• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i bodelen vid körning

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Jag har varit på en tur i helgen och här uppe i Umeåtrakten är det bara runt 7-8 grader utomhus på morgonen.

Hur ordnar ni värme i bodelen för de som sitter och åker i dinetten?

/ Micke
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Värme i bodelen vid körning

Precis som när man står still, använder gasolpannan...eller om man har värmeväxlare så använder man motorvärmen till bodelen.


Mvh
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Värme i bodelen vid körning

Hej!
Visst fungerar Truman bra också under körning om allt är gjort som det ska.Nämligen högsta punkten på taket ska vara skorsten,då funkar det för annars blåser lågan ut.
Hälsningar/Zlatko
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Värme i bodelen vid körning

Värmeväxlare är nog det optimala. Men för dom flesta räcker nog värmen från bilens värmapaket. Det gör det iallafall på vår bil. Gasolen kan stå på för den slår ju ändå helt av om bilen orkar värma hela bodelen.
Skulle det vara mycket kallt ute så kanske den stöttar upp.

Omvänt gäller sommarkörning. AC:n kyler hela bilen även vid temperaturer upp till över 40grader.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Värme i bodelen vid körning

Instämmer med Håkan J. Värmeväxlare är nog det bästa alternativet. Har det i nuvarande och förra bilen, fungerar kanon. Vår första bil hade inte detta och då var pannan alternativet.

Sen beror det ju naturligtvis på hur/när man använder bilen, men på era breddgrader är väl behovet större än lite längre söderut?
/Thomas
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Värme i bodelen vid körning

Nu blev jag riktigt intresserad, värme i bodelen under körning är en sak jag funderat mycket på, det blir mer o mer påtaglig för här börjar också temperaturen på morgon vara rätt så låg,.
Sist vi var ute och åkte med passagerare öppnade vi alla reglagen i mitten på instrumentpanelen drog på fläkten för fullt, då blev det något så när drägligt “där bak”,
Har ingen värmeväxlare men Truman fungerar bra när vi kör, men det som gör mig riktigt bekymrad och ställer frågan till er andra,
Under färd har någon av er gått omkring i bodelen och känt efter på drag o dylikt?, i våran bodel är det fullt drag nästan så man tror att det är en fläck igång, trodde att takluckorna var öppna men inte då, vad göra? Skall det verkligen dra så mycket eller är det vi som har något fel?
Vore glad om några av er kan kolla om det verkligen är sådant drag under körning,
Kan tänka mig att det blir att elda för kråkorna med den luftgenomströmningen,
Dörrar, fönster, takluckor allt var ordentligt stängt, vad göra ? Tacksam för råd,
Lennart/ HBK 651
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Värme i bodelen vid körning

Nu sätter jag på mig dumstruten och ställer mig i hörnet.
– Hur fungerar värmeväxlaren, kan man montera på som tillbehör eller måste det vara fabriksmonterat.

Man måste inte kunna allt = en som inte skäms för att fråga
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Värme i bodelen vid körning

Har du vattenburet värmesystem i bilen kan du koppla in en värmeväxlare i systemet, men har du luftburet blir det svårare. Jag har en extra värmefläkt under förarstolen som blåser varmluft mot bodelen, den är inkopplad i motorns kylsystem. För varmvatten har jag monterat in en värmeväxlare som värmer upp Trumapannans vatten till ca 90°C

truma 3.jpg

truma 4.jpg

truma 5.jpg
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Värme i bodelen vid körning

Nu finns väl ett annat problem med värmeväxlare och det är den höga verkningsgraden på våra dieslar. Alla har väl märkt att det kan vara svårt att få upp motortempen när det blir lite kallare.
Det är väl bara ett fåtal bilar som Kabe och Nordic och kanske någon till som har dieselvärmare som tillskottsvärme till motorn.

Har man inte det så blir väl en värmeväxlare ett slag i luften?

Tror dom flesta löser sina värmebehov med att köra gasolen under drift om det blir för kallt.

:wink: Gunnar, jag gillar din lösning för varmvatten under drift.:wink:
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Värme i bodelen vid körning

Tack för det!

Det var problem i början att få värme i husbilen under färd just på grund av det du beskriver. Därför byte jag ut termostaten till en med något högre temperatur och sedan blev det betydligt bättre värme i hela bilen under färd.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Värme i bodelen vid körning

På min bil satt vämeväxlaren från fabrik. Det är luftburet system men den blåser ut på systemet. Sitter en separat fläkt för detta. Har inte kollat om varmvattnet värms också, men det borde det göra eftersom beredaren sitter i samma system.
Som du skriver Håkan, så blir det nog svårt att hålla värmen när det blir "riktig" vinter. Men det är inte vi här nere på västkusten så vana vid.

/Thomas
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Värme i bodelen vid körning

Vi har en liten Hymer alkov och den har värmeväxlare och vattenburen värme. Det fungerar alldeles utmärkt, både värme i bodelen och varmvatten. T.o.m. i snöstorm och på tomgång vid stillastående trafik hade vi gott och varmt.

EssoJ
 

Tommy&Ulrika

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Skurup
HBK-Nr
6581
Medlemskap
2024
Sv: Värme i bodelen vid körning

Hej allihopa på listan!

Jag är ny här i husbilsklubben och läser inläggen med stort intresse.Men jag blir lite fundersam när man hör att så många tydligen åker med gasolvärmaren på under körning,vad händer vid en eventuell olycka etc.

mvh Tommy/nafasi
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Värme i bodelen vid körning

Har svårt att tänka mig att en värmeväxlare kan tillföra värme utöver vad ordinarie bilvärmen via ibrädan ger.

Hela grejen är ju att en dieselmotor har en mycket hög verkningsgrad, dvs den ger inte på långt när så mycket "spillvärme" som en bensinmotor. Av denna orsak utrustas så gott som alla personbilsdieslar (och även en del distr bilar) med tillsatsvärmare. Detta av två orsaker, dels för att få upp värmen snabbare och dels ge tillsatsvärme då det blir kallare än ordinarie kylsystemet orkar med. Motorns temperatur skall ju inte heller sjunka under den arbetstemperatur som den behöver.

Jag använder inte gasoluppvärmen och inte heller gasolkyl/frysen när vi kör, är det förresten tillåtet? Är det någon som vet vad som gäller?

Vår kylskåpstillverkare Thetford avråder t.ex bestämt ifrån att använda gasol till kyl/frys under körning, detta pga risk för explosion om olycka skulle inträffa.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Värme i bodelen vid körning

Än har jag inte använd det,men kylen går och den stänger jag aldrig.Inte vid tankningar häller,varför skulle man göra det?
 

Ess-Ge

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
14569
Medlemskap
2025
Sv: Värme i bodelen vid körning

Har talat med Räddningsverkets expert på gasol och husbilar, Lars Synnerholm. Enligt honom är risken för explosion eller brand i samband med en olycka i det närmaste obefintlig. Det är väl Hollywoodfilmerna som skrämt upp oss, men de saknar ju helt verklighetsförankring, åtminstone vad gäller de explosiva effekterna.
Det är tillåtet att använda gasol under körning, men alla öppna lågor måste vara avstängda i samband med tankning.
 
Toppen