• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme Alde 3020 3 kw

Truckmat

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
34194
Medlemskap
2023
Hej kamrater. Provat att vintercampa för första gången och får inte riktigt till det med värmesystemet. Har en Burstner Argos 747 från 2021 med Alde 3020. När man står med ström inkopplad har jag aldrig lyckats köra på 3kw elpatron trots att det garanterat finns tillräckligt med ampere i stolpen. Mer än 2 kw går inte att köra då slår det ut någon form av överbelastningsskydd/automatsäkring i bilen, på invertern. Har inte lyckats lura ut hur det där hänger ihop? Sommartid har det löst ut när man kört ac samtidigt med annan förbrukare, hårtork eller liknande. Det är ganska logiskt, men om allt är avstängt och enbart värmepanna/pump går, då tycker man ju att man ska kunna utnyttja 3 kw på el + gasol.
Får inte riktigt fram värmen till främre delen av bilen med 2 kw + gasol när det är minusgrader ute. Pannan går och cirkulationspumpen i läge 3. Kört läge 5 för att få mer fart på vattnet och avluftning. Nivå i expansionskärl strax över min.
Någon som kan förklara hur man bäst löser detta? Alla säger ju att det blir så go värme i bilarna på vintern.. Inte riktigt där ännu. :)
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Varför då? Går utmärkt att köra inverter samtidigt som 230 är anslutet. Invertern tar kraft från batteriet som samtidigt 230-laddaren laddar.
Missförstånd. Ifall du har en inverter som sitter parallellt med inkommande 230V, d.v.s. att båda ger ström till bodelens eluttag så måste det finnas något som stänger av invertern när stolpel är på. Självklart är detta inte något problem med de inverters som känner av att stolpel är anslutet.
Kylskåp, värmare och batteriladdare ansluts före inverter till 230V. Det finns ju även inverters som har en inbyggd batteriladdare...
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Tvivlar på att det är fabriksmonterat utan det är nog en återförsäljare som bara satt in den på inkommande ledning.
Din felbeskrivning visar ju att Alde är inkopplad efter inverter och invertertypen du har klarar bara 1700W med 3000W kortvarigt.
Antar att det är denna inverter du har:

 

Truckmat

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
34194
Medlemskap
2023
Tvivlar på att det är fabriksmonterat utan det är nog en återförsäljare som bara satt in den på inkommande ledning.
Din felbeskrivning visar ju att Alde är inkopplad efter inverter och invertertypen du har klarar bara 1700W med 3000W kortvarigt.
Antar att det är denna inverter du har:

Ja det stämmer bra. Vad har du för rekommendation..åka till en auktoriserad verkstad och göra om , göra rätt? Är invertern för klen i sammanhanget?
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Har haft samma inverter fabriksmonterad på båda våra Frankior. Som Truckmat skriver så står det LINE när 230V är inkopplat. Jag brukar inte ha invertern påslagen mer än när jag behöver 230V offgrid. På vår bil är alla uttag kopplade via invertern. kyl och panna ligger utanför invertern så något är nog felkopplat i din bil. Har kört 3kW på pannan utan problem
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Varför då? Går utmärkt att köra inverter samtidigt som 230 är anslutet. Invertern tar kraft från batteriet som samtidigt 230-laddaren laddar.
Njae, så kan det nog inte vara kopplat för i så fall är det helt felkopplat. Är du säker på att invertern inte kopplar om sig själv när den känner 230V från stolpen och bara släpper genom stolpströmmen.
230V från stolpen som matar 12V laddaren för att batterierna skall laddas så mycket att invertern kan göra 230V av 12V, nej så skall det inte gå till.

M. mycket v.h. JANKRO.
 

Flow

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30065
Medlemskap
2023
Njae, så kan det nog inte vara kopplat för i så fall är det helt felkopplat. Är du säker på att invertern inte kopplar om sig själv när den känner 230V från stolpen och bara släpper genom stolpströmmen.
230V från stolpen som matar 12V laddaren för att batterierna skall laddas så mycket att invertern kan göra 230V av 12V, nej så skall det inte gå till.

