• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Värme

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Hej alla. Ja är ny här .men har nåt som ja kallar "kuren" är ett tungt fordon med bodel ..ja är mycket i den ..har den parkerad på en skrotgård . Och komm in på detta med solluft värme . Ja en panel som fångar värmen från solen och värmer luftet i bodelen
Så ja byggde en sådan inte stor.. lika stor som ett fönster från en skrotad husvagn .. tog bort ett litet fönster vid min diskbänk . Och motera min solpanel där.. ja kan enkelt ta bort och sätta dit fönster igen.
Vilken grej.ja byggt av skräp. Den ger värme även om det är kalt. Behövs bara sol. .. fungerar även vid dis. . Kan stännga av gasolpanna 6- 8 tim per dag om det är sol ..
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Och varför är det en "Ickefråga" är det din professionella uppfattning att det inte betyder något om solcellerna ger 20% eller 40% utbyte av solinstrålningen?
Min erfarenhet av sol el. En panel ger max vid 90 grader sol när det är låg temperatur.. och sol el ska förbrukas när det är sol.. då blir den effektivast.. det är effektförlust att ladda batteri max
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min erfarenhet av sol el. En panel ger max vid 90 grader sol när det är låg temperatur.. och sol el ska förbrukas när det är sol.. då blir den effektivast.. det är effektförlust att ladda batteri max

De som lägger enorma ansträngningar på att göra solceller effektivare skulle säkert vilja veta varför det är en ickefråga vilken effektivitet solcellerna har. Tydligen sitter du ju inne med info som vi andra inte har?
 
Senast ändrad:

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Ja men . Vad är effektivitet på en solelpanel ? Ja tänker det inte går att förstå .för många parametrar. Och sätt att utnyttja energin som blir .men ja.är säker på att det efektivaste är att bruka elen när solen skiner
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Mest effektiv är en solpanel som står i 35-45° vinkel mot solen rakt söderut (på våra breddgrader).
Om den vinkeln motsvarar 100% och du istället riktar din panel i öst eller västlig riktning så tappar du ungefär 25%.
Låter du därimot din panel ligga horisontellt så ligger du på 80%.

Dyrare paneler ger mer ström mulna dagar och ännu dyrare klarar även av skuggning av vissa partier.
Billigare paneler (eller allt som oftast de man köper till husbilen) klarar inte att någon del skuggas då slocknar panelen.

Mina paneler på huset kan skuggas fläckvis upp till ca 75% och ändå ge ström....

Bästa (eller åtminstone billigaste) utnyttjandet av panelen är att använda strömmen när den produceras.
Oftast är det dock inte möjligt.
Du kan bara ha lyset på när solen lyser....
 
Toppen