• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Nu går det banne mig för långt. I dag sa dom på nyheterna att bränslepriset höjs ytterligare.

Passa på och åk så mycket ni har råd med. Priset är billigt idag mot vad kommer att vara om några år 20kr vallen ligger inte långt bort.
I mars 2007 var det högsta officiella riktpriset 10,79 kronor per liter diesel.
En ökning på 30%
Kommande höjningar kanske blir på 5 år 15x1,3= 19,50kr/lit minst....

/Bosse
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Det är förjäkligt! att man ska behöva lägga så stor del av sin lön som man gör för att ta sig mellan hemmet och sitt arbete bara! Knappt man får göra avdrag längre heller!

Uppror vore det enda raka! Finns det något parti som är för sänkta bränslepriser?? Isåfall tycker jag att hela svenska folket röstar på detta parti så har vi visat vad vi tycker i den frågan!

Förrföra valet gick (KD) ut med att de skulle föra frågan i Riksdagen att sänka bränsleskatten, för att bränsleprisena slog hårt mot de som behöver bilen för att "få vardagen att fungera".
Vad hände? En vecka efter att (KD) klarat 4% Uttalar sig (KD) på en fråga om just detta i TV nyheterna enligt följande: Vi kommer inte att föra den frågan i Riksdagen vi har fått ny information i ämnet!
Frågan är vad för information som inte fanns före valet plötsligt dykt upp:wideeyed:

Så valfläsk det kan vi nog inte lita på:cool:
 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

har inga siffror i färskt minne, men vad tar det idag att tjäna ihop till en liter bensin mot tidigare?
Så med detta i tanke(n) så lär bensinen/bränslet vara betydligt billigare idag än
"på den gamla goda tiden"
Vi reagerar som vi gör därför att vi jämför med hur det var igår,i förgår osv.
Vi måste bry oss mer om miljön. Varje liter vi kör upp o förbränner återkommer ej utan förpassas ut i vår miljö. Det är därför biltillverkarna idag har fått ner
generellt sätt, milförbrukningen till 0,65 l/mil.

mvh
Fincan
0,45 med Skoda Fabia greenline
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Betr. bl.a bensinpriset på "den gamla goda tiden" när jag var 19 år så var det 0.66 kr/lit. Att det var det priset minns jag för att jag arbetade på en bensinmack då som hette IC/OK. Då fick man 15.1 lit. för 10:-. Men strunt i det för det är nu det gäller och inte som då 1963.
Betr. miljön så släpper Sverige ut 0.2 % av koldioxidutsläppet över hela världen och det skall man ju då relatera till i förhållande till dom stora utsläppsländerna i världen.
Vad jag, och jag tror många andra, reagerar på är den totala gnidenheten som har accelererat bland dom som sysslar med pengar och investeringar. Man tar ingen hänsyn till grannen eller andra människor utan det är bara EGOT som gäller. Att få högre och högre vinster och att investera så att det blir högsta avkastningen är det gällande. Om inte vi, den lilla människan, reagerar så undrar jag vem som skall göra det. Bara gnälla och gnälla och gå undan håller inte. Det går att engagera sig och höja rösten även om man är liten.
Att vi har det bra, och det har vi, är ingen ursäkt enbart, för det kan gå fort för vissa att se till att vi får det mindre bra.
Betr. politikens värld får var och en tycka vad som helst men detta är inte ett politiskt budskap, eller försök till det. Det är ett budskap från en numera pensionerad man som haft mycket bra tjänster och därför har det bra nu. Men alla har inte det.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gert O.

