• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Värme

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Hej alla. Ja är ny här .men har nåt som ja kallar "kuren" är ett tungt fordon med bodel ..ja är mycket i den ..har den parkerad på en skrotgård . Och komm in på detta med solluft värme . Ja en panel som fångar värmen från solen och värmer luftet i bodelen
Så ja byggde en sådan inte stor.. lika stor som ett fönster från en skrotad husvagn .. tog bort ett litet fönster vid min diskbänk . Och motera min solpanel där.. ja kan enkelt ta bort och sätta dit fönster igen.
Vilken grej.ja byggt av skräp. Den ger värme även om det är kalt. Behövs bara sol. .. fungerar även vid dis. . Kan stännga av gasolpanna 6- 8 tim per dag om det är sol ..
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Men de med så hög verkningsgrad är inget som levereras idag väl? snarare 20 till 23 %?
Som jag skrev att de flesta som monteras idag ligger strax under 25% även om det finns vassare att uppbringa.
Ju högre verkningsgrad desto högre pris.
Förmodligen är det inte ekonomiskt försvarbart att sätta en panel med några procents högre verkningsgrad, än...
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Detta är en icke fråga helt ointressant .om hur effektiv en solelpanel är .. det intressanta är att om ja har en 250 watts panel som ger typ 32 volt och en regulator på 20 amp .. hur mycket amp. Batteri klarar solelpanelen att ladda ? Nu fixar den lätt ett 12 v 150. Amp.batteri.. men fixar panelen 300 amp ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Detta är en icke fråga helt ointressant .om hur effektiv en solelpanel är .. det intressanta är att om ja har en 250 watts panel som ger typ 32 volt och en regulator på 20 amp .. hur mycket amp. Batteri klarar solelpanelen att ladda ? Nu fixar den lätt ett 12 v 150. Amp.batteri.. men fixar panelen 300 amp ?

Beror på typ av batteri, ett ordinärt blybatteri (inte bly-kol) tar runt 12h att nå 100%, så länge lyser inte solen och ger nämnvärd kräm någonstans.
Bly-kol/LiFePO4 tar emot högre ström ända upp till fullt. Skillnaden på 150Ah och 300Ah kan du nog räkna ut, 250W är just 250W från en solpanel, i bästa fall några timmar mitt på dagen med klarblå himmel och strålande solsken :)
 
Senast ändrad:

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Inget svar. Prata med inverter butiken.. de sa att min panel inte fixa ladda 150 amp batteri . Men.är det sol så vissar regulator 14.1 fullladdat.. ok ja har inget kylskåp inkopllat.. men fattar ja inte fixar att bruka energin som.en 250 watts panel kan ge
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Detta är en icke fråga helt ointressant .om hur effektiv en solelpanel är .. det intressanta är att om ja har en 250 watts panel som ger typ 32 volt och en regulator på 20 amp .. hur mycket amp. Batteri klarar solelpanelen att ladda ? Nu fixar den lätt ett 12 v 150. Amp.batteri.. men fixar panelen 300 amp ?

Och varför är det en "Ickefråga" är det din professionella uppfattning att det inte betyder något om solcellerna ger 20% eller 40% utbyte av solinstrålningen?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja är ju mycket i min kur nu och det är inte varmt ute. Men märkt att en liten solvärmefångare ja bygt som ett test av skräp ger ett stort tilskot av värmre.. ja .panelen värmer inneluften. Höjer den ca 25 grader ...när det snöar å är sol.. många tycks tänka att detta med solvärmepanel är nåt avacerat .. men som du skrivet .. en svart plåt backom ett isoler glas. Kan bli skålhet.. även när det är kalt ute... husbilar är vita som kylskåp
Blir det varmt i sommar kommet ja ta bort panelen.
För ett glasfönster fungerar det utan problem. Men tänk på att husbils fönster är av plast och föråldrad snabbt i värme.
Jag fick byta ut 5 stora fönster efter ca 10 år nere vid Medelhavet, då plasten i fönstren var spröd och sprack lätt...

