• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i bodelen vid körning

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Jag har varit på en tur i helgen och här uppe i Umeåtrakten är det bara runt 7-8 grader utomhus på morgonen.

Hur ordnar ni värme i bodelen för de som sitter och åker i dinetten?

/ Micke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är en bra poäng!
I vår fd 6 meters Dethleffs alkov med 2,8 diesel sjönk motortemperaturen till "halv varm" på mätaren när jag drog igång värmeväxlaren motor/bodel.

Det gör den inte i vår nuvarande bil.:yes:

Inte i vår heller, sedan jag monterade vintertermostat och började täcka för kylluftintagen till kylaren vintertid.
Sedan vid riktig kyla får man givetvis stänga tvångsventilationen i takluckorna, annars får man ett förfärligt kallras bak.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Jag har varit på en tur i helgen och här uppe i Umeåtrakten är det bara runt 7-8 grader utomhus på morgonen.

Hur ordnar ni värme i bodelen för de som sitter och åker i dinetten?

/ Micke
Jo när det år omkring "nollan" skaffa en sorts rullgardin, för Kylaren på bilen!
Där en Leeif? här på¨forumet som kan tipsa!! Köp!!
Själv sätter jag en egen konstruktion av papp, tills tempen är OK, där efter regleras vissa luft intag, på "Pappen"!!!
En Diesel är värdelös, när det gäller värme på vintern!
Nä tacka vet jag en gammal VOLVO, MED RULLGARDIN framför kylaren!!!
"att man glömde rulla ner; ja det hände"!!!
Så visst finns det grejor, bara att jobba.
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Ja köp ett värmepaket ..värmeväxlare . Kanske behövs det en cirkulationspump montera värmeväxlare i bodelen ..kopplad via vattenslang till motor .. se till att isolera ledningar ordentligt ..klart
 
Toppen