• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsladdning

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Har bilen i kallgarage under vintern med tillgång till el. Jag laddar batterierna genom bilens laddare och en timer. Timern har jag inställd på 2 timmar/dygn.
Jag funderar på om det skulle vara bra för batterierna att ha lite förbrukning genom att tex ha en lampa tänd detta för att få lite rörelse i batterierna vid laddning.
Vad säger expertisen?
 
N

nomad

Guest
Sv: Underhållsladdning

Att kategoriskt påstå att ett laddat batteri inte sulfaterar är i lite att resonera som att humlor inte kan flyga. Det är möjligt att mitt batteri inte visste om att det inte kunde sulfatera för fulladdat var det efter åskilliga månaders laddning och sulfaterade gjorde det.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Underhållsladdning

Att kategoriskt påstå att ett laddat batteri inte sulfaterar är i lite att resonera som att humlor inte kan flyga. Det är möjligt att mitt batteri inte visste om att det inte kunde sulfatera för fulladdat var det efter åskilliga månaders laddning och sulfaterade gjorde det.

Det är nog ditt batteri som har något gemensamt med humlorna.

Cit ur. Wikipedia
Sulfaterat batteri
Om batteriet står oladdat en längre tid bildas ett lager blysulfat på elektroderna som verkar som en isolator. Detta kallas för en sulfatering och upptäcks genom att batteriet får dålig kapacitet samt att det går mycket fort att ladda batteriet, endast ett par minuter. Problemet är att det går lika fort att ladda ur batteriet igen. Sulfateringen kan hävas genom att man laddar batteriet med låg ström under en längre tid. Bäst är dock att alltid ha batteriet fulladdat för att förhindra att sulfateringen uppstår.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Underhållsladdning

Det är nog ditt batteri som har något gemensamt med humlorna.

Cit ur. Wikipedia
Sulfaterat batteri
Om batteriet står oladdat en längre tid bildas ett lager blysulfat på elektroderna som verkar som en isolator. Detta kallas för en sulfatering och upptäcks genom att batteriet får dålig kapacitet samt att det går mycket fort att ladda batteriet, endast ett par minuter. Problemet är att det går lika fort att ladda ur batteriet igen. Sulfateringen kan hävas genom att man laddar batteriet med låg ström under en längre tid. Bäst är dock att alltid ha batteriet fulladdat för att förhindra att sulfateringen uppstår.

Riktig Juan :), men om man kommer att erkänna det - är en annan sak ;)

Jag kommer också att ange http://www.global.se/facts_en/dictionary_en.aspx

titta: What does sulphation mean
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Underhållsladdning

Problemet med ett sulfaterat batteri är att de är svårt att mäta, eftersom man måste mäta hur många Ah batteriet håller. Ett sätt är att ladda upp det till 12.7V och sedan ladda ur det med en konstant ström. Det är svårt eftersom spänningen sjunker i takt med urladdningen. Det ger i alla fall en fingervisning.

Ett annat mycket bra sätt är att koppla in en batteritankmätere den läser av och summerar varenda tiondels Amp. Själv använder jag Nassa BM1 många husbilar har något liknande som original.

Om man nu har råkat ladda ur batteriet till noll en tid vad gör man då?

Att köpa ett nytt batteri är vad många skulle säga direkt, och för många den enda lösningen.

Sulfateringen är en kemisk reaktion som kan hävas på samma sätt skrev i en annan tråd om hur man kan rädda ett totalt oxiderat batteri. http://www.husbilsklubben.se/forums/t35701-17/#post381697
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Underhållsladdning

Praktiskt taget.
Här är 5 gamla batterier från 5 till 11 år.

gamle batterier.jpg

Den äldsta, 11 år, försökt uppdaterad med den moderna batteriladdare, 7 steg cyklus och avsulfatering.
Det startade husbil 2,5 L - stor startmotor.
Men innan jag köpte den nya batteriladdaren var husbil utrustad med batterier (5-1 år men fortfarande bra), så inga batterier gick tillbaka till husbil.


PS Jag använder ett batteri till en vinsch på fällning av träd.
Resten kommer att ligga på återvinningsstationen vid tillfälle.
 
Toppen