten skillnad (konstigt nog).
stärker mina misstankar att det är nåt ”knas” med viktfördelningen, våra bakdäck ser näst intill nya ut. Jag tror att vår bil egentligen är konstruerad som en 8 metersbil och sen har man bara kapat av 2 meter baktill, inte konstigt att det blir framtungt! (förstår att det inte är så med tanke på vår korta hjulbas men känslan är så)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Något fel är det troligen, däcken ska inte vara slut efter 3300 mil ,kontrollera framvagnsinställning.
Min 4,5Tonsbil har rullat 4000 mil, 5-6 mm kvar fram
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Om fjädringen inte jobbar, ex. om du har fel fjädrar fram som inte orkar med att bära vikten) slits däcken snabbare.

Vanligt att husbilstillverkarna pga kostnadsskäl inte byterfjädrar och dämpare trots högre axelvikt fram (taksäng ovanför förarplats väger).

Dvs. det dynamiska hänget är kanske för lågt framtill på din bil.

Mvh!
// Niklas
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Intressant! Det känns verkligen som framvagnen inte riktigt ”orkar” med. Hur kollar man upp det?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Beror även på vad du har för sorts däck. vissa, mjukare gummi, slits fortare.
Kollade körjournalen på min ena bil, där byttes första omgången sommardäck efter 3700 mil och andra efter 4400mil.
Byter vid ca 3mm.
 
F

F.d. 22252

Guest
De däck som håller bäst verkar vara de som de sk expertreportararna skriver ner.
Har köpt året runt däck ett par ggr europeiska som ständigt skrivs ner men vad ska man om man är i tyskland mellan höga berg och dalar på vintern med dubbförbud.
De svenska friktionsdäcken tar ju slut.
 
F

Fd.47585

Guest
Rätt däckstryck är viktigt om man vill att däcken skall hålla länge, efter att läst på div forum verkar de flesta ha för lite tryck "för det är bekvämare",
priset för det är mer däcksslitage.
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
De däck som håller bäst verkar vara de som de sk expertreportararna skriver ner.
Har köpt året runt däck ett par ggr europeiska som ständigt skrivs ner men vad ska man om man är i tyskland mellan höga berg och dalar på vintern med dubbförbud.
De svenska friktionsdäcken tar ju slut.
Låter fullt rimligt tycker jag. Mjukt gummi (svenska dubbfria vinterdäck) ger bättre grepp i snö vilket experter gillar. Priset är att däcken slits snabbare särskilt om dessa används på sommaren samt att greppet sommartid kan bli farligt dåligt.
Hårdare gummi men godkända för vinterbruk (brukar ibland kallas autobahndäck) slits långsammare men ger sämre grepp snö. Dessa däck brukar dock vara bättre på ren asfalt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Rätt däckstryck är viktigt om man vill att däcken skall hålla länge, efter att läst på div forum verkar de flesta ha för lite tryck "för det är bekvämare",
priset för det är mer däcksslitage.
Beror på vad du menar med rätt tryck, är det 5.5 runt om så är det fel enligt mig,jag kör med 3.7 fram och har 5-6mm kvar efter 4000mil,bak kör jag med det rekommenderade 5.5 ingen större skillnad i slitage.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Konstaterade något liknande nu när jag bytte till vinterdäck. Bilen har gått strax över 3000mil och tre somrar (85-90% sommardäck). Våra Michelin Agilis framdäck (om jag minns rätt på märket) kommer nog precis klara en sässong till OM jag sätter dem på bakhjulen. Väldigt stor skillnad på de som gått som framhjul och de som gått som bakhjul trots att jag har för mig att de roterats en gång under dessa 3 år. Kör med 5,5 bar både fram och bak.
(Blir slitaget verkligen större med högt däcktryck fram?)
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har 4,2 fram och 4,8 bak. Man ska passa sej för att ha samma tryck speciellt om man har ett långt överhäng bak. Man vill ju sträva efter en viss understyrning så att bilen känns säkrare. Man får räkna med att det blir ett högre slitage fram de drivande hjulen slits ju mer. Frågan är ju om man ska skifta alla på en gång eller byta 2 och 2 det hänger ju på om man kan få tag på likadana däck med samma mönster, sen beror det lite på hur jämt slitna de är och vilken balans man har. Bakhjulsdrivna bilar får ju ett mera jämt slitage så där blir det nog att byta alla på en gång. Att hålla på med att skifta plats på hjulen kan öka slitaget och även ge obalans så det ska man inte laborera med i onödan.
 

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025
Konstaterade något liknande nu när jag bytte till vinterdäck. Bilen har gått strax över 3000mil och tre somrar (85-90% sommardäck). Våra Michelin Agilis framdäck (om jag minns rätt på märket) kommer nog precis klara en sässong till OM jag sätter dem på bakhjulen. Väldigt stor skillnad på de som gått som framhjul och de som gått som bakhjul trots att jag har för mig att de roterats en gång under dessa 3 år. Kör med 5,5 bar både fram och bak.
(Blir slitaget verkligen större med högt däcktryck fram?)
Nej
 
Toppen