• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

F

F.d. 30024

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Sverige är ett av de få länder som har högre bränslepris på diesel än bensin. Detta är enbart ett politiskt beslut. Vi har helt enkelt "straffskatt" på diesel...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Så langt jeg har fulgt med så er Norge og Sverige de første land med skatt på drivmedel som har tilnærmet samme avgift på diesel som på bensin. Australia har nettopp inført en CO2 avgift på bensin og diesel, men det er et godt stykke igjen til nordisk nivå. Nesten alle land har lavere avgift på diesel grunnet transportnæringen. I Finland og Norge finnes det diesel uten avgift, men den er tilsatt et spormiddel og ulovlig å benytte i biler - kun lovlig i landbruk og anlegg.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Sverige är ett av de få länder som har högre bränslepris på diesel än bensin. Detta är enbart ett politiskt beslut. Vi har helt enkelt "straffskatt" på diesel...

Om sanningen skall fram så är priset vid pump 24 öre lägre för diesel än 95 oktanig bensin. Skatten på diesel är ca 1 krona lägre än på bensin om jag inte minns fel.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Håller med! ock undrar när dom tänker höja milersättningen för dom som måste åka?? den skattefria delen 18.50/mil har väl varit i 10-15år minst!!

Jag kan mycket väl förstå denna synpunkt men å andra sidan öppnar det ju vägen för bensinbolagen att ohämmat fortsätta sina bränslehöj
ningar, eftersom staten kompenserar detta genom milersättningar.

Fincan
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Dieselpriser 24/2 (Euro)

Norge 1.90
Sverige 1.70
Italien 1.69
Danmark 1.58
Frankrike 1.52
Tyskland 1.50
Österrike 1.42

Jojje
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Bra och friskt att vi diskuterar detta men, jag efterlyser någon/några representanter från styrelsen så att vi får upp det en nivå för att kunna åtgärda
det. Sedan kan vi kanske gå vidare till andra kluibbar och ventilera frågan. JanneEkan har en sund inställning och åsikt och en tanke kan ju vara att ta kontakt med dom i Bensinupproret. Det finns kontakter på nätet för detta.
Men, var är styrelsen ?
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Toppen det som du informerar nu. Jag/vi måste se detta och sedan återkommer vi till varandra.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Ibland måste man nog inse att väderkvarnarna är lite för många eller för stora. Tror inte på allvar att en liten grupp (7000) kan påverka så mycket när det gäller bränslepriser eller skatter på bränsle. Här gäller det nog ren politik om man ska försöka påverka skatten. Bensinbolagen tror jag är för stora för att man ska kunna påverka dem från Hbk.

Här gäller nog rent politisk påverkan på riksnivå – dvs att engagera sig politiskt och sedan arbeta för att påverka från en politiskt accepterad plattform.

Tyvärr är rätt många politiker – både i Sverige och internationellt övertygade om att bilåkandet/bränsleförbrännandet är ett hot mot världens klimat. Svårt att hitta någon Win/Win situation som brukar behövas för att åstadkomma någon form av samsyn som många kan enas om. Jag tror att vi får vänja oss vid ökande bränslepriser och bränslebeskattning.

Men det är rätt långt till att vi skulle ställa in husbilen pga dieseln blir för dyr. :D:D:D
 
T

Teddi

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

ja har ett tips,,lägg undan en tusing i månaden,,då har du sex sådana när du ställer på bilen,,,plus dom sex som du använder under säsongen,,12--lakan sammanlagt.,:)ja är väl medveten om att inte alla kan detta,, men som sagt,,ett tips,,
tack för idag ock god-natt på er,,:)
 
R

Roffe T

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Hej Vilgot. Utan skatt på bränslet skulle priset vara ungefär 5:-/liter. Resterande kan vi tacka speciellt några partier för.Så bensinbolagen är nog inte dom största bovarna i dramat.Med risk för att få på mig alla mörkgröna, så är nog saningen ganska stor ändå i detta fallet. :spinny:
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Minus 20 här på morgonen så jag väntar lite med att fara ut med snöskotern.
Läste denna tråd och funderade på om det är politik eller inte, är HBK politiskt aktivt?
I vilket parti i så fall?
Detta med skatter är intressant och vi bor i ett land med höga skatter samt (viktigare) hög betalningsvilja då det gäller skatt.
I t.ex. grekland är det inte riktigt så.

Är då bränsleskatten för hög?
Sett till vad? Andra skatter?

