• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

F

F.d. 2944

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Jag vet inte riktigt vad jag skall säga om debatten?
För min del finns det saker som kan påverka i mycket högre utsträckning och som verkligen oroar mig mer.

Följer man nyheterna dagligen så kan man inte undgå att Irans president uttalat att landet målsättning är att "utplåna cancersvulsten Israel från jordens yta" samtidigt kan man läsa att Israel "inte tvekar att försvara sig INNAN ett anfall på landet kan startas.
Det politiska klimatet i regionen är tydligen än mer spnnt än man vågar redovisa.
Samtidigt flaggar IAEA upp att man är orolig för vissa aktiviteter med underjordisk verksamhet i anslutning till Irans upparbetningsanläggningar.
Vid förfrågan har man nekats tillträde.

Låt oss säga att det värsta skulle hända, hända redan i år, att Iran får upp ett par långdistansrobottar, det räcker med ett par som släpper ner sig mellan Haifa och Tel Aviv, då utplånar man 1 miljon judar på ett bräde.
Israel å sin sida har över 100 taktiska missiler som kan nå hela Iran.
Från Iran till Israel har en missil ca 9 minuter.
Man hinner alltså med god marginal trycka på knappen i Israel och utplåna 100 städer i Iran.

Skulle detta hända, gud eller någon annan förbjude skulle det vila ett radioaktivt moln över mellanöster under lång tid.

Förlåt om jag agerar domedagsprofet men med dagens politiska läge i området och den religiösa inställning som råder är det här tyvärr, enligt min uppfattning, inte orealistiskt på något sätt.

Fick bara lov att lämna mina synpunkter i debatten eftersom det här, som sagt, oroar mig mycket mer.
Skulle detta skräckscenario bli en verklighet får vi nog se drivmedelspriser som vi inte ens kan drömma om i våra värsta nattmaror.

Håll tummarna för att den tysta diplomatin än en gång vinner över ondskan.
Blev otroligt glad över Eliassons nya uppdrag. Oavsett politisk tillhörighet så måste väl alla ha en stor respekt för den mannen.
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Ja Gomer, jag håller med dig fullständigt. Skulle det ske så är det "först till kvarn" betr. att sälja husbilen. (Också ett uttryck som misshandlas. Det måste vara många personer nu på den kvarnen). Men tots allt så gäller det ju vår plånbok och jag anser det vara sunt att diskutera och reagera på vissa saker som händer och som också drabbar oss alla.
JanneEkan: Vi väntar med spänning på kontakten som du har.

Reagerar också på nyheterna som återigen medd. att bränslepriset har gått upp.
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Nu igen !!!!!!!!!

Hörde på nyheterna igen att priset på bränsle gått upp i dag igen. (Andra höjningen denna veckan). Priset på bensin står nu i 15.43 kr/lit.
Någon kommentar eller lägga ner reaktionerna ?

Vad tycks ????
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Och som ett öppet och direkt hån mot den s k fria och lagstiftade konkurrensen kom de stora bensinbolagen på att de - naturligtvis utan att ha kontaktat varandra - att deras kostnader krävde denna höjning. Just fr o m idag och just med så mycket!

Och, än en gång kan vi hjälplösa konsumenter få undra hur det går till när nyhetsmedia får meddelandet om prishöjningen, som de så gärna läser upp i radio och TV från morgon till kväll. Vem skriver det där meddelandet? Har de kommit överens om att den uppgiften ska gå runt bland bolagen i priskartellen?

Så enkelt är det nog. Men varför ska nyhetsmedia bara signalera drivmedelspriserna? Varför får vi inte på motsvarande sätt höra om prisförändringarna på mjölk, på el, på spannmål och potatis? Där är det också fri konkurrens som gäller.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Ja Gomer, jag håller med dig fullständigt. Skulle det ske så är det "först till kvarn" betr. att sälja husbilen. (Också ett uttryck som misshandlas. Det måste vara många personer nu på den kvarnen). Men tots allt så gäller det ju vår plånbok och jag anser det vara sunt att diskutera och reagera på vissa saker som händer och som också drabbar oss alla.
JanneEkan: Vi väntar med spänning på kontakten som du har.

Reagerar också på nyheterna som återigen medd. att bränslepriset har gått upp.
Om oljeflödet till Europa stryps. Är nog en osäljbar husbil ett litet problem i samanhanget.
bosse b
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Jag håller också med om att priserna är alldeles för höga och att det är säkert så att bolagen konfererar med varandra. Varför priserna är så höga har ju kommenterats i den här tråden tidigare och jag tror det är svårt att göra någonting åt det. Men jag har i allafall ett litet tips om vad man kan göra för att komma billigare undan: Gå med i Caravan Club (om ni inte redan är det). Där kan man via ÅFA köpa diesel betydligt billigare.Just nu är dieselpriset 14,28 fram till den 15/3. Priset omförhandlas i 14-dagarsperioder. Vi pratar alltså om rabatter i storleksordningen 75-90 öre, och det är väl inte fy skam?

