• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i Campingbuss

F

F.d. 7505

Guest
Hej!

Blev medlem i detta forumet för någon dag sedan och har precis blivit ägare till en liten campingbuss med lite enkel inredning och säng.

Eftersom jag kommer använda bilen året om på lite kortare turer ( vinterfiske mm ) under någon dag eller två så har jag en liten fråga till någon som vet lite mer.

Jag har tittat på oika sätt att försöka få lite värme i bilen när den står stilla vid övernattning. Ett alternativ är ju naturligtvis kupevärmare som går på batteriet men vad jag förstått så är 12 volts kupevärmare inte tillräckligt för att värma en bil under natten vintertid. Använder jag en 220 volts kupevärmare ( har en spänningsomvandlare som skulle klara detta ) så har jag förmodligen inget batteri kvar på morgonen.

Finns det några andra alternativ i typ element, fläkt eller liknande som man kan använda?
Hört talas om att det finns värmare som går på gasol, men har fått indikationer på att det skulle eller kan vara farligt? Vet inte om detta stämmer.

Finns det någon där ute som skulle kunna ge en nybörjare som vill lära sig lite råd om vad och hur man kan göra. Jag har inte alltid tillgång till camping mm för riktig 220 volt.

Tacksam för lite information av någon vänlig själ

Hälsningar

Rob72
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Värme i Campingbuss

Om bussen ikke har noe varmesystem fra før så tror jeg at det enkleste er en Webasto kupevarmare, disse finnes i både bensin og diesel utgaver med forskjellige effekter. Du må aldri finne på å ha en varmer inne i bilen som har forbrenning, det er livsfarlig. Webasto varmeren monteres i motorrommet eller under bilen med eksos-slange/rør ut til siden av bilen eller bak.

Jeg har skrevet Webasto, men det finnes tilsvarende produkter fra mange produsenter - noen gir bare varmluft, andre varmt vatn og noen gir begge deler. Enkleste installsjonen er med varmluft.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Värme i Campingbuss

Kan detta vara något ?

images



ORIGO HEATPAL 5100

Håller värmen och kokar maten. Perfekt inför hösten i bär o jakttider!
Just nu 50 kr i rabatt!

Origo HeatPal 5100 är den perfekta extravärmaren, liten & lätt och med hög värmeeffekt.

Tack vare den genialt enkla och tåliga konstruktionen är HeatPal användbar överallt där man snabbt behöver extravärme eller en extra kokmöjlighet. Helt säker! Inget läckage, ingen pump, ingen explosionsrisk.

Har en värmeeffekt på hela 1500 W. Den steglösa värmeregleringen gör den också till en utmärkt "spis". Dessutom en perfekt "förstahjälp" hemma vid exempelvis strömavbrott!

Med överdelen monterad fungerar HeatPal som en värmepanna. Genom att lyfta av överdelen kan värmaren dessutom användas som ett litet effektivt kök. Tar då också mindre plats när den inte används och kan med fördel förvaras i sin kartong som är 29x29x16 cm.

Rekommenderat bränsle är Origonol, Tenol, T-bränsle eller T-röd.

För mer information om bränslen, se filen nedan:
Bränslen - i PDF format

Extra bränslebehållare passande HeatPal 5100 finns även att köpa separat, se under Tillbehör .

Observera att fördjupningen på ena sidan kring öppningen på bränslebehållaren är för lufttillförsel till tanken. Utan detta skulle lågan slockna.
Produktdata
Effekt:1500 WBrinntid:5 tim vid full effektKoktid:1 liter vatten ca 15 min Bränslevolym:1,2 liter Diameter:285 mm Höjd:150-290 mmVikt:2,5 kg
 
F

F.d. 7505

Guest
Sv: Värme i Campingbuss

Yihaa!!!!

Så underbart!!!! Där har vi lösningen!!!
Denna måste jag också kolla upp!!

