• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Värme

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Hej alla. Ja är ny här .men har nåt som ja kallar "kuren" är ett tungt fordon med bodel ..ja är mycket i den ..har den parkerad på en skrotgård . Och komm in på detta med solluft värme . Ja en panel som fångar värmen från solen och värmer luftet i bodelen
Så ja byggde en sådan inte stor.. lika stor som ett fönster från en skrotad husvagn .. tog bort ett litet fönster vid min diskbänk . Och motera min solpanel där.. ja kan enkelt ta bort och sätta dit fönster igen.
Vilken grej.ja byggt av skräp. Den ger värme även om det är kalt. Behövs bara sol. .. fungerar även vid dis. . Kan stännga av gasolpanna 6- 8 tim per dag om det är sol ..
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja solpaneler var popopulära förr, idag gäller väl mest solceller som ger el.
Solpaneler som skapar varmvatten ser man på husen här och var, nackdelen är att man får för mycket varmvatten när soln lyser på sommaren, och inget varmvatten under de mörka månaderna.
Det fanns även solpaneler som skapade varmluft, precis som din, och en liten fläkt som blåste in värmen i huset.
Då var då ett par tre m2 stora.
Till sommarstugor utan el fanns en solpanel, med en liten solcell, när solen sken skapades lite el som drev en liten fläkt som blåste in värmen från solpanelen, omkring en m2.

När det gäller husbilar så blir det såklart varmt om solen lyser in genom fönstren, precis som en vanlig bil.
Men husbilar är vita och då blir det väldigt lite värme från de stora ytorna.
Andra är tydligen rädda för värme, och täpper fönstren, med ofta silverglänsande mattor.
Men sladden sitter ofta i för 230 V värmen... Under vintern.

Solpaneler med matt svart färg bakom glaset alstrar mycket värme. Ofta kan man få ut närmare 1 kW från en m2.

På husbilar ser vi nog oftare en AC på taket för tt få kyla, hi hi.

Men din ide för den kalla årstiden, är intressant att höra om. Och bra att spara på gasen, den är ju dyr, inte minst minska CO2 utsläppet.


Solcell, alstrar el av solljuset
Solpanel, alstrar varmvatten eller varmluft när solen skiner

Roysan
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Ja solpaneler var popopulära förr, idag gäller väl mest solceller som ger el.
Solpaneler som skapar varmvatten ser man på husen här och var, nackdelen är att man får för mycket varmvatten när soln lyser på sommaren, och inget varmvatten under de mörka månaderna.
Det fanns även solpaneler som skapade varmluft, precis som din, och en liten fläkt som blåste in värmen i huset.
Då var då ett par tre m2 stora.
Till sommarstugor utan el fanns en solpanel, med en liten solcell, när solen sken skapades lite el som drev en liten fläkt som blåste in värmen från solpanelen, omkring en m2.

När det gäller husbilar så blir det såklart varmt om solen lyser in genom fönstren, precis som en vanlig bil.
Men husbilar är vita och då blir det väldigt lite värme från de stora ytorna.
Andra är tydligen rädda för värme, och täpper fönstren, med ofta silverglänsande mattor.
Men sladden sitter ofta i för 230 V värmen... Under vintern.

Solpaneler med matt svart färg bakom glaset alstrar mycket värme. Ofta kan man få ut närmare 1 kW från en m2.

På husbilar ser vi nog oftare en AC på taket för tt få kyla, hi hi.

Men din ide för den kalla årstiden, är intressant att höra om. Och bra att spara på gasen, den är ju dyr, inte minst minska CO2 utsläppet.


Solcell, alstrar el av solljuset
Solpanel, alstrar varmvatten eller varmluft när solen skiner

Roysan
Enl. wiki Solpanel – Wikipedia
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja så går det när det inte finns någon standard som talar om hur saker skall benämnas.
De kan kallas vad som helst.

Tack Per och Arne för att ni, elelr du, försöker röja i begreppen. Men detta är inte SI eller annan standard.
Saker kan ju heta vad som helst, och kommer nog att få fler konstiga namn .

