• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

Tompera

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
3014
Medlemskap
2026
Sv: bygga inredning

Dethleffs gör på detta sätt för att få jämn distribution av värmen i golvet (Se bild). Det är plåtar som fungerar som flänsar.
 

Bilagor

  • golv_varme.jpg
    golv_varme.jpg
    201,3 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: bygga inredning

Hade naturligtvis helt glömt att det är en buss du jobbar med. Då är det ju dimensionerat för centralvärme. I mitt fall blev det ju en förlängning av kylsystemet, en utökning med värmeväxlaren som från början får kallt vatten från bodelens värmesystem.

Ha de bra!

Alve
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Dethsleffs system ser helt rätt ut. Då är det bara att köpa kopparrör och kopparplåt och börja att löda.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Har inte gjort så mycket denna veckan haft mycket att göra på jobbet.
Började veckan med att tillverka kopparelementen som skall värma golvet.
Och sedan har jag lagt golvet där det inte skall vara någon värme. Tidskrävande att bocka plåtar och sätta fast mellan balkarna, sedan en ljudisolerande plast och 5 Cm rockwool och till sist en 12mm marinplaywood som jag målade undersidan med en ljudisolerande tjära.

SDC10284.JPG
Fönstrena håller på att bli färdiga skall gå till glasmästaren i morgon och få gjort glasen dom skall borras och kantslipas sedan härdas. sä det tar nog några dagar och har ingen aning om priset. här lägger jag in en filt som glaset glider emot och skyddar mot drag.
SDC10281.JPG
Det går inte att svetsa i anodiserad aluminium så jag får nöja mig med att nita ihop hörnerna
SDC10282.JPG
Här syns plåten som ligger underst mot vägen 0.8mm galvad plåt målad med ljudisolerande tjära på undersidan kan tyckas att jag är tjatig med ljudisolationen, men det är ju skönt med en tyst bil. Några dB kan tyckas lite men tillsammans blir det en hel del. Decibel är inte betäckning av ljudstyrka som många tror det är endast en logaritmisk potensial. -3dB är knappt hörbart av ett mänskligt öra, men ändå så är det hälften. Den isolerar mot värme och kyla också. Plastmattan dämpar 12dB och är tillverkad för golv och väggar där man har det lyhört.
Här kommer det en vägg till garderoben med elcentralen på utsidan med alla mätare och säkringar.

SDC10283.JPG
Här har golvet kommit på plats fattas bara en matta, parkett isolerar nog golvvärmen för mycket så det får bli en slitstark vinylmatta.
SDC10285.JPG
Väggen till sovrummet nu kommer det svåra att skära till en skiva som passar på mm i alla kurvorna tänkte att göra en mall i masonit och når den passar perfekt så kan jag såga till en i ett dyrare material.
Masoniten i taket skall jag slipa lite på skarvarna innan PVC mattan limmas fast.
SDC10286.JPG
Här är nu golvet tillsågat så att man kan gå lite säkrare.
SDC10287.JPG
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Det har blivit lite byggande denna veckan, mycket att göra på jobbet.

Fönstret är färdigt och på plats kapat, slipat, borrat, och till sist härdat,
det gick ganska fort. Priset blev mer än vad jag trodde för båda glasen så betalade jag 77€ så det totala priset blev för hela fönstret Ca 100€ 105 X 70 cm. Nu kommer jag att tillverka restren av fönstren.
Ett misstag som jag gjode var att jag drog skuvtvingarna för härt så att den tunna aluminiumplåten blev lite deformerad och det ser fult ut. Men det går att dölja under dekorationsräderna som skall klistras på. Randen syns just till vänster om fönstret.
SDC10289.JPG
Nu är jag bara Orolig för min växellåda
Den andra lådan som jag beställde ifrån USA har dom inte fått skickat ännu, dom svarar att dom inte får skicka den på flyg av säkerhets själ.
Nu har jag hittat en i England som har svarar mig snabbt och som dom har lovat att skicka ner på 7 dagar efter betalningen.
Efter att ha kollat upp företaget och ringt till dom så har jag skickat pengarna till dom. 2 gånger till och med så nu hoppas jag att jag får en låda.
SDC10292.JPGSDC10288.JPG
Håller på att lägga igen golvet med värmeslingor så att jag kan göra väggen till toaletten och börja med köket. Jag vill inte lägga igen golvet åvanför växellådan för att underlätta monteringen. det är nog mycket lättare att jobba uppefrån än att ligga och skruva från undersidan
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: bygga inredning

Hej.
Glöm ej Juan att du behöver växelspak med fäste och even en oljekyl med ledningar bland annat som er bra att ta iffån en donator.
hälsningar
paulkaj
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Tack skall du ha
Växelspaken är endast en strömställare den finns i två utförande
En som ser ut som en traditionell växelspak och den andra som endast har några knappar.
Denna växellåda är elektronisk, men har inbyggd dataenhet och behöver ingen information ifrån motorn. Den mäter varvtalet och trycket på konverten och jämför det med utgående axel på så sätt vet den när man vill att den skall växla. Det enda problemet är att den måste programeras när den skall växla och ställa in tomgång mm. Detta kommer Allison att fixa.

