• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme Alde 3020 3 kw

Truckmat

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
34194
Medlemskap
2023
Hej kamrater. Provat att vintercampa för första gången och får inte riktigt till det med värmesystemet. Har en Burstner Argos 747 från 2021 med Alde 3020. När man står med ström inkopplad har jag aldrig lyckats köra på 3kw elpatron trots att det garanterat finns tillräckligt med ampere i stolpen. Mer än 2 kw går inte att köra då slår det ut någon form av överbelastningsskydd/automatsäkring i bilen, på invertern. Har inte lyckats lura ut hur det där hänger ihop? Sommartid har det löst ut när man kört ac samtidigt med annan förbrukare, hårtork eller liknande. Det är ganska logiskt, men om allt är avstängt och enbart värmepanna/pump går, då tycker man ju att man ska kunna utnyttja 3 kw på el + gasol.
Får inte riktigt fram värmen till främre delen av bilen med 2 kw + gasol när det är minusgrader ute. Pannan går och cirkulationspumpen i läge 3. Kört läge 5 för att få mer fart på vattnet och avluftning. Nivå i expansionskärl strax över min.
Någon som kan förklara hur man bäst löser detta? Alla säger ju att det blir så go värme i bilarna på vintern.. Inte riktigt där ännu. :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Körde Truma Aventa Comfort från 2013. En väldigt effektiv AC. Vi fick dock ofta problem söderut, särskilt i Kroatien. Aventan slog ut elstolparna vid start och omstart, trots att elstolparna teoretiskt var på 10 ampere. Men ofta är ju spänningen betydligt lägre om man hamnar långt ut på en matarslinga på en camping. Då ökar behovet av ström, dvs ampere, för att uppnå rätt effekt och stolpen löser ut. Vi bytte till en Dometic och problemen upphörde. Min erfarenhet är att Truma Aventa kräver högre startström än Dometic! Det har givetvis stor betydelse även när man kör över inverter!
 
Senast ändrad:

Flow

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30065
Medlemskap
2023
Körde Truma Aventa Comfort från 2013. En väldigt effektiv AC. Vi fick dock ofta problem söderut, särskilt i Kroatien. Aventan slog ut elstolparna vid start och omstart, trots att elstolparna teoretiskt var på 10 ampere. Men ofta är ju spänningen betydligt lägre om man hamnar långt ut på en matarslinga på en camping. Då ökar behovet av ström, dvs ampere, för att uppnå rätt effekt och stolpen löser ut. Vi bytte till en Dometic och problemen upphörde. Min erfarenhet är att Truma Aventa kräver högre startström än Dometic! Det har givetvis stor betydelse även när man kör över inverter!
Ja åtminstone vår Truma låter ganska mycket när kompressorn startar för att kyla.
Vilken Dometic bytte ni till, och vad har den för strömförbrukning och kyleffekt? Truma Aventa comfort har 4,2A resp
2400W vid kyla.
 