Jag baserar mig på de vanligaste uttrycken hos branschen.
Samt min egen erafrenhet, de fösta solceller jag kom i kontakt med var en cell, och lämnade omkring 0,1 Volt. Dessa satt på kameror och expioneringsmätare och gav spänning propotionellt mot ljusstyrkan.
Efterhand kom större solceller, omkring 10 cm, med fler celler på samma platta.
Då var den plötsligt plural i solceller. Med 10 celler kunde man komma upp i några Volt, användes i utbildning och experiment,
Senare kom större plattor med en 30 - 70 celler på.
En sådan solcell, kallades fortfarande så, kunde då ge 12 Volt ller senare 30 - 40 V som krävde regulator.
Dagens "solcellsgrejer" borde kallas för solcellsanläggningar.
Wikis bild på det man kallar solpaneler, visar flera solcellspaneler i en solcellsanläggning.
Så det många har på husbilstaket är en solcellsanläggning, sittande på en stor platta, kalla den panel om du vill men i det faller sitter den ju platt, det gör inte en panel.

När det gäller strömkällor så kallas en sådan för cell och med många sådana blir det ett batteri.
Så varför inte solcellsbattri... kanske inte för det ordet har ju batteritillverkarna tagit redan..

Däremot är mått som m2 eller kemiska saker som CO2 tillåtet enligt SI att skriva med stor siffra på nedre radlinjen om man inte kan skriva liten siffra som upphöjd. Men det skall alltid vara ett space mellan belopp och enhet.

Nå att ta vara på solens energi är intressant, vad tråden handlar om, och den här årstiden brassar solen på med massor av värme in genom fönstren...

Roysan
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Ja är ju mycket i min kur nu och det är inte varmt ute. Men märkt att en liten solvärmefångare ja bygt som ett test av skräp ger ett stort tilskot av värmre.. ja .panelen värmer inneluften. Höjer den ca 25 grader ...när det snöar å är sol.. många tycks tänka att detta med solvärmepanel är nåt avacerat .. men som du skrivet .. en svart plåt backom ett isoler glas. Kan bli skålhet.. även när det är kalt ute... husbilar är vita som kylskåp
Blir det varmt i sommar kommet ja ta bort panelen.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Här försvinner man i benämningar istället för att intressera sig för vad du åstadkommit. Inte helt ovanligt här.

Synd att du inte är medlem så du kunde lägga in bilder. Du får försöka beskriva din konstruktion istället.
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Ja är parkerad på en skrotgård.. här har det styckats husvagnar.. så bakdeln är en bit av ett golv ellet vägg.. typ 5 cm... frigolit.. sågat ett spår för en damsugarslang till botten av panelen .. det blir in från bodel
. Dykert i bakstycket.. därpå en knölig aluminium plåt.. ja ytervägg från en husvagn.. målar den svart. Å spikar fast
. Yterst ett fönster från en husvagn ca 110 cm gånger 50 cm.. in luft å å utluft bredvid varandra.. för att kunna montera i ett befintligt fönster
Fläkten är från en dator.. den siter som kylfläkt på.procesorn.. bara skräp som sparar gasol.. när solen lyser
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Nu ja slantat 250 kr. Så då kan ja visa mitt bygge. Trodde inte att det va sånt intresse för alternativt värmetillskott
Jag läste om nån som byggt solluftvärmare som studiecirkel och det tycktes inte vara så svårt. Det svåra kan vara att få det snyggt. Och få fläkten att starta å stoppa med atomatic.
Kuren ja sitter i nu är mycket gammal . Så det är ok att fixa å så .kul objekt
Just idag så bygger ja på en ny solvärmare.. denna blir lite större och konväx .det ska sitta över taklucka . Att ha en konväx panel är för att ja vill testa om den ger värme när solen skiner mot sidan av panelen.. ja tidig morgon sol.. går ju inte altid parkera som man vill
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Ja vet nu ja ska bygga en till solvärmefångare.. sett det finns som. Polvärmare.. rund.. nåt som.kan fånga solen från den går upp till den går ner.häftigt
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Principen för solvarmluftsamlare är att det skall vara en yta som är svart.
Ju svartare ju bättre. Så det betyder mattsvart färg.
Den svarta ytan skall utgöra botten i en låda, där baksidan av den svarta ytan isoleras ordentligt.
Framför den svarta ytan, lämpligen en mattsvart plåt, brukar finnas en volym med glas framför.
Dvs ungefär som en drivbänk. Sen en fläkt då som byter luften med det som skall värmas upp, dvs bilen eller husvagnen.
Man ser ofta solvattenvärmesamlare på hustaken, en kvarleva. Då det idag är effektivare att skapa el av solen.
Klart att göra varmvatten av solen på en husbil är även det möjligt, men kräver att man går in i ett vattenburet värmesystem.