När det gäller kylen så kommer det en kylreparatör som sätter in el lämplig kyl till lådan Lådan har ett separat kylsystem man kan använda vatten eller olja Allisontransmission
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Har idag jobbat med golvet och fäst kopparflänsarna till golvvärmen i golvet. Och till och med gjort en servicelucka till svartvattnet i golvet.
Nu närmar sig det till att bygga toan och jag funderar på hur man skall få varmvatten självklart är nog en solpanel och en tank så har man gratis värme? Hemma har jag 1000L varmvatten som solen värmer och behöver alldrig tillföra energi. Men i en husbil kan jag inte ha en stor tank. Så regnar det och alla vill dusha så räcker inte solen. Kan man värma vattnet med Vebaston? Eller hur gör ni med varmvattnet jag vill bara ha gasol till att laga mat med altså inte vara beroende av gasol. Och absolut INTE av 220V.
 

Bilagor

  • SDC10294.JPG
    SDC10294.JPG
    1,8 MB · Visningar: 4
  • SDC10295.JPG
    SDC10295.JPG
    1,8 MB · Visningar: 4

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.617
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: bygga inredning

Hej igen Juan, nyfikna JANKRO igen :). Hur gör du med convertern kontra svänghjulet. Finns det något annat lättare svänghjul till automaten eller får du svarva och anpassa ett svänghjul för koppling, eller passar convertern direkt ändå, eller....... ????

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Det är nog så som du säger att jag måste anpassa den gamla startkransen och svarva ner den och borra hål för converten.
Vi får se när lådan kommer. Det skulle vara bra med en sprðngskiss, men VW MAN är det trögaste och otrevliga jag har varit med om, Dom måste ha chassinummer och detaljnummer på allt. Hade tänkt att köpa en Golf eller Audi till min fru, men köper häldre en Dacia. (Gäller Málaga inte dra alla över samma kant)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Nu äntligen är 2/3 delar av golvet limmat och skruvat fattas bara golvet åvanför växellådan som borde komma nu på måndag-onsdag. Om jag inte har blivit lurad.
Har legat på rygg och målat med pensel hela underredet och halva mig själv med ljudisolerande Tectyyl tjära.
Alla luckor har fått gummilister och lås så nu börjar det att se färdigt ut på utsidan. I bagaget så har jag bestämt mig för att limma fast en marin matta både på väggar tak och golvet. Fördelen med detta är att då skadas inte dom Paramotorerna som jag kommer att lasta där. Lastöglor kan man väl inte få för många av så det är bara att skruva fast dom åvanför mattan. SDC10299.JPG

SDC10296.JPG

SDC10298.JPG
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Det enda som min fru har sagt om husbilen är att hon vill ha en rejäl garderob. Så det är bara att lyda snällt....
Idag har det varit riktigt roligt att jobba. Nu syns det stora förändringar.
Har börjat med garderoben med väggen till trappan. Därför att där skall all elektronik sitta. Upptäckte till min förtvivlan att bussens väggar inte hade samma kurva bak som fram så det var bara att tillverka en ny mall i billig masonit innan ag vågade såga i den dyrare körsbärsfaneren. Det blev att rita och slipa ett par gånger sedan passade det på millimetern.

Till bodelsdörren fällde jag in en rostrfi plåt som gummilisten skall sitta fast i det blev perfekt avstånd så lite tur skall man ha.

