• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i bodelen vid körning

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Jag har varit på en tur i helgen och här uppe i Umeåtrakten är det bara runt 7-8 grader utomhus på morgonen.

Hur ordnar ni värme i bodelen för de som sitter och åker i dinetten?

/ Micke
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Värme i bodelen vid körning

Betr kyl/frys på gas under körming så är den informationen hämtad från kylskåpstillverkaren Thetfords instruktionsbok, dessa skåp bytte namn till Dometic kring 2005 finns väl i de flesta husbilar. Jag tror inte att de hämtar sitt underlag till sin instruktionsbok från Hollywoodfilmer, eller gör dom det och bara skojar med oss?
 

Ess-Ge

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
14569
Medlemskap
2025
Sv: Värme i bodelen vid körning

I instruktionsboken till mitt Dometic kyl/frysskåp (typ RM7655L m.fl.) står:
"När kylskåpet drivs med gas under färd, måste alla åtgärder vidtagas som föreskrivs av lagarna i respektive land (enligt den europeiska normen EN732). Det är tillåtet att driva kylskåpet på gas under körning (utom i Frankrike och Australien)."
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Värme i bodelen vid körning

Min värmeväxlare värmer vattnet i Aldepannan utan att vara påkopplad (alltså med v-växlarens cirkulationspump avstängd). Blev faktiskt lite förvånad när jag märkte det. Finns det nån sorts "självdrag" i systemet eller hur hänger detta ihop?
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Värme i bodelen vid körning

Hej Henka.
Värmeväxlaren är ju kopplad till bilens kylsystem och när motorn är igång cirkulerar vattnet med hjälp av bilen vattenpump. Vill du inte att värmeväxlaren ska värma i bodelen finns det en liten kran vid värmeväxlaren som du kan stänga.
Hi Life
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Värme i bodelen vid körning

Jag använder husbilen året runt, i ur och skur, värmeväxlaren är ovärderlig. Redan efter ett par km så börjar värmen komma. Mitt system är kopplat så att när jag vill ha mycket värme i bil-delen och reglaget samtidigt är fullt öppnad i bodelen så kommer det så mycket värme som jag får i bil-delen även i bostaden. Jag har således en mkt behaglig temperatur i hela bilen. När det är kallt, typ -10 eller kallare så är det varmt å skönt i bilen. men kan vara kallt i ytterhörnen, skåp, garage och under sofforna. Om man vill ha lite värme där också, måste man köra lite gasolstöttning.
Vi var i Storlien feb 2006 och hade ca -30, ute, och en innertemp på +18C. Men vattnet fick vi tömma på morgonen, gråvattnet var redan fruset, så det gick inte att tömma förrän vi kom tillbaka till civiliserade trakter igen. Svartvattenbehållaren var varm å fin hela tiden, så även gas-skåpet (nåja). Men gas fick vi hela tiden, kan ju annars bli problem när det blir extremt kallt.
Vid en resa mars 2007 från Borlänge till Stockholm var det -8 ute och full fart på värmen (jag hade feber) ungarna klagade på att det var för varmt, men jag frös å körde på. +28 i bildelen och som det sen visade sig så var det +29 i bodelen. Stackars barn! Men varmt var det!
Hälsningar
Fredrik
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Värme i bodelen vid körning

Än har jag inte använd det,men kylen går och den stänger jag aldrig.Inte vid tankningar häller,varför skulle man göra det?

För att, som det står i fler inlägg, det är förbjudet att ha öppen låga på bensinstationer, Säkert är det många fler med dig som syndar med detta, men det gör det inte mer tillåtet/lämpligt! Jag kan erkänna att jag själv har missat att släcka kylen någon gång, men jag gör det inte medvetet (som om det vore en ursäkt, att jag har dålig koll på läget...:eek: )
Oj vad praktiskt det låter med era värmeväxlare! Avis! :confused:
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Värme i bodelen vid körning

På våran Adria 660 sl sitter en original värmeväxlare som är kopplad till bodels batterit.Har någon kopplat om den till bilbatterit?
Sedan skulle man önska en mera tystgående fläkt.
Sedan fungerar truman utmärkt under färd även om skorsten sitter på utsidan.(Ej på taket)