Tusen tack!!
Vikket underbart forum detta är :-D

Rob
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Värme i Campingbuss

Mina föräldrar höll på att stryka med i en husvagn med en liknande värmare för en herrans massa år sedan. Det är som att elda med enbart gasolköket. Det blir varmt men syrefattigt!

Krister N
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Värme i Campingbuss

Mitt förslag:

Montera en dieselvärmare och komlettera med ett litet elverk för uppladding vid behov. Vid tillgång till el så anväder du en elfläkt.
 
F

F.d. 7505

Guest
Sv: Värme i Campingbuss

Hej!

Oj! Tack för informationen.

Kan tänka mig att det kan vara farligt. Som jag skrev i början på inlägget så vill jag undvika något som kan alstra giftiga gaser mm.

Jag gillar verkligen detta forum, för hade jag inte frågat så hade jag kanske gått iväg
och köpt någonting som kanske hade varit farligt.

Bättre att fråga en gång för mycket och verka dum, än att inte vakna upp igen.

Så jag fortsätter min "jakt" på någon typ av värmare. Har ju lite tid på mig
innan kylan sätter in :)

Ännu en gång tack

Robban
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Värme i Campingbuss

När du väl vet vad du vill ha så kolla priset på ebay eller hos tyska handlare. Då kommer du att upptäcka att det oftast blir billigare där.

Lycka till Torbjörn
 
F

F.d. 7505

Guest
Sv: Värme i Campingbuss

Hej!

Det lutar nog mot Webasto till bussen.
Ska också kolla upp det här med skroten, det var en bra ide och även
blocket och ebay. Hade inte tänkt på att det kan finnas begagnade som
fungerar utmärkt.

Tack för infon :)

Robban
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Värme i Campingbuss

R380798 skrev:
Hej!

Det lutar nog mot Webasto till bussen.
Ska också kolla upp det här med skroten, det var en bra ide och även
blocket och ebay. Hade inte tänkt på att det kan finnas begagnade som
fungerar utmärkt.

Tack för infon :)

Robban[/quote
Jag har haft denna dieselkamin i min plåtis(toyota landcruiser),men har bytt till husbil p.g.a ändrade familjförhållande.Den har värmeslinga om man vill tillkoppla värmelement.Har gett upp hoppet att åter åka i liten bil.Har sparat denne refleks ugn,Men oj vad bra den har varit.Användar ingen ström, har kokplatta dessutom. Mvh golddigger
 

Bilagor

  • 061.JPG
    061.JPG
    961,8 KB · Visningar: 12
F

F.d. 2699

Guest
Sv: Värme i Campingbuss

Jag har en Ebersprächer D3L i min MB 307d, och jag är mycket nöjd med den! Strömsnål och billig i drift.
Men enklaste sättet är att köpa några påsar med värmeljus på IKEA!
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Värme i Campingbuss

Jösses ,vad mycket tyckare det finns på det här forumet ibland.
Åter igen ,sluta att hymla om saker ni inte begriper. Dra inte historier om människor som
nästan har dött, självklart skall man använda saker med omdömme ock kunskap.

Jag tror inte trådskaparen är dum i huvudet.

// Pär
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Värme i Campingbuss

Heat Pal fick jag med vid köp av en fiskeark för ett antal år sedan.
Visst klarade den att värma ett så begränsat utrymme, även om man fick se till att ventilera ordentligt för att inte riskera livhanken, men den kan absolut inte konkurrera i komfort med en riktig bil- eller båtvärmare med sluten förbränning. Apparaten gav ifrån sig rätt mycket vattenånga.
Säljer Pär och Marianne Heat Pal? Varför annars okommenterad annonstext?

aake
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Värme i Campingbuss

Varför skulle jag kommentera annonstexten ? det var bara ett tips från min sida.

Och skulle jag sälja denna produkt så skulle det vara i företagsforum !!!!!!!!!!

Nä , efter mycket funderande och läsning i vissa trådar så kommer jag inte förnya mitt medlemskap.

Påhopp och att vissa blir moderade medans andra kan skriva vad dom vill gör mitt beslut lättare.

// Pär
 
Toppen