Håller på också att tillverka ett skepp till en katedral. Skeppat skall hänga uppe i taket så det är inte så noga med detaljerna.Den största anledningen till att jag tar ett sådant här uppdrag är att jag blev lovad att få spela på den stora piporgeln. Så i kväll skall jag öva att spela Tocata fugua i Re menor. Det är nog en enorm känsla attt spela på ett så stort instrument.Toccata & Fugue in d minor
 

Bilagor

  • SDC10301.JPG
    SDC10301.JPG
    1,4 MB · Visningar: 9
  • SDC10303.JPG
    SDC10303.JPG
    1,2 MB · Visningar: 7
  • SDC10308.JPG
    SDC10308.JPG
    1,8 MB · Visningar: 8
  • SDC10309.JPG
    SDC10309.JPG
    1,4 MB · Visningar: 21
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Ni som alla andra är välkommna, men till våren skall bussen vara körklar.
Den 3 februari börjar flyget och då skall den vara i Sevilla i allafall halvklar.
Hoppas att kunna regestrera den i December.
 

Bilagor

  • candelas_01.jpg
    candelas_01.jpg
    30,3 KB · Visningar: 1.819
I

Ice-Man

Guest
Sv: bygga inredning

Finns INGET biffigare instrument än en rejält tilltagen kyrkorgel! Tror jag måste besöka en kyrka med rejäl orgel snart - undrar om kantorn tar emot önskelåtar för då blir det Bach på önskelistan. :) Videon från Sydney är bara en försmak av hur det låter live - men ger likväl gåshud... Man får tycka om instrumentet fast man inte går i kyrkan va? :)

Nu börjar det roliga för dig med ditt bygge! Nu skall alla planer verkställas. Tro bara inte att allt är helt färdigplanerat, det kommer att bli många förändringar på vägen.

Jag var nere på verkstan idag med bussen för lite småpyssel - lite fix här och lite pyssel där.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Hoppas att det inte skall vara några problem det där att man inte är stammis i kyrkan för då....


Kul att det finns fler musikintereserade här. Vad har ni för instrument i husbilarna. Själv kommer jag att ha Violin, Fagott, piano och flöjt. Lillpojken 7år vill ha en Sax i present. Även om det inte låter så bra så är det alltid en fin stämmning med levande amatörmusik.

Det finns ingen högtalare som kan ge det ljud som ett akustiskt instrumen ger. och mindre en kyrkorgel
Orgeln i Malaga är större än den i Sydney faktiskt Spaniens största Och väldigt gammal den renoverades i mitten av 1600 talet.
Den består av 107 register med totalt 4700 pipor.
Biskopen säger att den inte är i privat ägo så därför ordnas det konserer där. Av främst musikacademin.
Nu kan jag inte alls spela så bra, men känslan att spela lite är overderlig på ett sådant här fantastiskt instrument. SurTV.es organo en málaga
 
Senast redigerad av en moderator:

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: bygga inredning

Ojj!
Den orgelen skulle man ville se!
Det er godt du har stor bil for å få med alle dine instrument.
Med mine 5,99 har jeg enbart plass til dragspelet, og da blir det trangt....
mvh Kangas:music-icon::music-icon::music-icon:
 
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: bygga inredning

4700 pipor!!! MAFFIGT!

Själv har jag funderat på att installera en flygel i bussen. Nä, skojar bara... Däremot kan ju även den som har den minsta av husbilar åtminstone ha med sig; näsflöjt, tvättbräda och kanske till och med skinnbanjo (nä, den var dålig men kunde inte låta bli) :)

Jag spelar mest apa nuförtiden, men för en flock år sedan var det synthar, trummaskiner och sequencers, alltså MIDI för hela slanten...
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Naturligtvis så är mitt piano inget Piano utan ett litet keyboard med piano ljud + mer än 100 olika instrument till som inte alls låter som detskall.
Det vuktigaste är inte instrumenten utan att ha roligt tillsammans. Några groggar och en gitarr är nog det vanligaste. Men tyvärr så kan jag inte spela gitarr.
För att återgå till ordningen

Garderoben under tillverkning dörren har jag skurit ut av samma stycke material som väggen det blir 4mm glapp runt om. Där har jag tänkt mig att göra en T aluminiumlist som döljer fräsens bredd. nu återstår bara ett lämpligt handtag till d¤rren så att den inte öppnas under färd.
Här borras gångjärnen fast med trävarufirmans speciella borrmaskin.
 

Bilagor

  • SDC10310.JPG
    SDC10310.JPG
    2 MB · Visningar: 7
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Så här blev resultatet, jag har har lämnat den i solen för att den skall bli i samma färg. Hoppas att det inte skall ge några färg skillnader. Skivan hade stått delvis i skuggan. Någon som vet? Det viktiga är väl att inte lacka den så här?
 

Bilagor

  • SDC10312.JPG
    SDC10312.JPG
    1,9 MB · Visningar: 7
  • SDC10315.JPG
    SDC10315.JPG
    2 MB · Visningar: 13
Toppen