Roland
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Hej igen
Jag har varit med där sedan en längre tid och det är skillnad på priserna. ÅF kan ju pressa priserna, det märks, så vi får gott av det.

Detta med att gemensamt höja priserna på samma klockslag, samma dag och till samma prisnivå är ju också märkligt. Har inte myndigheterna fått upp ögonen för detta ? När det gäller kartellbildningar brukar dom ju vara snabba bl.a mot byggföretag, asfaltsföretag m.m.
Men det kanske är skillnad här för ju högre priset är ju mer skatter kommer ju in i gemensamma kistan. Dä kan det vara känsligt att börja intressera sig för detta.

Ja Ja vi får väl se och höra vad som sker och vilken dag nästa höjning kommer.

Ronny
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Nej, jag tror inte på Gomers domedagsprofetia om att det är de storpolitiska spänningarna och möjliga scenarierna mellan Israel och Iran om nukleära attacker och ev stängning av Hormussundet och andra transportvägar, som kommer att avgöra tillförsel och prisnivåer för oss i omvärlden.

De oljeproducerande länderna och deras mottagarländer är alldeles för beroende av att hålla denna handel vid liv för att tillåta enskilda länder och stridigheter att stoppa densamma. Så enkelt är det inte att stoppa hela världens "blodflöde", som man ju utan överdrift får kalla oljeleveranserna. Dessa går bara inte att stoppa! Det finns alltid alternativ för dessa leveranser, och visst kan det bli dyrare sådana.

De, som de facto bestämmer vad de enskilda länderna får och ska betala för soppan, är de stora oljebolagen och regeringarnas skattepålägg i de enskilda länderna. Och, så är det ju redan idag, innan Gomers spekulationer om krigshandlingar här och där har startat.
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Snart är det semestertider , då brukar drivmedels priserna rusa iväg , så priet blir säkert runt 16,25 litern för disel till Jun-Juli i år.
Betr. inkomster för bolagen , så är det väl så , att förra årets resultat måste slås , och där hänger staten gratis med i utvecklingen.
Jag stöttar till fullo ett upprop mot bränslepriset , även om HBK inte är en politisk organisation , är vi ändå en part, i detta mål som bränsle förbrukare. Vi måste vara en del av flera som agerar.
Och som det heter : Rom byggdes inte på en dag !
Lasse
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Det behövs inte! Det går att skaffa den förmånen sedan länge genom medlemskapet i HBK.

Läs: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/290019

Sorry Gunnar. Hade missat det, delvis beroende på att "Rabatter och Förmåner" i mina ögon är lite svårt att hitta i, delvis också p.g.a. slarvig läsning. Har haft CC:s ÅFA kort sedan tidigare så jag letade väl inte så noga heller.
Mvh / Roland
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Att påverka oljebolagen är troligen lönlöst de är för stora även för svenska staten.:(
Men ett politiskt beslut om sänkt skatt det avgör enbart svenska politiker.
Där måste nog stöten sättas in tror jag.
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Helt otroligt vad intresset är stort från medlemmarnas sida d.v.s. klubbens. Verkar vara så att dom flesta knyter händerna i byxfickan och tycker att vi har det bra och det gör inget om bränslepriset skjuter i höjden.

Har jag rätt eller fel?

Ja vi får väl se.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Allt är ett politiskt beslut när det gäller energi.
Sverige har den dyraste elen i Norden beroende på skatten. Norge har hälfen så dyr el som Sveige, Finland klart mycket lägre, till och med Danmark som inte har ens ett enda Vattenkraftverk har lägre skatt på el.
Inget av detta har med utsläppshandeln att göra som oftast anges som den störta "boven" för ökade elpriser. Allt beror på att staten beskattar oss svenskar oförskämt mycket för en av världens renaste elproduktinon.
Bland annat skatt på skatten (moms) på skatt.
Lika så på bensin/diesel skatt på skatten 25% för att vi betalar skatt!
Nu är priset på diesel i mitt område 14,99 kr/L. momsen utgör av detta 3,74 kr/l:mad:
Sloppa moms på sakten på skatt så hade priset varit 11.25 kr/L
Allt är politiska belslut, vill regeringen att vi skall öka sysselsättningen genom konsumtion så måste svensken också ha köpkraft.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Helt otroligt vad intresset är stort från medlemmarnas sida d.v.s. klubbens. Verkar vara så att dom flesta knyter händerna i byxfickan och tycker att vi har det bra och det gör inget om bränslepriset skjuter i höjden.

