Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Konstaterade något liknande nu när jag bytte till vinterdäck. Bilen har gått strax över 3000mil och tre somrar (85-90% sommardäck). Våra Michelin Agilis framdäck (om jag minns rätt på märket) kommer nog precis klara en sässong till OM jag sätter dem på bakhjulen. Väldigt stor skillnad på de som gått som framhjul och de som gått som bakhjul trots att jag har för mig att de roterats en gång under dessa 3 år. Kör med 5,5 bar både fram och bak.
(Blir slitaget verkligen större med högt däcktryck fram?)
Man använder en fordonsvåg, en axel i taget.Hur mäter man enklast bilens axelvikter?
Fordonsvågar - TrafikverketHur mäter man enklast bilens axelvikter?
Hmm, intressant! Jag vet att jag har några av de ”bättre” däcken och då känns det lite tidigt att de skall vara slut redan. Vi kanske inte kör jättelungt (iallafall inte min frumen vi har å andra sidan en ganska liten och lätt husbil. Till saken hör att vår bil ser ut som en hundvalp som springer på frambenen, misstänker att det är nåt konstigt med viktfördelningen i vår bil.
Om framvagnen sjunker påverkas hjulvinklarna - en hjulinställning åtgärdar dettaI ditt fall tror jag att du skulle få en bra mycket körvänlig bil med mer avsedda dämpare fram.
Exempel är alkos framfjädring AL-KO Comfort Suspension (ACS)
Det finns andra märken som du nog kan välja. En bra verkstad som nog kan ge dig råd, och alternativ att välja är Bossings bilverkstad (jo, verkstaden är kvar trots att Forsbergs tog över bilförsäljningen).
Vet inte om det direkt påverkar ditt problem med däckslitaget fram, med det är inte omöjligt att det kan påverka.
Bilen blir lyft fram bra mycket och niger inte lika lätt.
Om framvagnen sjunker påverkas hjulvinklarna - en hjulinställning åtgärdar detta
Det ser ut som att din bil behöver ett par längre/kraftigare framfjädrar, fenomenet med kraftigt framåtlutning är inte ovanligt på integrerade bilar
framförallt byggda på Lightchassie, framrutan och taksängen är tunga saker.
Gäller detta främst Fiat-chassi, eller har de övriga märkena samma problem?
Intressant! Det känns verkligen som framvagnen inte riktigt ”orkar” med. Hur kollar man upp det?
Mät avståndet mellan däck och ovandel på skärmkanten i hjulhuset.
Jämför med motsvarande skåpbil (ex Ducato) eller ring återförsäljare.
Ofta säljs förstärkta fjäderben som tillbehör.
Avståndet till genomslagsgummit borde gå att få fram standardmåttet på