Jag tänker mig en solvarmluftsamlare monterad som en parabol, dvs på ett motordrivet inriktningsystem, 1 m2 är möjligt, som då följer solen, och går att fälla ner vid färd.

Kanske en utfällbar sak, ihoprullbar, solvarmluftsamlare, det finns alltid möjlighet att utveckla saker.

Roysan
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Intressant med sådana här projekt, för vår del blir det inget på husbilen men jag håller på att samla in delar till ett solfångarsystem till huset, det blir dock inga svarta lådor utan istället vacumrör och inte för varmvatten utan istället till att värma hela värmesystemet.
På en husbil så är det nog bäst att hålla sig till ett system som värmer luften, det går att göra ganska enkelt, värmer man vatten i ett solfångarsysten så blir det problem med överhettning sen systemet är helt uppvärmt och då bör man ha byggt in släpptankar som tömmer solfångaren när cirkulationen står still. Det är naturligtvis genomförbart men som alltid när det gäller husbilar så måste man (i de flesta fall) även tänka på vikten.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag byggde en sol-luftvärmare till sommarstugan för några år sedan.
En ram snickrades fast på en skiva, på skivan lades en tunn skiva frigolit som sedan täcktes med svart korrigerad takplåt.
Byggde så att luften får gå fram och tillbaka över plåten med en plexiglasskiva ytterst.
Vid -10° och sol ger den 50° inblåsningstemperatur.
Fläkten går på en liten solpanel (från Kina).
På vintern är det sällan elementen behövs för att hålla frostfritt...

Angående effektiviteten på solpaneler (gör el) och solfångare (gör varmvatten) så är det mest energieffektivt att tillverka varmvatten.
De bästa solpanelerna idag ligger mellan 35 och 40% i verkningsgrad medan solfångare ofta ligger över 80%.

För några år sedan var jag på studiebesök på en förening där man lagt solfångare på taket.
Det var -20 när vi var där och panelerna levererade 70-gradigt varmvatten....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag byggde en sol-luftvärmare till sommarstugan för några år sedan.
En ram snickrades fast på en skiva, på skivan lades en tunn skiva frigolit som sedan täcktes med svart korrigerad takplåt.
Byggde så att luften får gå fram och tillbaka över plåten med en plexiglasskiva ytterst.
Vid -10° och sol ger den 50° inblåsningstemperatur.
Fläkten går på en liten solpanel (från Kina).
På vintern är det sällan elementen behövs för att hålla frostfritt...

Angående effektiviteten på solpaneler (gör el) och solfångare (gör varmvatten) så är det mest energieffektivt att tillverka varmvatten.
De bästa solpanelerna idag ligger mellan 35 och 40% i verkningsgrad medan solfångare ofta ligger över 80%.

För några år sedan var jag på studiebesök på en förening där man lagt solfångare på taket.
Det var -20 när vi var där och panelerna levererade 70-gradigt varmvatten....

Stämmer det med solpaneler med 35-40% verkningsgrad, jag har mera 15% till drygt 20% i minnet?
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Jag byggde en sol-luftvärmare till sommarstugan för några år sedan.
En ram snickrades fast på en skiva, på skivan lades en tunn skiva frigolit som sedan täcktes med svart korrigerad takplåt.
Byggde så att luften får gå fram och tillbaka över plåten med en plexiglasskiva ytterst.
Vid -10° och sol ger den 50° inblåsningstemperatur.
Fläkten går på en liten solpanel (från Kina).
På vintern är det sällan elementen behövs för att hålla frostfritt...

Angående effektiviteten på solpaneler (gör el) och solfångare (gör varmvatten) så är det mest energieffektivt att tillverka varmvatten.
De bästa solpanelerna idag ligger mellan 35 och 40% i verkningsgrad medan solfångare ofta ligger över 80%.

För några år sedan var jag på studiebesök på en förening där man lagt solfångare på taket.
Det var -20 när vi var där och panelerna levererade 70-gradigt varmvatten....
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Ja principen är busenkel med hög verkningsgrad.. den enklaste sol värmefångaren är att fixa en svart plåt.. fixera den nån centimenter från glaset på ett fönster där du har besvärlig januari sol . Gör ett hål mitt i plåten montera en liten fläkt.. så kan du stänga av värmen i just det rummet .. själv har ja jobbig sol i mitt sovrum och mörbruna persiener och en mörkbrun ytterdörr ..som steks av solen.. det blir varmt..på sommaren blir det som 2000 watt värmeelement i 30 graders värme
 
Toppen