FD HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Alltså, staten, det är ju vi allesamman eller hur. Pengarna som behövs till skolor, sjukvård, vägar etc ska ju fram på något vis eller hur? Nu blev det lite politik, kunde inte låta bli.
Ha de
:twitcy:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Nu är det så att man tar miljön till intäckt för att kunna höja skatter. Ingen våga säga att jag skiter i miljön. De forskningrapporter som motsäger "den globala uppvärmningen" och att människan orsakat detta tystas effektivt ner.
Här är en av dessa rapporter:

Enligt de data som presenteras i IPCC var mängden koldioxid i atmosfären tämligen konstant under århundradena före industrins utbyggnad. Därefter har koncentrationen långsamt stigit fram till cirka 1950. Därefter har koncentrationen ökat allt mer markant. Denna åsikt är baserad på mätning av koldioxid i iskärnor, en metod som alltmer ifrågasatts. Direkta mätningar av mängden koldioxid i atmosfären, som har utförts sedan början av 1800-talet, visar stora variationer. Förekomsten av en markant variabilitet även längre tillbaka i tiden har påvisats genom studier av torvavlagringar. Den av IPCC använda stadiga ökningen av koldioxid i luften är troligen fel och bör inte användas som en viktig faktor vid beräkning av det framtida klimatet.
IPCC hävdar ett klart samband mellan koldioxid och klimat: man framhåller att både mängden koldioxid i luften och temperaturen har stigit under 1900-talet. Beaktas variabiliteten i dessa faktorer under 1900-talet är det omöjligt att se ett samband utom under åren mellan 1970 och 2000.
Under huvuddelen av 1900-talet saknas samband.
Få kan ha undgått höra att den globala temperaturkurvan som IPCC försetts med från universitetet i East Anglia har modifierats för att ge ett bättre stöd för växthusteori. Enligt ett antal oberoende studier av klimatet inom begränsade områden var temperaturen omkring 1940 lika hög som omkring år 2000. Den globala uppvärmningen inträffade därför innan stora mängder koldioxid producerades. Data oberoende av de manipulerade dataserierna från East Anglia visar inte en global uppvärmning utöver den före 1940.
Vid ett antal tillfällen har förespråkare för växthusteorin sagt att "det finns ingen annan förklaring än mängden koldioxid i luften".

Men det finns andra teorier. Ett antal forskare har visat ett samband mellan solens aktivitet och klimat - antalet solfläckar visar solens aktivitet. Solens aktivitet påverkar jordens magnetfält vilket i sin tur reglerar mängden kosmisk strålning som når atmosfären. Denna faktor - det så kallade rymdvädret - påverkar molnmängden, en faktor som har mycket stor betydelse för temperaturen, jämför förhållandena i skuggan av ett moln och ute i solskenet en sommardag.
Utöver solens aktivitet påverkas klimatet av till exempel förekomsten av stora vulkanutbrott och förändringar av havens strömmar. Lokalt påverkas klimatet av tät bebyggelse.
En värld har övertygats om att en faktor, koldioxid, styr klimatet och att vi kan förhindra framtida förändringar genom att kontrollera utsläppen av denna gas. Utöver att stora anslagssummor lagts ner på att bevisa denna teori, som tycks vara av underordnad betydelse, har den ensidiga satsningen medfört att forskningens trovärdighet reducerats allvarligt.
Efter en lång tids studier av klimatets variationer har jag kommit fram till att rymdvädret talar för att vi sannolikt går mot en kallare period än en varmare. Vi kan redan nu befinna oss i inledningen till en liten istid, som kan behålla sitt grepp tiotals år framöver.
Ett kallare klimat medför givetvis stora effekter för samhällsplaneringen.
Det är hög tid att rusta så att samhället fungerar även i betydligt kallare klimat.


WIBJÖRN KARLÉN
WIBJÖRN KARLÉN är klimatforskare och professor emeritus i naturgeografi vid Stockholms universitet . Han är också invald i Kungliga vetenskapsakademien som ledamot nummer 1368 och i Stockholmsinitiativets råd.

[FONT=Verdana, sans-serif]Av växthusgaserna är 98% vattenånga, ca 1% är koldioxid. Det mänskliga[/FONT][FONT=Verdana, sans-serif]produktionen av CO2 är 1% av den mängd som finns i atmosfären per år. Det innebär att den mänskliga antropogena effekten (växthuseffekten) är 1% av 1%.[/FONT]

//W
 

bjensen

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Ale
HBK-Nr
387
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Läs detta o skicka vidare, så får vi se om det får nån effekt!