Flow

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30065
Medlemskap
2023
Jag skickade en fråga till Dometic support om deras inverter DSP1812T (1800W kontinuerligt) kunde driva en bodels-AC som förbrukade 4,2A. De menade att det gick bra under körning om batterierna (bly) var på minst 250Ah och bilens generator gav minst 150A. Kommentarer från experter (och andra) på det?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag glömde AC igång när vi åkte från Kroatien via Slovenien. När vi nästan var framme i Österrike började det lukta bränt vid E-blocket. Det var kontakterna och kabeln från vår 120 W solcell som gav så mycket så varken de dåliga kontakterna eller kablaget klarade strömmen när bodelsbatterierna var tömda. De var varma och brända och kabeln var varm och missfärgad. Se upp med för dåliga kontakter och för klena kablar. I fortsättningen har strömmen från solceller fått gå via regulator till bodelsbatterierna direkt.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Körde Truma Aventa Comfort från 2013. En väldigt effektiv AC. Vi fick dock ofta problem söderut, särskilt i Kroatien. Aventan slog ut elstolparna vid start och omstart, trots att elstolparna teoretiskt var på 10 ampere. Men ofta är ju spänningen betydligt lägre om man hamnar långt ut på en matarslinga på en camping. Då ökar behovet av ström, dvs ampere, för att uppnå rätt effekt och stolpen löser ut. Vi bytte till en Dometic och problemen upphörde. Min erfarenhet är att Truma Aventa kräver högre startström än Dometic! Det har givetvis stor betydelse även när man kör över inverter!
Så funkar det inte. Alla elektriska förbrukare har ett inre motstånd. Har du låg spänning blir strömmen lägre, eftersom motståndet inte har ändrats. Teoretiskt behövs det en högre ström för att få samma effekt, men resultatet blir en lägre spänning, vilket ger en lägre ström och en lägre effekt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Så funkar det inte. Alla elektriska förbrukare har ett inre motstånd. Har du låg spänning blir strömmen lägre, eftersom motståndet inte har ändrats. Teoretiskt behövs det en högre ström för att få samma effekt, men resultatet blir en lägre spänning, vilket ger en lägre ström och en lägre effekt.
Tankevurpa. Du har självklart rätt. Ohms lag är solklar. Jag tolkade effekten som en konstant men det är givetvis spänning, ström och resistans som slutligen avgör effekten. Oavsett fick jag större problem på vissa campingplatser med Truman än jag fick med Dometic. Vet inte om startströmmen momentant kan bli högre vid lägre spänning?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Startstöm för elmotorer behöver en bättre förklaring!
Lättast är att förklara på en liten DC-motor med permanentmagneter. Ta en sådan motor och lås fast rotorn och anslut spänning till den! Vad händer då? Strömmen kommer att gå från noll till ett maxvärde I=U/R, dvs spänningen möter en induktans i serie med resistans i lindningen). Så småningom brinner den stackars motorn upp! Vad är det då som skiljer om vi lossar på rotorn? Jo det induceras en spänning i rotorn som är motriktad mot pålagd spänning. Om rotorn snurrar fritt utan belastning kommer varvtalet att bli sådant att spänningarna nästan tar ut varandra, strömmen blir så låg att det bara kompenserar för förluster i motorn. Men så fort man belastar rotoraxeln kommer varvtalet sjunka och strömmen stiga!
Det handlar alltså inte om förändrad resistans eller reaktans.
 
Senast ändrad:

Flow

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30065
Medlemskap
2023
Jag skickade en fråga till Dometic support om deras inverter DSP1812T (1800W kontinuerligt) kunde driva en bodels-AC som förbrukade 4,2A. De menade att det gick bra under körning om batterierna (bly) var på minst 250Ah och bilens generator gav minst 150A. Kommentarer från experter (och andra) på det?
Nu blir det ingen Dometic utan istället en Victron Multiplus 3000VA, så invertern lär klara kapaciteten. Dock har jag ännu inte begripit generatorns laddström; Dometiks support menar att det krävs 150A, men är det realistiskt, även med booster? Vi har idag 3*95 Ah AGM men kommer inom kort att gå över till Litium (batteriet, ej medicinen).
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Ska du köra invertern för fullt räcker det inte med 150 A. 3000 VA delat med 12 V blir ca 250 A.
De menade inte att det krävs ett batteri på minst 150 Ah?
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Startstöm för elmotorer behöver en bättre förklaring!
Lättast är att förklara på en liten DC-motor med permanentmagneter. Ta en sådan motor och lås fast rotorn och anslut spänning till den! Vad händer då? Strömmen kommer att gå från noll till ett maxvärde I=U/R, dvs spänningen möter en induktans i serie med resistans i lindningen). Så småningom brinner den stackars motorn upp! Vad är det då som skiljer om vi lossar på rotorn? Jo det induceras en spänning i rotorn som är motriktad mot pålagd spänning. Om rotorn snurrar fritt utan belastning kommer varvtalet att bli sådant att spänningarna nästan tar ut varandra, strömmen blir så låg att det bara kompenserar för förluster i motorn. Men så fort man belastar rotoraxeln kommer varvtalet sjunka och strömmen stiga!
Det handlar alltså inte om förändrad resistans eller reaktans.
Hej!
Även masströghetsmomentet har stor betydelse för en el-motor vid startögonblicket. Alltså den massa som skall sättas i rotation vid start.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Kyleffekten är ju helt ointressant när det gäller att dimensionera inverter och batteri (och kablar). Vad har den för elektrisk märkeffekt?
3000 VA inverter borde räcka gott, nästa begränsning är hur mycket A BMSen kan lämna. 150 A kan vara lite på gränsen, men de flesta klarar en viss överlast under korta stunder (som uppstart av AC t ex).
 
Toppen