Har jag rätt eller fel?

Ja vi får väl se.

Intresset finns nog, men tror inte på att 7000 medlemmar kan göra så stor skillnad, vare sig när det gäller bensinbolagens prissättning eller skattesatserna.

Bensinbolagen tror jag inte vi i Sverige kan göra så mycket åt - marknaden är rätt stor.... När det gäller skatten tror jag man måste gå med i ett politiskt parti och påverka inifrån om man ska komma någon vart - Tyvärr.

Jag väljer att ta strid där jag tror att min insats kan göra skillnad.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Sloppa skatt på skatt så hade priset varit 11.25 kr/L
Allt är politiska belslut, vill regeringen att vi skall öka sysselsättningen genom konsumtion så måste svensken också ha köpkraft.

Det blir ju rätt mycket pengar till statskassan via bensinskatterna! Frågan är var dessa pengar skulle kommit ifrån om man bestämt sig för en alternativ pengakälla! Bilisterna är ju ett härdat släkte så dom ligger ju bra till för sådana här "uttag"!

Jappe
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Det blir ju rätt mycket pengar till statskassan via bensinskatterna! Frågan är var dessa pengar skulle kommit ifrån om man bestämt sig för en alternativ pengakälla! Bilisterna är ju ett härdat släkte så dom ligger ju bra till för sådana här "uttag"!

Jappe

Jo som du skriver Jeppe det går an att beskatta det som politiken vet är nödvändigt.
Samma sak med Fastighetskatten, en fastighet ligger där den ligger och är inte möjlig att flytta till något skatteparadis, med andra ord säker att beskatta.
Vi kan ställa oss frågan vaför något skall beskattas som inte ger en vinst före att man sålt fastigheten:confused:
Vad i ligger logiken att man skall betala skatt för att man äger ett boende:confused:

Så är det nog med energiskatt, politikerna är väl medvetna om att El, Bensin/Diesel det måste de flesta köpa för att få ett fungerande liv och kunna försörja sig.
Att avstå från detta är näst intill omöjligt för flertalet och då får annat stryka på foten.

Mer och mer av intjänade pengar får läggas på livets nödtoft, köpkraften blir lägre och därmed arbetstillfällen.
Det blir en ond cirklel där politiken målat in sig i ett hörn på grund av att detta gjort finasieringen beroende på dessa pålagor.
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Att bensinpriset går upp nu beror mest på riskerna för att Hormussundet ska stängas för trafik. Det lär vare sig vi eller regeringen kunna påverka, det är starkare krafter i rörelse. Ökningen har så vitt jag kan förstå blivit lite lägre genom att Saudiarabien lovar öka sin produktion.

Vad gäller svenska bränsleskatter ska man kanske se dem i ett sammanhang. Totalt har skattetrycket i Sverige minskat en del under de senaste åren genom de skattesänkningar som aliansregeringen genomfört. Dvs. totalt tar staten ut mindre i skatt än om tidigare regler gällt. Sedan väljer regeringen och riksdagen vilka skatter som ska höjas och vilka som ska sänkas. Under aliansregeringen har främst skatten på arbete minskat. Vi som lever på pension har fått väsentligt mindre skatteminskningar.

En del riksdagspartier vill gå hårdare fram för att spara miljön och minska den globala uppvärmningen. Det gäller åtminstone Miljöpartiet och Vänsterpariet. De vill öka bl.a. bränsleskatterna än mer och möjligen minska beskattningen av arbete eller andra skatter. Särskilt V vill dock satsa mer på vad de kallar "välfärden". Om jag förstått dem rätt vill V därför också att öka skatten för dem som har höga inkomster, dvs V vill nog gärna öka det sammantagna skattetrycket igen för att få pengar till sjukvård, skola, äldreomsorg etc.

Men sammantaget har de flesta av oss fått lite mindre skatter att betala under senare år, bäst har det gått för personer med ganska höga inkomster från arbete. Hur det blir i framtiden beror på hur vi som medborgare röstar i kommande val.

Något riksdagsparti som har sänkta bränsleskatter på dagordningen finns vad jag vet inte men det finns skillnader mellan partierna om hur det sammantagna skattetrycket bör utvecklas.

Partierna tvistar också om vad som händer med den sammantagna skatteinkomsten om man sänker skattetrycket. Det är om man ska tro vissa ekonomer och vissa politiker inte självklart att skatteintäkterna minskar om skatterna sänks, det kan istället leda till ökad produktion, fler jobb och därmed ökande skatteintäkter. Men nu är jag inne på politik och nationalekonomi och det ska kanske inte diskuteras här.

Björn
 
Toppen