Bensinpris
God dag,
Jag har hört,
Att bensinpriset
kan inom den närmaste
framtiden komma upp till
Sek 17,00
Vill du, att bensinpriset sänks
istället?
Det är möjligt!
Men man måste agera
NU!
Man måste göra det
klokt!
Förra året försökte man pressa oljebolagen, genom att inte
köpa bensin på vissa dagar.
Direktörerna skrattade,
för dom visste att bensinen,
som inte köptes på måndagar,
köptes ändå sedan på tisdagar.
Lite strul lyckades man orsaka, men någon större effekt
kunde man inte se.
Någon har kommit på en idé,
som kan fungera,
Om vi verkligen vill.
Läs vidare och bli en av oss!
Bensinen kostar i dag ca.
15,04 sek/liter
Vi känner alla till,
att oljebolagen gör
jättevinster.
Försök komma ihåg, när vi lät priset komma upp till 10,00 sek.
Då påstod man,
att oljan håller på att ta slut.
I dag försöker man inte ens påstå,
att oljan är på väg att ta slut – det finns mer olja i dag,
än för 35 år sedan
och då kostade bensinen 2 kr liter.
Vi måste bli mer aggressiva och visa,
att konsumenterna kan göra något.
Att kunden får ha rätt!
Det enda sättet är att slå där det gör mest ont:
Plånboken!
Det kan vi göra!
Hur?
Vi behöver alla våra bilar och vi måste köpa vår bensin,
Men vi kan påverka priset:
När vi agerar tillsammans
kan vi starta ett
Priskrig!!!
Vi föreslår:
Att vi inte
Köper bensin
Av dom 2 största bensinbolagen:
Statoil
eller
Preem.
När dom 2 största oljebolagen inte lyckas
sälja bensin längre,
blir dom tvungna att sänka priset,
för att få kunderna tillbaka.
Detta leder till priskrig och alla andra bolag är tvungna att följa med.
Men, för att kunna nå resultat, måste vi nå
hundratusentals Statoil och Preem- kunder. Och alla
måste samarbeta.
Vi gör såhär!
Även med
företagsbilar!
Jag skickar detta till 30 personer. När alla i
sin tur skickar detta vidare till 10 personer,
har vi redan nått 300. Och när dessa 300
skickar till sina 3000 bekanta…
Har vi nått 3 000 000 o.s.v.…
Du förstår hur jag menar?
När alla skickar detta dagen efter, har vi nått
På en vecka
300 Miljoner
männskor,
I priskrig mot oljebolag!
(Någon måste naturligtvis översätta detta till engelska och tyska)
Ja,
vi kan vinna,
Men det är oerhört
Viktigt
Att vi inte köper vår bensin på
Statoil eller Preems mackar
För att kunna komma vidare med detta och nå ändamålet.
Ber jag dig,
Skicka detta vidare
Kan vi räkna med dig????
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Bränslepriset är nog ungefär som väder, alla pratar om det men ingen gör någonting åt det.:confused:

(men vissa oljeshejker har säker problem med sina ekonomiska placeringar ju mer pengar som flyter in):rolleyes:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

En tanke bara, Först var det Istid här, på Bronsåldern hade vi här i Skandinavien ett Medelhavsklimat!
Människorna levde ett gott liv tack vare detta.

Då är min fundering.
Vad släppte Stenåldersfolket ut i atmosfären som orsakde denna uppvärmning av klimatet?

När jag gick i Folkskolan fick vi lära oss att det kommer att bli en ny Istid i Skandinavien på grund av att Golfstömmen ändrar riktning och det gör den sakterliga.

Ja var och en får dra sina slutsatser av detta men nog är det andra faktorer än Bill Gates teorier, som avslöjats av riktiga forskare som en bluff, som styr klimatet.

Vi skall vara väl medvetna om att "FN,s klimatgrupp" inte består av vetenskapsmän och forskare, de får endast information och ger sedan rekommendationer utifrån detta.
 
Senast redigerad av en moderator:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

åk kollektivt blir billigare och trevligare man kan umgås ! husbussar är det nya så sparar vi diesel istället för att slösa som vi gör nu ! :D
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Bensinpriset i Sverige består till största delen av skatter och påslag som våra politiker bestämt.