Kör försiktigt det är risk för frosthalka:mad: Lite tidigt att ställa av än;)

ÅKE
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Värme i bodelen vid körning

kylskåpet går normalt på 12 volt vid körning, stannar man för att tanka finns fördröjning som gör att kylskåpet inte startar med gasoldrift med en gång, utan efter 10 minuter. åldre kylskåp kanske inte har samma konstruktion, det vet jag dessvärre inget om
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Värme i bodelen vid körning

Hei,

Vi hadde registreringsbesiktning på vår Fiat Adria Twin i august i år, hos bilprovningen på Sisjön i Göteborg.
De fortalte at med den nye regulatoren som er fastmontert inne i gasolskapet, så er det lov å anvende gasol under kjøring.
Må nok innrømme at vi har gjort så på vinterstid med tidligere husbiler, men nå gjør vi det altså lovlig.
:wub:
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Värme i bodelen vid körning

Truma har en ny regulator som heter Secu-motion och enligt deras egen reklam o produktbeskrivning gjord för att man ska kunna ha värmen på när man kör i hela Europa
på engelska;
http://www.southdownsmotorcaravans.co.uk/accessories/truma/sdmc_truma_gasflyer.pdf
på tyska;
Campingshop

jag tror mig veta att det inte finns något krav på detta i Sverige - än
däremot tycks kravet finnas på nya bilar i Tyskland sedan 2006 och det är väl en tidsfråga innan vi har detta infört i något slags EU-direktiv som vi måste anpassa oss efter, i Tyskland är regeln nog inte retroaktiv utan det är bara nya bilar som måste ha en regulator av denna typ
det speciella i Secumotions konstruktionen tycks vara att den har en inbyggd slangbrottsventil som bryter gastillförseln om en slang går av eller annan större gasläcka uppstår
 
F

F.d. 5147

Guest
Sv: Värme i bodelen vid körning

Hej.
Har en Dethleff a6971 med inmonterad värmeväxlare med egen vattenpump,
har problem med att få upp tempen i bodel vid körning, vet ej om jag gör nåt fel,
men måste man ha termostaten inställd på ca 20 grader och bodelens vattenpump igång oxå??

/Leffe
 
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Värme i bodelen vid körning

Åke o Wania 65;

Hejsan !
Vad skulle det vara för fördel menar du, att fläkten (pumpen) skulle vara kopplad till bilbatteriet ?:confused:

Roger
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Värme i bodelen vid körning

Som svar till CarthagoAnders.
Den här nya regulatorn (eller iallafall en variant av den) sitter monterad i vår bil från 07.
Vad jag har sett har alla nya bilar denna regulator.

Kramas i trafiken.
Hi.Life
 
Senast ändrad:

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Sv: Värme i bodelen vid körning

Nu finns väl ett annat problem med värmeväxlare och det är den höga verkningsgraden på våra dieslar. Alla har väl märkt att det kan vara svårt att få upp motortempen när det blir lite kallare.
Det är väl bara ett fåtal bilar som Kabe och Nordic och kanske någon till som har dieselvärmare som tillskottsvärme till motorn.

Har man inte det så blir väl en värmeväxlare ett slag i luften?

Tror dom flesta löser sina värmebehov med att köra gasolen under drift om det blir för kallt.

:wink: Gunnar, jag gillar din lösning för varmvatten under drift.:wink:
Hej undrar hur ska aldes kontrollpanel vara inställd när man använder värmeväxlare? Och måste man gå ut i bodelen och stänga av cirkulationspumpen om man tx ska gå in på en grillkiosk och äta och man inte tycker det är lönt att starta gasolen, eller stannar pumpen automatiskt när man stnänger av motorn?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vi har pumpen inställd på auto 12V/230V. Inget energitillskott GAS eller 230V. Pumpen fortsätter att gå.
När vi stannat för natten sätter vi på aktuell energikälla: GAS eller 230V. Om vi inte vill ha motorvärmaren igång på natten stänger vi av kranen till motorn.
 

namvan

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
22511
Medlemskap
2024
Har haft värmeväxlare i mina husbilar under 22 år och det har varit utan anmärkning. Alde värme gäller. Man måste naturligtvis sätta på cirkulationspumpen och värmegrader för att det skall fungera har jag lärt mig.
 
Toppen