Jag räknade lite på mig själv, avrundade siffror.
Jag har (lite under) 25 000:- i månadslön
Min arbetsgivare betalar dessutom ca 7900:- i arbetsgivaravgift kallas för "skatt" av vissa.
Jag har 6,5 mil enkel väg till jobbet och gör därför avdrag och betalar endast ca 6000:- i skatt per månad.
Märkligt nog har min inkomstskatt minskat de senare åren, för att jag är ung och frisk tydligen?
Jag kan bara pendla med bil då jag bor i ödemarken, inga bussar, tåg mm kan komma i fråga.
Jag kör alltså nästan 300 mil per månad till och från jobbt med en bil som tar 0,7-0,8 l/milen.
Det blir ca 210l bränsle per månad vilket är upp mot 2000:- i bränsleskatt eller ca 10% av min lön efter skatt.
Jag tankar dessutom mina leksaker så lägg till 500:- i bränsleskatt per månad men på lekkontot.
Så det är inte en extremt stor del av min redan beskattade lön som går till bränsleskatt.
Sedan betalar jag 12% moms på all mat och 25% moms på i princip allt annat jag köper.
Så runt 2000 i ytterligare moms varje månad frånsett den momsen jag betalar för bränsle.
Totalt får man in runt 17000-19000 i skatt (inkl arbetsgivaravgiften) från mig till samhället varje månad och då undrar jag varför just bränsleskatten kräver ett upprop?

Detta är dock ingen kritik mot landet som jag bor i, jag undrar bara varför vissa skatter väcker känslor.
Min skattebörda bär jag lätt och utan gnäll, jag är övertygad om att ett fritt och bra samhälle byggs upp med högt skattetryck och att jag som ung(nåja, inte så gammal i alla fall) och stark ska betala hög skatt.

Men ett bränsleuppror kanske behövs?
Jag är faktiskt sur på min skitbil, hur i hela friden kan den ta så extremt med bränsle?
Pappas Volvo som han hade 1962 tog enligt hans körjornal 0,68, varför tar inte min bil 0,2?
Ingen utveckling alls på 50 år då det gäller förbrukning, märkligt......
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Skall HBK driva politiska frågor? Kanske inte direkt men allt är politik i ett samhälle. Vilka vänder vi oss till när Ställplatser är på tal, oftast kommuner och där är det Politiker som bestämmer och så vidare.

Bäckmark skriver "Pappas Volvo som han hade 1962 tog enligt hans körjornal 0,68, varför tar inte min bil 0,2?
Ingen utveckling alls på 50 år då det gäller förbrukning, märkligt......"

Nja Bäckman det har nog hänt en hel del sedan 1962:) Utsläppen från fordon exempelvis:)

Den skatt + skatt på skatten (moms) är en stor inkomst för staten som går in i den allmänna budgeten.

Skall en reform genomföras som kostar så sneglar i regel politikerna på bränsleskatten men då är argumentet miljön.

PÅ detta sätt tycker jag att staten måla in sig i ett hörn , minskar förbrukningen och därmed skatteintäkterna från bensin/diesel/el så måste på något sätt detta skattebortfall kompenseras och då är en ytterligare höjning av bränseskatten trolig.

Nog är det lite tvehågset när politiken framför att vi måste minska bränsleförbrukningen av miljöskäl samtidigt som de är väl medvetna om att skatten från denna utgör en hel del i budget.

Frågan kanske är hur hög inkomstskatt eller annat skatteutag skulle vara om alla gjorde som en del politikerna vill, nämligen inte använder bilen som ger dessa intäkter?

Jämför med det stora landet i väst USA utan annan jämförelse. Där är det politiskt självmord att ha på sitt pogram att höja bensinskatten.
I Sverige ses det tydligen som en merit att göra det samma:rolleyes:

Kanske jag tänker fel, kanske inte.:rolleyes:
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Politik hör alltså hemma hos HBK´, frågan är i vilken del av den politiska skalan som "vi" hör hemma?
Jag är dessutom ganska övertygad om att Sverige som land skulle tjäna på att folk som jag helt slutar att köra bil och flyttar till storstad, att folk fortsätter att bo i ingenmansland är ganska dyrt för samhället.
Så om samhället förlorar 2000:- i månaden när jag och alla andra i glesbygden slutar att köra bil och flyttar till Stockholm uppvägs säkert med att man t.ex. slipper underhålla vägar mm här uppe plus att jag då får 30% högre lön som genererar mer inkomstskatt.
Nu tjurar jag en stund till och väljer att bo kvar här.

Men stora frågan om bränsleskatt kvarstår, varför väcker just denna skatt så heta känslor?
Jag förstår inte det alls då all annan skatt tydligen inte väcker verde hos folk, varför det?
Skatt behövs är många överens om men så vi betalar gärna skatt om det inte är på bränsle??
Jag är helt beroende av bil för att kunna jobba, har relativt låg lön och långt att pendla (70 mil per vecka) men ser inte bränsleskatten som något stort problem, visst är det märkligt?

Sedan vet jag givetvis mycket väl att det finns skillnader på moderna fordon och en Volvo från 1962, jag skojade till det lite bara.
jag ville belysa att då det gäller förbrukning (enbart) är skillanden märkligt liten efter 50 års utveckling, tydligen vill vi bilköpare ha det så???

Nu är det endast -14 grader, dags att tanka upp skotern med välskattat bränsle och fara ut en sväng!
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

HBK är en intresseförening, sådana är oftast till för att ta till vara just medlemarnas intresse, se vad som händer och som berör verksamheten.

MenHBK skall inte "politiseras" absolut inte.