Bensinskatterna är en otroligt bra inkomst källa och skatterna har hela tiden höjts för att intäkterna inte ska minska ( argumenten för höjd skatter kan vi alla ) Våra kostnader för bensin borde ju egentligen vara lägre då dagens bilar är bränslesnålare än förr.

Vad kostar bensinen i USA? Kina ? Indien ? inte 15 kr litern
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Hej
Såg just ett inslag i Tysk TV där om sa att på 60-talet arbetade vi 12 min. för en liter bensin och nu bara 3 min.
Klas
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Hej
Såg just ett inslag i Tysk TV där om sa att på 60-talet arbetade vi 12 min. för en liter bensin och nu bara 3 min.
Klas

Visst kan man räkna så, men på -60 talet hade vi starkare köpkraft än nu.
Jag köpte min första bil ca 1965 och då låg literprist på bensin omkring 75 öre, dieseln låg 1968 på ca 185Kr per kubikmeter!
Lönen var ca 7-8 kr/tim hyran för lägenheten 150 kr/månaden omsen, jag det hette så var låg, likaså skattetrycket. Alla kostnader för resor till och från jobbet var avdragsgilla, räntor för huslån fick dras av på skattseldeln fullt ut och så vidare.

Jag tyckerdet halta lite att göra en sådan jämförelse faktiskt:rolleyes:
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Håller med! ock undrar när dom tänker höja milersättningen för dom som måste åka?? den skattefria delen 18.50/mil har väl varit i 10-15år minst!!
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Det är bra att det uppstår en diskussision om bränslepriserna men jag undrar över en sak: Varför agerar inte HBK i denna saken? Klubben är ju till för att ta tillvara medlemmarnas intressen och åsikter. Eller...?
Jag har missat totalt om klubben har gjort något i denna frågan och i så fall vill jag att någon (styrelsen/ordförande) säger till detta. Vi är ju, enl. medlemmsregistret över 6.500 medlemmar och klubben marknadsför ju sig som den största husbilsklubben i landet. Det betyder att om styrelsen agerar så är det med stor kraft den kan göra det.
Eller har jag fel ? Jag tycker, och jag hoppas att många också gör det, att nu måste klubben reagera och agera.
Hoppas att jag inte har fel.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

svar Wilgot, tja det skulle vara om alla klubbar ginge ihop för att förhandla fram ett pris, men det är väl inte så många bolag nu alla äger väl varandra ,och det är väl Opec som bestämmer grundpriset,
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Tro inte att det är lönt att gå på oljebolagen, det enda som går att påverka är politiken när det gäller energiskatt.

Oljebolagen är för stora de har ekonomier som vida överstiger hela Sveriges statbudget.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

BP kan tvingas betala 140 miljarder dollar (!) för sitt slarv vid oljekatastrofen i Gulfen men det verkar som om de har råd med det! Var får dom alla pengar ifrån? :cool:

Jappe

PS. 140 miljarder dollar kanske var överdrivet men flera hundra miljarder kronor blir det i alla fall! DS.
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

"Hörde på samma nyhetssändning att Carema plockar hem 1 Miljard i vinst för 2011. Det är grejer det. Vad är det som initierar denna vinst?"

Vill inte försvara Carema, men vinsten finns hos riskkapitalbolaget som förutom Carema äger en rad andra bolag, vilka till stor del svarar för miljardvinsten.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Varför agerar inte HBK i denna saken?

HBK är ju vi tillsammans och vad kan vi göra. Den här tråden är ju bra om det kan leda fram till något. Nu vill jag inte framstå som någon pessimist men jag tror inte att 7.000 medlemmar smäller så värst högt.

Var själv med i bensinupproret, och om jag inte missminner mig var det över 500.000 som skrev på den gången. Resultatet blev ju som vi vet ingenting.

Den dagen vi får andra energikällor att driva transporter med, då kan vi räkna med att priset på oljan kommer att sjunka. Då blir det en konkurrenssituation som inte finns idag.

Om skatten skulle sänkas på drivmedel kommer den att tass igen på något annat område, var så säker på det.

Det var kanske inte ett så upplyftande inlägg, men jag tror att det ligger ganska nära verkligheten.
 
Toppen