• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utlandsresa med vovve

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

Hej Sharky,

Köp produkterna utomlands, men jämför priserna mellan olika apotek & veterinärer, speciellt i Spanien!

Ps: Avreglering var mycket bra, nu hittar man ju apotekerna... och en del priserna är bättre en del finns det förbättring att göra. Men det tar lite tid.

hälsn
jyrki
 

Lenoinga

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
1407
Medlemskap
2021
Sv: Utlandsresa med vovve

Tack, Anita och Jyrki för ert snabba svar! Exspot-lösningen har samma beståndsdelar som Scalibor, så Exspot borde då skydda lika bra som halsbandet... Ovisst, fortfarande vad jag väljer...men nu utesluter jag Frontline. Nu blir det att jämföra priserna.... Lösning var 28:de dag eller halsband var 3;dje månad (eftersom Scaliborhalsbandet endast är verksamt i 3 månader på loppor- eller var det löss??) Är det stor prisskillnad på att köpa utomlands? Tänker börja redan nu med detta, så vi ser, om han tål medlet.
Tack också för er hjälp med WIFI frågorna! Nu är det inköpt och klart! Återstår endast att använda det. Tack!:wink:
 
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

Expot eller Scalibor?? Båda är effektiva mot fästingar, loppor och andra parasiter. Men fördelen med Scalibor är att om hunden inte "tål" substansen så är det enklare att avsluta behandlingen (ta av halsbandet) men effekten av Expot finns kvar i minst tre månader. Kan också tillägga att det finns inga kliniska prövningar som visar att dessa så kallade "naturläkemedel" har någon som helst effekt mot fästingar eller andra parasiter. Det finns inga jämförande kliniska studier som har visat att så kallade naturprodukter har effekter jämförbara med det som många kallar "gifter". Och dess "gifter" påverkar inte hundens normala liv,livslängd osv utan skyddar den endast mot otrevliga infektioner.
 
F

F.d. 2755

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

Hej

Vi är på Teneriffa med vår hund under vintern. Hon ha tagit mot rabies som krävs och när jag kommer dit går jag till en veterinär som ger en tablett för sandmyggan som är farlig. Den hjälper även mot löss. fästingar. 1 ggr i månaden ska hon ta den. När vi åker hem ger vi henne en tablett mot dvärgbandmask. Den stämplar veterinären i hundpasset att vi tagit. Sen visar vi den i tullen. Hon är en liten hund på 4 kg och har aldrig visat symtom på allergi eller annat. Men däremot har jag provat halsbandet och då fick hon en hemsk klåda. Prova och lycka till

Frida
 

Lenoinga

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
1407
Medlemskap
2021
Sv: Utlandsresa med vovve

Frida: Vad heter den tablett som ni ger mot sandmyggan/löss?
Örjan o Irene:Exspot och Scalibor är identiska preparat, fast i olika beredningsformer.
Dessa klassas inte som "naturmedel" - de är kemiska läkemedel. Naturmedel är t.ex. Fixodida, som, vad jag upplevt, har mycket bra effekt under några månader, sedan verkar det inträda en viss immunitet...
Jag är fortfarande klyven till halsband kontra lösningen/pipetter. Båda har, som jag skrivet, fördelar framför den andra. Ska bestämma mig nu snart, så vovven får prova "toxiciteten" innan jag klipper pälsen kort. (Pälsen skyddar något vid tillvänjningen av giftet)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Utlandsresa med vovve

Hej Sharky,

Köp produkterna utomlands, men jämför priserna mellan olika apotek & veterinärer, speciellt i Spanien!

Ps: Avreglering var mycket bra, nu hittar man ju apotekerna... och en del priserna är bättre en del finns det förbättring att göra. Men det tar lite tid.

hälsn
jyrki

Hej!

Kan man köpa Stronghold utan recept i Spanien. Finns Scalibor?
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

Scalibo finns. Stronghold har vi aldrig frågat. Testa hos olika veterinärer, de brukar har bättre sortiment än apoteken.
Recept behövs inte.

Hälsn
jyrki
 
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

Lenoinga, jag är medveten om detta. Om en hund inte "tål" halsbandet så ska man inte heller testa dropparna.
Jag har arbetat inom läkemedelsindustrin i hela mitt liv, och minst 20 år med vår "animal Health" avdelning som bland annat tillverkar och marknasför Scalibor. "Gift" är ett ämne som vid fel dosering ger oönskade biverkningar. i detta fall är det väldigt noggrant prövat i kliniska studier.
Man kan jämföra "giftet" med ett av våra vanligaste läkemedel mot hjärtsvikt som i och för sig är farligt för hjärtat, men som i teraputisika doser stärker hjärtat.
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

Ni som vistas i Spanien med era hundar, vaccinerar ni dom även för Leptospiros? Jag är liten kluven till att vaccinera mot det. Har läst i tidningen hundsport,att det kan medföra allvarliga biverkningar särskilt på dvärghundar. Risken att få sjukdomen skulle vara väldigt liten att jämföra med risken att drabbas av dessa biverkningar som skulle vara mycket större. Hur gör ni?
/Birgitta
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

Freddie-hunden har nog aldrig fått detta! Vet inte heller vad det är för något...

Ingår det i de "coctails" man vaccinerar hu nden i Sverige?

