• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utlandsresa med vovve

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
:wideeyed:

Nu måste jag få höra lite hur ni bär er åt när ni åker ner i Europa med era vovvar. Att man ska vaccinera för rabies och avmasking det är vi på det klara med. Det är så gott som avklarat. Men när jag nämnde att vi kanske åker till Spanien, då blev det plötsligt mycket mer komplicerat. Fick ett recept på medicin mot hjärtmask. Så skulle man även ha fästinghalsband för där var det fästingar och en slags mygga som kunde vara farlig. Personligen är jag emot fästingmediciner av olika troliga och tråkiga orsaker, men nu vill jag gärna höra hur ni har gjort. Vet ju att många av er är ute och reser mycket utanför Sverige.


Sussie
 

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Sv: Utlandsresa med vovve

Hej Sussie!
Vi har varit i spanien ett flertal ggr med våra hundar och vi använder scaliborhalsband
(vet ej om det stavas så) på båda 2, det är en dvärgpudel och en toypudel och dom tål banden bra. Men jag vet att vissa hundar kan bli lite vingliga av scaliboren och då tror jag
att djuret inte mår så bra. Våra hundar har aldrig haft en fästing på sig och inte blivit myggbitna heller. Det kan vara värt ett försök.
Trevlig resa.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Utlandsresa med vovve

Hej,
vi har också kört flera år med både hundar och katt. Vår shetland sheepdog, "minilassie", tålde inte halsbandet utan blev illamående och vinglig. Veterinären sade att hundar av collieras/collietyp inte klarar halsbandet, det förstör blodet på något sätt. Gäller alltså vanlig collie, shetland sheepdog, bordercollie m.fl, troligen även blandraser av dessa. Därför höll vi oss i många år norr om alperna.
Däremot tål vår dvärgpudel halsbandet även om han blir lite trött första dagarna. Eftersom sheltien numera jagar i sällare jaktmarker kan vi nog tänka oss att resa även söder om alperna. Halsbandet tar både fästingar och fjärilsmyggor som sprider hjärtmasken enligt vår veterinär.
Karin;)
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Utlandsresa med vovve

Hej!
Om du tittar under rubriken Våra husdjur uppe till höger och läser i tråden Hundsjukdomar i Europa så kan du få lite mer råd om detta.
Willy
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Utlandsresa med vovve

Varför använder inte vi människor fästinghalsband?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Utlandsresa med vovve

När jag läser bipacksedeln till fästinghalsbandet så står det att man helst ska tvätta händerna efter hanterandet eftersom innehållet är ohälsosamt för människor.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

Scalibor innehåller i och för sig ett gift (deltametrin) - annars vore det förmodligen inte särskilt effektivt mot fästingar. Sedan handlar det som med alla gifter om dosering. Det är förmodligen inte särskilt nyttigt att slicka på halsbandet - speciellt inte när det är alldeles nytt (cave bebisar!).

När man hanterar ett nytt halsband ger det från sig ett vitt pulver. Man kanske inte ska hantera mat med det pulvret på fingrarna. Å andra sidan väger en normalperson vanligen rätt mycket mera en en normalstor hund, så dosen torde inte vara dramatiskt hög för människor.

Vår pudel får svår klåda om vi sätter på bandet direkt från förpackningen. Om vi däremot först tvättar av det och sedan låter det ligga framme och lufta i en vecka funkar det utan problem (satte på ett nytt idag efter bad och klippning).
 

Inger o Tommy

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2664
Medlemskap
2024
Sv: Utlandsresa med vovve

Vi har använt både halsband och droppar på vår rottis (dock inte samtidigt), vilket har funkat bra.
Enligt veterinären är det bättre med halsband ifall vovven skulle bli allergisk. Halsbandets "gift" försvinner på ett par dagar medan droppar tar kanske 1 månad.
Lycka till.:dog:

Inger
 

bilbo

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
578
Medlemskap
2024
Sv: Utlandsresa med vovve

Har nu fått resept på Advocate köpt Scalibor halsband och Droncit vid hemfärd. Rekommendation är nu att ta Advocate 4 veckor innan resa och sedan var 4:e vecka under resan sätta på Scalibor halsband och invänta med Droncit till hemfärden. Det blir mycket gift på en gång. Klarar era hundar detta ?? Hur lång tid måste det gå mellan Advocate beh. och att sätta på halsbandet Funderar även på vad som händer om jag har satt på Advocate strax innan hemfärd och det då blir dax för Droncit. Det finns säkert någon som har erfarenhet av detta så det blir så skonsamt som möjligt. Har även fått Lepto.vet.
 

Kenny o Monica

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
5010
Medlemskap
2024
Sv: Utlandsresa med vovve

Hej Sussi O Bernt! Vi använder ett medel som heter Fixodida Zx till vår Cavalir King Carles och det funkar bra. Det finns i zooaffärer.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Utlandsresa med vovve

Vi bor ju i Spanien och vi ger vår hund Stronghold eller Frontline en gång i månaden när vi är där.
Det skyddar mot både hjärtmask och fästingar.
Vi har aldrig märkt att det påverkar hunden på något sätt....fast det är en liten hund.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Utlandsresa med vovve

Varför använda gift när det finns giftfria medel.Vi använder en Fästingavisare som heter Skudo Pet med pulserande ultraljud helt ofarligt för djur,ifjor fick Trista 1 fästing så det är att rekommendera.Kan köpas i djur affär,jag köpte min på nättet.
Berra
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Utlandsresa med vovve

Vi köpte en idbricka mot fästingar. Någon som vet om det är bra eller inte?

/L
 
G

gigge

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

Hej

Det står allt du behöver veta på jordbruksverket. En väldigt bra sida!:yes:
 

Lenoinga

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
1407
Medlemskap
2021
Sv: Utlandsresa med vovve

Vi planerar för en vistelse i Sydeuropa + Marocko för totalt ca 8 månader. Vi har övervintrat tidigare, så det är inget nytt för oss. Vad som däremot är nytt, är att vi nu reser med vår Spanska Vattenhund. Så den stora frågan har varit Scalibor halsband eller Frontline eller Exspot??? När man läser om dessa preparat, refereras det alltid till fästingar.
I Marocko är loppor/löss ett större problem än fästingar!
Halsbandet har vissa fördelar framför vätskorna: (Scalibor kan man ta av vid bad+lättare bryta behandlingen vid överkänslighet, dock är det verksamt emot loppor/löss endast i 3 månader)
Exspot/Frontline har vissa fördelar framför halsband.....
Så vad är bäst??
Kan jag få något råd utav någon som sjäv har använt dessa preparat i dessa länder?
Har har lusläst allt, tror jag....
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Utlandsresa med vovve

Vi pratade mycket om detta med veterinären i Tavira på stället dem föder upp Portugisiska vattenhundar.

Det viktigaste för medlet är att det fungerar mot Lechmania, som bärs av myggorna vid gryningen och nätterna.

För det har Scalibor-halsbandet det bästa skyddet enligt dem. Lechmania-myggan har delvis blivit resistent mot pipetterna (Frontline).

Det tredje märket du hade känner vi inte igen.

hälsning
jyrki
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Utlandsresa med vovve

Vår hund får på irådan av vår veterinär : Stronghold en pippett i nacken 1 gång i månaden , och använder samtidigt Scalibor bandet.

Börjar bli dyra saker , Stonghold behöver 6 st a 150 kr och två Scalibor som numera kostar nästan 230 kr st. Avregleringen av Apoteken var inte bra!
 
Toppen