• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme Alde 3020 3 kw

Truckmat

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
34194
Medlemskap
2023
Hej kamrater. Provat att vintercampa för första gången och får inte riktigt till det med värmesystemet. Har en Burstner Argos 747 från 2021 med Alde 3020. När man står med ström inkopplad har jag aldrig lyckats köra på 3kw elpatron trots att det garanterat finns tillräckligt med ampere i stolpen. Mer än 2 kw går inte att köra då slår det ut någon form av överbelastningsskydd/automatsäkring i bilen, på invertern. Har inte lyckats lura ut hur det där hänger ihop? Sommartid har det löst ut när man kört ac samtidigt med annan förbrukare, hårtork eller liknande. Det är ganska logiskt, men om allt är avstängt och enbart värmepanna/pump går, då tycker man ju att man ska kunna utnyttja 3 kw på el + gasol.
Får inte riktigt fram värmen till främre delen av bilen med 2 kw + gasol när det är minusgrader ute. Pannan går och cirkulationspumpen i läge 3. Kört läge 5 för att få mer fart på vattnet och avluftning. Nivå i expansionskärl strax över min.
Någon som kan förklara hur man bäst löser detta? Alla säger ju att det blir så go värme i bilarna på vintern.. Inte riktigt där ännu. :)
 

Flow

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30065
Medlemskap
2023
Kyleffekten är ju helt ointressant när det gäller att dimensionera inverter och batteri (och kablar). Vad har den för elektrisk märkeffekt?
3000 VA inverter borde räcka gott, nästa begränsning är hur mycket A BMSen kan lämna. 150 A kan vara lite på gränsen, men de flesta klarar en viss överlast under korta stunder (som uppstart av AC t ex).
Javisst är kyleffekten ointressant i sammanhanget. Som jag skrev initialt är angivna strömförbrukningen 4,2A vid 240V, vilket i praktiken visat sig bli ca 60A vid batteridrift. Ergo: inga problem för invertern varken vid körning eller stillastående.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Har inte sett svar på alla dina frågor. Har vintercampat i fjällen med 747 ca 50 nätter/år med mest fricamping på vintern sedan 2015.

Du behöver bygga om och montera en extra konvektor längst fram i alkoven framför sängen. Blir kallt där uppe annars. Gällande inverter så har jag inget behov och skulle inte vilja ha en eftersom det blir för stora strömförluster. Vi klarar ca 2 dygn med värme och belysning samt alla laddare av prylar går via 12 V. Tv har vi inte utan kollar via Ipad. Förbrukning vid -20 C ca 40 Ah per dygn. Har ett litiumbatteri 100 Ah och 30 A extra laddare. Betyder alltså att vi behöver köra en enkel biltema generator ca 1h/ dygn - det laddar då med ca 40A. Enda gången det kan bli lite småkallt är när det är under -20 och blåser - innertemperaturen är då kanske 25 C men det blir strålningskyla från alla ytor.
 
Toppen