• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

F

F.d. 55287

Guest
Hej.

Vi har upptäckt på två nya husbilar, Fiat -07 och Fiat -10, att 2 st bultar skruvade i ett fäste mellan motor och växellådan, baksidan under turbon, lossnat pga att en svartlackad "skyddsplåt" som är monterad mellan motor och växellåda rostat och blir då mindre i tjocklek när färgen lossnat vilket gjort att bultarna släpper.
Att vi upptäckte detta var att vi har en skyddsplåt under motorn och där låg en av de lossnade bultarna, vid kontroll av de övriga var de lösa och fick dras åt ordentligt.

Fiat -07 var 2.3 multijet 130 hk
Fiat -10 är 2.3 multijet 120 hk

Kaj
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Rostat på NYA husbilar?????????????????????????????
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Nu har vi fått svar på varför dessa bultar satt lösa, från Fiat har det kommit meddelande om recalls som måste åtgärdas då växellådsbultarna inte dragits åt med rätt moment från fabrik.
På vår husbil satt alla fyra bulten lösa varav ett nästan var på väg att ramla bort.
Hört att flera haft problem med skakningar i sina bilar och att det berott på att växellådan sitter lös.

Så har du en Fiat från 07 med nya chassit och framåt och inte fått meddelande från Fiat så gör en koll hur bultarna sitter både de övre och undre.

Eller gå in här:
Fiat Ducato Camper [Services - Assistance Conversions]

Kaj o Leena;)
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Hej Kajal
Menar Du att man skall kunna lita på svaret från Fiat när dom svarar att "mitt" chassienummer skall vara OK?

Leif
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Hej RULLAN.
Kan tyvärr inte svara på det, men kolla upp det är mitt råd för vi upptäckte detta på en 07:a första gången och den här nya 10:an är tredje bilen vi ser det på.
Hör med en auktoriserad Fiat verkstad om de kan ge dig svar.

Kaj;)
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Hej igen Kajal

Var just under bilen och kollade. Det är väl växellådan som sitter till vänster om motorn i färdriktningen. I så fall hittade jag fyra 13 mm bult skallar som gick att dra åt kanske ett ½ varv. Däremot sitter det inte någon plåt mellan motorn och det som jag uppfattar som växellåda. Bilen är en 08:a.

Leif
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.839
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Nej man kan inte lita på Fiat när det gäller växelådsbultarna.
Min 2010 med chassie från 2009 skulle inte vara drabbad enligt Fiat men där satt flera bultar lösa samt att en hade lossat helt.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Det härf mer värt än alla andra trådar tillsammans att belysa för oss medlemmar får tacka för upplysningen. Skall kolla i morgon hur det ser ut på min och återkommer.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Är det enkelt att se? Någon med bilder kanske?
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Jag hittade min bortramlade bult och fick den tillbakaskruvad av FIAT i Karlstad
i samband med vårservicen, mekken bara garvade för att jag hittat den liggande lös på det bakre bladfjäderfästet, borde köpt en lott den dagen.
RW
 

Bilagor

  • IMG_3487.JPG
    IMG_3487.JPG
    3,2 MB · Visningar: 7
  • IMG_3484.JPG
    IMG_3484.JPG
    2,3 MB · Visningar: 8
  • IMG_3485.JPG
    IMG_3485.JPG
    798,1 KB · Visningar: 14

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

I dag har jag lämnat in min husbil för kontroll på dessa bultar och det verkstaden gjorde det var att dra att dessa bultar.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Samma här 1 tappad 2-3 lösa:rolleyes:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Kollat på vår men ej funnet några lösa som är 13 mm och blånerade men ej på motorns baksida där sitter det säkert ett antal kollar mer i morgon.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Hur gör ni?
Kör ni upp framhjulen på ramperna, sedan kryper under? Vågar man det?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Kommer kolla imorgon när jag kommer hem.

Bilen är så hög att man kommer under utan ramp.
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Var inne på föreslagen sida och såg till min fasa att jag
ska till Fiatverkstad för omedelbar åtgärd (knallrött trafikljus-symbol).
Ska dit direkt på måndag och återkommer med resultatet.

Tack HBK för ovärderlig information - fattar inte att det är så många
husbilar ute, som inte har vårt klubbmärke! Om de visste vad de går
miste om!

/Mariarne
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Kollat på vår men ej funnet några lösa som är 13 mm och blånerade men ej på motorns baksida där sitter det säkert ett antal kollar mer i morgon.

Kollat varenda bult upp till 19 mm ingen lös och är förvånad att det är så många som har problem borde inte vara det, är nog en tillfällighet.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Nej den är inte tillräckligt hög för att komma under, ta en garadomkraft som tar minst 1,5 ton och placera den på motorbalken som är svar som sitter bakom motorn och lyft tills hjulen nästan lyfter från marken och därefter placera två pallbockar på motorbalken på var sida som säkerhet och låt domkraften sitta kvar när den har sänkts ner så pallbockarna tar den stora tyngden. Använde vanliga pallbockar för personbil som håller bra med garagedomkraften som extra säkerhet. Bara för att kunna se bakom motorn där dom flesta växellådsbultar sitter och är lite färgmakerade med ljusblå färg för att därmed vid inspektion visa att dom är åtdagna med rätt moment och dessa är av storlej 19 mm. Dom som är av storlek 13 mm är inte tillhörande växellåda utan bara för diverse skyddskåpor och oljesumpen sitter med 13 mm bult. Som sagt inget löst på vår bil så jag tror att dom flesta kan sova lugnt eftersom dessa bultar dras av robotor där färgmarkeringen sker som kontroll som sagt. Dom som hittat löst liggande bultar undrar jag var eftersom det inte finns några plåtar under bilen endast ett plast skydd på bilens högra sida som är för att skydda luftkonditioneringskompressorn vilket är på motsvarande sida där växellådan sitter. Detta på 2.3 motorn inte undersökt 3 liters motorn. Nämnas kan att oljepluggen är lite kinkig att ta bort om man inte har specialdon fyrkant 3/8 som kan vara lite svår att få tag i, men oljefiltret sitter lättåtklomligt och är av märket IVECO oc h 6,5 liter olja med byte av filter 5,9 utan 7liter för 3 liters motorn.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

.......Som sagt inget löst på vår bil så jag tror att dom flesta kan sova lugnt eftersom dessa bultar dras av robotor där färgmarkeringen sker som kontroll som sagt. Dom som hittat löst liggande bultar undrar jag var eftersom det inte finns några plåtar under bilen endast ett plast skydd på bilens högra sida som är för att skydda luftkonditioneringskompressorn vilket är på motsvarande sida där växellådan sitter.......

Nu var det så att vi fått besked från Fiat-fabriken om ett sk recall och enligt Bossing är växellådsbultarna åtdragna med fel moment och det är därför de lossnar.
Detta är ett allvarligt problem som inte ska ignoreras.

Skyddet under bilen vi hittade bulten är ett plastskydd vi monterat som ett extra skydd under motorn. Finns som extra tillbehör.

Kaj
 
Toppen