Naturligtvis skall inte en klubb som HBK knyta an till ett pari eller politik det vore helt fel anser jag.
Men att stödja eller försöka påverkade politiska beslut eller försöka påverka som gynnar HBK eller bilister i allmänhet kan väl inte vara fel?

Varför upprör just bränsleskatten?
Kanske för att den ses av många som orättfärdig på så sätt från början var skatten så som Fordonskatt och Bränsleskatt avsedda att finsierara just vägar.

Nu har det blivit mer en mjölkko för staten, som är väl medvetna om att bilen är för de flesta nödvändig för att få vardagen att gå ihop, som du själv skriver Bäckmark

Om ett upprop mot bränsleskatten lyckas samla ca 500.000 namn , det är faktiskt unikt i Sverige, så finns det troligen ett stort missnöje.

Reaktionen på detta blev kan man säga noll:mad:
Ansvarig minister ville knappast ta emot delegationen som skulle överlämna dessa namnunderskrifter, och media har inte uppmärksammat detta med något större intresse, tyvärr.
Då har andra protestlistor som inte är i närheten av dessa siffror fått stort utrymme även i TV.

Det som irriterar mig mest är att jag får betala skatt 25% moms på skatten:mad:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18251

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

När jag läser dom senaste inläggen så slås jag av en tanke. Jag har också varit med i ett stort antal år sedan min födelse och upplevt teknikens utveckling. Den har skenat i väg på många håll men på dom flesta så har den haft, och har, ett högt tempo åt rätt håll.
Men, varför har inte tekniken för motorers- och andra energikrävande utrust-ningars drift haft samma utveckling?
När det gäller styrka, hastighet m.m. så har det skett en utveckling men inte av energiförbrukningen för detta d.v.s. oljan kontra andra energiformer.
Jag tror att om dom högt ställda kraven från vissa håll i vissa politiska partier hämmar deras egen politik. Man brukar säga att dom skär tummen av sig själva, för vem har råd att engagera sig i en uppåtspiral av skatter och avgifter som drabbar många som inte kan få vardagen att gå ihop. Långa avstånd till arbetet som tar en stor del av inkomsten samt många timmar som kunde användas till familjen. Långa avstånd till barnens aktiviteter, skolor och sjukvård som kunde användas till att få familjebanden att stärkas.
Jag har själv en son som veckopendlar till sitt arbete och detsamma gjorde jag delvis under dom sista trettio åren av den yrkesverksamma tiden. Vet att det finns bättre sätt att utnyttja den resande tiden istället och med lägre kostnader därtill.
Vid många tillfällen när man satt i bilen och reste från plats A till B så fantiserade man om udda lösningar av trafiklösningar m.m. som kan spara energi m.m.
En lösning som ofta kom fram var: då man körde in på motorvägen så skulle man kunna haka på bilen på en automatisk drivning utmed vägen i t.ex. Göteborg, för att transporteras till t.ex. Malmö. Under tiden kunde man vila sig och göra enklare arbetsuppgifter i tjänsten och ringa en del samtal.
Nu svävade jag ut men det finns utvecklingsbara lösningar hos var och en om någon bara vill lyssna.
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Hej igen.
Tyst blev det. Tyvärr... JanneEkan, du skulle återkomma efter debatten i TV.
Vad har hänt sedan ?
 
T

Teddi

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

ang,,rubriken,,finns de nån som e så naiv att inbilla sej att en grupp fritidsåkare kan få gehör för ett högt bränslepris??

köp en husvagn vetja,,den drar ingenting:D:D:D:D:D:D
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

ang,,rubriken,,finns de nån som e så naiv att inbilla sej att en grupp fritidsåkare kan få gehör för ett högt bränslepris??

köp en husvagn vetja,,den drar ingenting:D:D:D:D:D:D

Nja inte ville väl trådskaparen få gehör för ett HÖJT bränslepris, det är väl en stor missuppfattning:swoon:

Husvgnen nej den drar inte något, inte ens en Bil så där har du rätt teddi, men Bilen som drar Husvagnen den drar bränsle;)

Ja det var mitt svar på ett underligt inlägg på ett Husbilsforum:confused:

På tal om bränslepriser, något lurt måste det vara med prissättningen.
6/3 kl. 10.00 kostade 1L 95 oktan på Jet Nässjö 14.30 kr. 6/3 kl. 12.00 samma bränsle samma mack 15,03 kr/L:wideeyed: Snabba ryck med på höjningen 0.73 Kr/l:rolleyes:

Ser på bensinpriser nu att i Göteborgregionen Jet Torslandavägen 6/3 -12 kostar 95 oktan 14.19 Kr/L.
En skillnad på 84 öre/l.
Visar inte det att det finns marginaler ändå:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

ja håller helt med ! nu får det vara nog om vi alla gemensamt inte kör en jävla meter
på hela säsongen ska ni se det blir bättre ? så från april till oct stopp ! ell sälj och byt till mer miljövänligt riktiga hästar ist för plast !:twitcy:
 
Toppen