M. mycket v.h. JANKRO.
Nätprioritering fördubblar nästan priset på invertern, så vad finns det för bra/säkra alternativ, manuell omkopplare eller vad?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Min inverter är kopplad så att den ger ström till allt utom Aldepannan, laddarna och kylen. Den ger även ström till AC, då går den att använda ett tag på kvällen och när vi nyss startat för att få ner temperaturen fort. Vi har 2x150 Amp LiFePO4 som ger 150 Amp vardera och 1x95 AGM så vi klarar det ett bra tag och snabbt laddat igen. De flesta LiFePO4 ger bara 80-100 Amp.
 

Flow

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30065
Medlemskap
2023
Min inverter är kopplad så att den ger ström till allt utom Aldepannan, laddarna och kylen. Den ger även ström till AC, då går den att använda ett tag på kvällen och när vi nyss startat för att få ner temperaturen fort. Vi har 2x150 Amp LiFePO4 som ger 150 Amp vardera och 1x95 AGM så vi klarar det ett bra tag och snabbt laddat igen. De flesta LiFePO4 ger bara 80-100 Amp.
Intressant. Vad är det för AC du kör? Vi har en Truma aventa comfort som ska dra 1700W/4,2A vid kyla och jag funderar över om det kommer att räcka med en inverter på 1800W (Dometic 1812T) eller om jag borde gå upp till 2300W invertern (som kostar 50% mer…).
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Intressant. Vad är det för AC du kör? Vi har en Truma aventa comfort som ska dra 1700W/4,2A vid kyla och jag funderar över om det kommer att räcka med en inverter på 1800W (Dometic 1812T) eller om jag borde gå upp till 2300W invertern (som kostar 50% mer…).
1700 W blir väl 7.4 A (vid 230V)?

Edit: såg nu på databladet att den drar 4.2 A (vid 230V = 966 W) men ger 2400 W kyleffekt.
 
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Intressant. Vad är det för AC du kör? Vi har en Truma aventa comfort som ska dra 1700W/4,2A vid kyla och jag funderar över om det kommer att räcka med en inverter på 1800W (Dometic 1812T) eller om jag borde gå upp till 2300W invertern (som kostar 50% mer…).
Enligt firman som monterade var det bara Dometic som gick att köra via inverter pga att den har mjukstart så den drar inte så mycket när kompressorn startar som de andra märkena gör. Vi har en Dometic 2200 Freshjet.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nätprioritering fördubblar nästan priset på invertern, så vad finns det för bra/säkra alternativ, manuell omkopplare eller vad?

Hejsan, det är svårt att svara på faktiskt. Det finns många varianter som kan hjälpa till automatiskt, som ex. ett relä som skiftar bara kretsen till väggkontakterna från inverter till stolpström på ett säkert sätt om/när man kopplar in strömmen från stolpen m.m. och släpper åter automatiskt till invertern när stolpen kopplas bort.
Enklaste varianten är ju att flytta en stickkontakt mellan invertern och ett väggutag som får ström från stolpe... men inte så kul kanske.
Men grunden till hur det skall fungera är ju även hur det är inkopplat/delat från början, för hela 230V systemet i bilen kan ju inte gå på invertern utan måste vara uppdelat i minst två kretsar från början.
Att mata en bil eller något annat, med ex. 230V och sedan göra om den till 12V, för att innan användning åter omvandla den till 230V är väl ingen katastrof kanske, men om inte annat, så onödigt slitage och ansträngning på både inverter och inte minst laddare m.m.
En variant som jag sett är dubbla väggkontakter på alla eller vissa ställen, en försörjs av inverter och en av stolpe. Det bör ju monteras snyggt och helst med liknande delar för att se vettigt ut och kan bli rätt besvärligt.
Men antingen relä eller annan omkoppling, så måste det vara absolut säkrat så inte både stolpström och inverterström kan komma till samma strömkrets/kontakter samtidigt.... Då hittar man säker den lilla rökpuffen som finns inbyggt i all elektronik.

