• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme Alde 3020 3 kw

Truckmat

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
34194
Medlemskap
2023
Hej kamrater. Provat att vintercampa för första gången och får inte riktigt till det med värmesystemet. Har en Burstner Argos 747 från 2021 med Alde 3020. När man står med ström inkopplad har jag aldrig lyckats köra på 3kw elpatron trots att det garanterat finns tillräckligt med ampere i stolpen. Mer än 2 kw går inte att köra då slår det ut någon form av överbelastningsskydd/automatsäkring i bilen, på invertern. Har inte lyckats lura ut hur det där hänger ihop? Sommartid har det löst ut när man kört ac samtidigt med annan förbrukare, hårtork eller liknande. Det är ganska logiskt, men om allt är avstängt och enbart värmepanna/pump går, då tycker man ju att man ska kunna utnyttja 3 kw på el + gasol.
Får inte riktigt fram värmen till främre delen av bilen med 2 kw + gasol när det är minusgrader ute. Pannan går och cirkulationspumpen i läge 3. Kört läge 5 för att få mer fart på vattnet och avluftning. Nivå i expansionskärl strax över min.
Någon som kan förklara hur man bäst löser detta? Alla säger ju att det blir så go värme i bilarna på vintern.. Inte riktigt där ännu. :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja när du står på stolpe så skall ju 230V komma från stolpen direkt. eller har du en inverter i bilen som själv känner av och slår om mellan inverterström eller ström från stolpen ut till förbrukare och 230V kontakter i bilen.

M.v.h. JANKRO.
 

Truckmat

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
34194
Medlemskap
2023
Du har väl inte inverter på när du står på stolpe
Ja när du står på stolpe så skall ju 230V komma från stolpen direkt. eller har du en inverter i bilen som själv känner av och slår om mellan inverterström eller ström från stolpen ut till förbrukare och 230V kontakter i bilen.

M.v.h. JANKRO.
Invertern (Büttner) visar Line i displayen och det går inte att välja något annat läge när man kör 230v.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Invertern borde inte spela någon roll om den är igång och belastas eller ej. Detta då invertern tar kraften från batterierna. Laddare plus 3kw på pannan ska inte lösa ut 16A.

Jag tror heller inte belastningsvakten i ALDE-pannan är något problem. Det måste vara någon annan 230-belastning på.
 

Truckmat

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
34194
Medlemskap
2023
Finns det belastningsvakt i bilen? Den kanske står på 10 A i panelen....
Jag tror som Västkustcamparen att belastningsvakten står för lågt, vid 3 kwh så bör den stå på 16 A på panelen
Belastningsvakten var inte aktiverad i Alde-panelen. Jag bockade i och ställde på 16A och nu har den inte löst ut på fem-tio minuter.. Kan det räcka tro? Funkade inte tyvärr.. återställningsknappen på invertern löste ut ändå.
 

Truckmat

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
34194
Medlemskap
2023
Vad pratar vi om för panel/display? Skriv gärna vad du har för grejer i bilen så är det enklare att hitta anledningen.
Har Alde Compact 3020 med tillhörande manöverpanel. Den är det en display vid invertern i batterilådan. Sitter en sinus växelriktare Büttner 1700. Vid 230-anslutningen så sitter en liten vit knapp som löser ut vid överbelastning. Provade att ställa upp belastningsvakten i Aldepanelen till 16A, men det blev ingen skillnad. Bifogar bilder.
 

Bilagor

  • IMG_1036.jpg
    IMG_1036.jpg
    282,4 KB · Visningar: 121
  • IMG_1038.jpg
    IMG_1038.jpg
    415,9 KB · Visningar: 121
  • IMG_1039.jpg
    IMG_1039.jpg
    351,9 KB · Visningar: 122

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag blir lite konfunderad när jag läser om problemet och tittar på bilderna. Eller så oroar jag mig i onödan. Går 230V från stolpen in i invertern och att den har en avkännare för inkommande 230V och därmed släpper igenom "stolpströmmen"? Eller går stolpströmmen förbi invertern? Ifall det sistnämnda så ska invertern inte köras samtidigt med inkommande 230V....
Nu i helgen så campade vi i Dalarna i två dygn. I -17gr räckte det gått och väl att köra pannan på 2kW läget och cirkulationspumpen på läge 2. Behövde inte stödköra gasol för att hålla 22gr inomhus. Vi har isolerade skjutdörrar mot förarkabin som är stängda när det är rejäl kyla ute. Vintertäcket från Masa är OK men kylan kommer in via torpedväggen...
 

Truckmat

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
34194
Medlemskap
2023
Jag blir lite konfunderad när jag läser om problemet och tittar på bilderna. Eller så oroar jag mig i onödan. Går 230V från stolpen in i invertern och att den har en avkännare för inkommande 230V och därmed släpper igenom "stolpströmmen"? Eller går stolpströmmen förbi invertern? Ifall det sistnämnda så ska invertern inte köras samtidigt med inkommande 230V....
Ja jag förstår inte riktigt vilken väg strömmen går från stolpen. Men det går inte att slå av invertern på displayen när 230 är inkopplat. Då måste man öppna batterilådan och dra ut kontakten. Verkar ju inte heller rimligt..
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Ja jag förstår inte riktigt vilken väg strömmen går från stolpen. Men det går inte att slå av invertern på displayen när 230 är inkopplat. Då måste man öppna batterilådan och dra ut kontakten. Verkar ju inte heller rimligt..
Du kan inte ha invertern på samtidigt som du kör 230V från stolpe. 230V från invertern är inte "likadan" som den du har från stolpen. Kaben jag hade förut hade en eftermonterad inverter. Men på den hade jag satt en 2-pols brytare på utgången så den kunde inte "kollidera" med stolpströmmen.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Kan du ha problemet i hur switchen är konstruerad?
Vad jag sett när jag läst om olika lösningar (håller på att lösa installation i min egen husbil), så går i vissa fall landströmmen via invertern, eller inverterns tillhörande switch, och är därigenom begränsad till max effekt som invertern ger.
Om så skulle vara fallet, så är en lösning att mata elpatronen med egen kabel direkt från ytteranslutningen, förbi inverter/switch.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Du kan inte ha invertern på samtidigt som du kör 230V från stolpe. 230V från invertern är inte "likadan" som den du har från stolpen. Kaben jag hade förut hade en eftermonterad inverter. Men på den hade jag satt en 2-pols brytare på utgången så den kunde inte "kollidera" med stolpströmmen.
Varför då? Går utmärkt att köra inverter samtidigt som 230 är anslutet. Invertern tar kraft från batteriet som samtidigt 230-laddaren laddar.
 
Toppen