Såhär står det i manualen för mina nya fönster...
IMG_20220408_170550.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sen angående varmvatten panel, så har jag testat flera st i husbilen, och under åren även skrivit om dem i forumet...
Den första jag gjorde var av förångaren från en frys, som jag fick av en vän när jag var i Turkiet... Med en liten vindrute spolare pump kom jag upp i ca+ 70° vattnet samlade jag i en frigolit låda som jag ställde på taket.. :twitcy:
Den bästa jag gjorde var den med kopparrör och aluminium vingar, monterade det på en styren skiva och satte en kanalplast som glasruta ( allt vägde ej mer än 2kg)
Jag tillverkade den efter måtten från en 100w solpanel ca 54x104 cm....
Den gav mig gratis varmvatten i från mars till oktober, och jag hade den i nästan 7 år.
Då köpte jag fler solpaneler och har 1 kW, jag behövde platsen så. Jag bytte ut vatten panelen mot ström.... Eftersom jag nu har satt in en 12v varmvatten beredare..
Men jag ångrar att jag skrotade vattenpanelen... Då den värmde upp alla 12 liter i truman snabbt, bara solen fans där..
Jag har gjort test med en helt ny typ av vattenpanelen. Och den värmer lika snabbt som den tidigare, men väger bara 0.1-0.2 kg och är billig att tillverka.... är också lätt att montera.
Jag har också provat med vacumrör korta som långa... Men deras verkningsgrad är mycket sämre än en platt solpanel...
Skall man ha en vattenpanelen så är det nog viktigt att den är konstruerad efter just ditt behov av lagring av varmvatten.
Sen ser man till så där blir förluster i systemet.. Och då undviker man risken för att vattnet kokar...
Så nu är det bara att köra på för fullt... Berätta sen gärna hur det gick...

Lycka till...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Visst... Men det är ju som att skriva att man har löst problemet med fusion kraftverk.... När forskarna har lyckats med fusion energi i 2 sekunder.. :rolleyes: :twitcy:
Hittade en annan artikel i samma ämne.
Bara att googla:

Solceller med högst verkningsgrad
Den högsta verkningsgrad som någonsin uppmäts för solceller är 47,1 %, vilket sattes vid laboratoriet National Renewable Energy Laboratory i Colorado, USA.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Detta är en icke fråga helt ointressant .om hur effektiv en solelpanel är .. det intressanta är att om ja har en 250 watts panel som ger typ 32 volt och en regulator på 20 amp .. hur mycket amp. Batteri klarar solelpanelen att ladda ? Nu fixar den lätt ett 12 v 150. Amp.batteri.. men fixar panelen 300 amp ?
Solpanelen klarar att ladda hur stort batteri som helst.
Det tar bara olika lång tid.
Litet batteri = kortare tid.
Större batteri = längre tid.

Sedan beror det på faktorer som väderstreck, partiell skuggning, lutning på solpanelen, kabeldimensioner, effektivitet på regulatorn, hur mycket batteriet är laddat och säkert något mer.
Sedan uppges effekten på en solpanel enligt en standard där panelen testats i laboratoriemiljö mot en specifik ljuskälla med preciserad effekt.
Det betyder att du måste ha exakt rätt förutsättningar för att panelen ska leverera uppgiven effekt.
Ju sämre kvalitet på panelen, läs billigare, desto sämre stämmer uppgiven effekt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tror du vi kan fricampa i ett laboratorium? :swoon:
Nä men jag skrev ju att "det värsta de krämat ur en panel...." och alla paneler börjar sin tid på labbet.
För inte allt för många år sedan så låg de bästa man kunde köpa på 15% verkningsgrad.
De har ju inte automatiskt ökat verkningsgraden med 10%....
Att utvecklingen går i rasande fart betyder att det som utvecklas i labb, troligen, kommer finnas tillgängligt i framtiden.
Sedan kan ju framtiden vara imorgon, om ett år eller hundra år......
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Många diskussioner om verkningsgrad
Och den har ökat dramatiskt under årens gång.
Jag kommenterade i ett tidigt skede, med mina erfarenhete av elsolceller.
De som användes för att mäta ljus i kameror och exponeringsmätare, dessa kunde man då ( 50 och 60 talet) mäta verkningsgraden i ensiffriga belopp. Exvis 1 - 5 %. Så det var inte bättre förr.....
den dag vi har det man talar om, 1 kW per m2 instrålad effekt från solen, är nog lätträknade i Sverige.
Men vi har långa soldagar, på sommaren vilket i många fall överväger strakare sol.
Särskilt i norr.
Annars får vi ta vad vi får från solen.
Och låts os förundras över framtida utvecklingar.

Men, det är alltid ett men iblandat.
de lite äldre solcellerna (El) har et snävare spektralt område, dvs de ger avsevärt mindre effekt om det inte är jelt klrt.
Modernare solceller ger mer även om molnen skärmar vissa våglängder av ljuset.
Så en 100 W elsolcellpanel, från 5 - 10 år sen ger avsevärt lägre effekt än motsvarade storlek idag.
vilket även betyder att de nyare ger mer även framåt eftermiddagen och kvällen.
Jag vet att det säljs ofta till extrapris elsolceller av äldre typ.
Ja visst krånglar detta till saken....... de borde vara datumstämplde, elelr ha ett protokoll med som visar effekten vid olika spektrala delar av ljuset.

Roysan
 
Toppen