M.v.h. JANKRO.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hejsan, det är svårt att svara på faktiskt. Det finns många varianter som kan hjälpa till automatiskt, som ex. ett relä som skiftar bara kretsen till väggkontakterna från inverter till stolpström på ett säkert sätt om/när man kopplar in strömmen från stolpen m.m. och släpper åter automatiskt till invertern när stolpen kopplas bort.
Enklaste varianten är ju att flytta en stickkontakt mellan invertern och ett väggutag som får ström från stolpe... men inte så kul kanske.
Men grunden till hur det skall fungera är ju även hur det är inkopplat/delat från början, för hela 230V systemet i bilen kan ju inte gå på invertern utan måste vara uppdelat i minst två kretsar från början.
Att mata en bil eller något annat, med ex. 230V och sedan göra om den till 12V, för att innan användning åter omvandla den till 230V är väl ingen katastrof kanske, men om inte annat, så onödigt slitage och ansträngning på både inverter och inte minst laddare m.m.
En variant som jag sett är dubbla väggkontakter på alla eller vissa ställen, en försörjs av inverter och en av stolpe. Det bör ju monteras snyggt och helst med liknande delar för att se vettigt ut och kan bli rätt besvärligt.
Men antingen relä eller annan omkoppling, så måste det vara absolut säkrat så inte både stolpström och inverterström kan komma till samma strömkrets/kontakter samtidigt.... Då hittar man säker den lilla rökpuffen som finns inbyggt i all elektronik.

M.v.h. JANKRO.
Jag har mitt kopplat på det sättet, kontakt i garaget med 230,där inverter är ansluten, sedan så är en sladd där allt utom panna är ansluten som jag måste flytta till inverter eller eluttag. Det är kanske inte den optimala kopplingen då AES på kylen inte fungerar utan vi måste slå över på gasol när det ska användas. Fördelen är att vi kan låta kylen gå på 230 vid färjeöverfarter osv. En utmärkt lösning för oss som sällan står med landström. Vi har en en lågfrekvens ren sinus powerinverter på 3000/9000 Watt. På detta sättet så slipper jag ju även puffet :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har mitt kopplat på det sättet, kontakt i garaget med 230,där inverter är ansluten, sedan så är en sladd där allt utom panna är ansluten som jag måste flytta till inverter eller eluttag. Det är kanske inte den optimala kopplingen då AES på kylen inte fungerar utan vi måste slå över på gasol när det ska användas. Fördelen är att vi kan låta kylen gå på 230 vid färjeöverfarter osv. En utmärkt lösning för oss som sällan står med landström. Vi har en en lågfrekvens ren sinus powerinverter på 3000/9000 Watt. På detta sättet så slipper jag ju även puffet :)

Hejsan, inte till samma grej men liknande anledning.
En gång för länge sedan :)..... Så ville jag ha bra bodelsladdning till fyra bodelsbatterier och det var före Ctek kom med sina första 250 Dual Dc till Dc laddare. Jag monterade en inverter som försörjdes av 12V från bilen bara när det finns ström på D+ som mycket annat. När invertern hoppade igång så gick 230V från den till en 25Amp. "vanlig" Ctek'laddare som laddade bobatterierna.

(Funkade bra för två marinbatterier hängde med i ca. 17 år och de andra två som köptes senare klarade ca. 13 år tror jag. Alla fyra gav upp på samma cell närmast pluspolen, troligen kortis av avlagringar ner på botten av cellen och mindre utrymme på de två nyare batterierna då de inte klarade sig lika länge.... Eller lite misshandel när de två äldsta började bråka.)

Men så till saken. jag ville använda samma 25Amp Ctek både under färd med ström från invertern och med 230V ström från stolpe.
Jag monterade invertern och en 230V kontakt, som fick ström från stolpen alltså, på så sätt att uttagen var i vägen för varandra så man kunde bara ha stickkontakten från laddaren instucken i antingen invertern eller kontakten.

Funkade så bra att jag inte ens orkade koppla om när jag köpte en 250 Dual till solceller och lite annan användning.
Grejerna satt under förarstolen och jag står inte vid stolpe mer än när jag blir tvingad eller är hemma, så det funkade jättebra faktiskt.

Som sagt inte samma anledning, men funktionen att endast en variant i taget av inkoppling var möjlig till två försörjande kontakter och en stickkontakt,,, från laddaren i detta fall.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Enligt firman som monterade var det bara Dometic som gick att köra via inverter pga att den har mjukstart så den drar inte så mycket när kompressorn startar som de andra märkena gör. Vi har en Dometic 2200 Freshjet.
Monterade Truma Aventa i en husbil för några år sen och den gick bra att köra med invertern, så det stämmer inte.
 
Toppen