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 2755

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

Hej

Tabletten jag får av veterinären på Teneriffa har jag glömt vad den heter. Men alla veterinärer vet vad tablett man skall ha mot sandmyggan eller mot hjärtmasken. Hunden kan bli biten av en mygga och lägger ägg i hjärtat. Dessa kan sen börja växa så hjärtat exploderar på hunden. Men med en tbl kan man förhindra detta. Samt en ny varje månad. Något annat behöver man ej ge en hund i utlandet. För hon är skyddad mot löss och fästingar. Sen skrev jag att det är när man ska hem som man måste ge mot dvärgbandmask (ECHINOCCOS). I Hundpasset finns allt man måste ta. Halsbanden som finns mot detta kan inte vara bra för hunden. Gift strömmar till hela dagen. NEJ

Jag som älskar min hund/Frida/:yes:
 
F

F.d. 2755

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

Hej

Många som kommer till utlandet med sin hund känner ej till om sandmyggan. Så är ni rädd om er hund ge hunden 1 tbl mot detta varje månad. Hundägare tror att man bara behöver rabies spruta. Samt tabletten dvärgbandmask när man ska hem.

Frida:spinny:
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

Ja! Hjärtmasktabletten Freddie får 1 ggn/månad alltid när vi är söder om Frankrike! Cardotek eller Program+, men ingen vaccinering.

Dessa tabletter är stora men han tycker om dem och äter upp utan något problem.

Hjärtmasken är inte Lechmania. Lechmania smittas via en mygga, såsom hjärtmasken, se:
Dirofilarios (hjärtmask) - djurägare - SVA

hälsning
jyrki
 
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

Frida: Jag är övertygad om att alla älskar sin hund. Men vilka bevis har du för att halsbandet "Scalibor" är "giftigt"?? Alla substanser mot diverse ohyra, myggor/fästingar osv är giftigt. men i terupeutiska doser fungerar det inte som gift mer än för fästingarna. Halsbanden och dess motsvarighet i droppar är alla godkända av läkemedelsverket och får kallas läkemedel. Detta gäller dock inte så kallade naturläkemedel där man kan "luras" av tillverkaren. som kan påstå att deras produkt har vissa egenskaper Exempel: det finns halsband med vitlök/lök som sägs vara effektiva mot fästingar osv. Men det finns också en väl etablerad kunskap om att hundar inte bör äta lökväxter då dom inte tål detta.

Det är viktigt att man inte ger sig hän till eget subjektivt tyckande och rekommendationer utan grundar sina uttalanden på en vetenskaplig grund. Sedan kan vi alla ha en egen uppfattning om vad som är bra/mindre bra för våra fyrfota vänner. Men de mår inte bättre av icke "relevanta rekommendationer" som inte har någon förankring i verkligeheten.
 
F

F.d. 2755

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

Hej

När min hund fick klåda av halsbandet ringde jag till apoteket. Där skickade dom vidare mig till en person som var kunnig i medicinering. Det var HAN som sa att halsbanden innehåller mycket gift. Men att det var på gång mer skonsammare halsband. Han t o m berättade att hans svärmor blivit sjuk av sandmyggan. Dem kan ge sig på människor oxå. Det är inget vanligt myggbett man får. Hon hade fått antiobiotika. Därför ger jag idag inte min hund något halsband. Även om det blivit bättre. Jag tror att alla älskar sin hund men som det sägs man har lätt att bara ge för man tror att det HÄR hjälper. DU som arbetat inom läkemedel måste väl känna till detta? Eller ljuger apoteket?

Frida:spinny:
 
F

F.d. 2755

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

Hej
Gå in på google och slå fram hjärtmasken och sandmygg:spinny:an. Där får du mycket fin information.

Hälsn Frida
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

Giftigt och giftigt. Det är så olika hur varje enskild hund reagerar.

Nu efter många års resor tål vår Freddie inte mer varken några pipetter eller Scalibor.Kliandet börjar direkt... Han har utvecklat allergi mot dessa gifter. Veterinären i Portugal och Spanien ville lägga honom på livslång kortisonkur...

Så nu här i Sverige har vi bara haft "SHOO-OFF", ett giftfri alternativ, en bricka, som vi inte trodde på alls, mot fästingar. Och det fungerar, inga fästingar alls under dessa två somrar här.

Få se vad vi gör när vi kommer ner, mest rädda i vi för Lechmanian, men om man är i städerna är inte risken stor, mest på stränderna i Costa de la Luz och Algarve.

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

En hund kanske är viktigare än en människa? Vad vet jag?
Själv tar jag inga extra sprutor eller annat extra än några öl och röka.
Måhända det hjälper. (räknas starkt kaffe?)
Min hund har jag superkoll och alltid bunden. Alltså har jag bara det skydd som lagen stipulerar som skydd mot tredje man. Fungerar bra sedan 20 år...
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Utlandsresa med vovve

Svar på varför människor inte använder fästingmedel: Bra fråga. Jo, det måste ju vara för att det är så pass giftigt. Med andra ord så är det ju lika giftigt för hund och katt. Man ska tvätta händerna och inte låta hunden bada med det. Tror sjutton att det är farliga gifter i det. Min teori är att mina båda tidigare japanska spetsar fick sätta livet till p g a dessa droppar och halsband. Uppfödaren sa att hon hellre satsar på friska fästingar istället för dessa preparat. Numera använder jag Fixodida. Vi har nyligen varit i Tyskland i 2 veckor. Inte hittat en enda fästing på våran hund. Har använt detta sedan slutet på maj.

Sussie
 
Senast ändrad:
Toppen